Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Státní svátky – 28. říjen : Den vzniku samostatného československého státu
Odborný článek

Státní svátky – 28. říjen : Den vzniku samostatného československého státu

6. 9. 2011 Předškolní vzdělávání
Autor
Bc. Hana Nováková

Anotace

Výchova dětí k vlastenectví již od předškolního věku. V jednodenním bloku můžeme dětem přiblížit oslavy 28. října formou pohádkového příběhu Josefa Čapka a seznámit se se dvěma symboly naší země – hymnou a vlajkou.

28. října 1918  vznikla Československá republika. Vyhlášena byla samostatnost našeho státu od předchozího Království českého spadajícího pod Rakousko-Uhersko. Se vznikem státu tak vznikaly i československé symboly. Je například zajímavé sledovat vývoj naši státní vlajky.

Cíle: Děti

  • se seznámí s důvodem slavení státního svátku dne 28.října;
  • se seznámí se dvěma symboly našeho státu;
  • si vyslechnou českou hymnu;
  • se seznámí s podobou české vlajky a jejím využíváním.

Náměty a realizace:

1.  Poslech pohádky – o slavení 28. října píše Karel Čapek v knize O pejskovi a kočičce – námět: výzdoba oken vlaječkami. 

2.  Vznik vlajky a hymny

Když se lidé v naší vlasti rozhodli, že si založí svůj vlastní stát – československý –, museli také přemýšlet, jak bude vypadat naše vlajka a kterou píseň zvolí za hymnu. Každá země má svou vlajku a svou hymnu. S hymnou to nebylo zas tak složité. Sice se lidem líbilo hodně písniček, které si rádi zpívali, ale nejkrásnější ze všech byla píseň „Kde domov můj“, ve které se zpívá o tom, jak je naše země krásná – že u nás máme louky, potůčky, skály, lesy a sady.

S vlajkou to ale bylo trochu složitější. Nejprve se lidem zalíbila bíločervená vlajka  a také se nějaký čas používala (do roku 1920). Problém však byl v tom, že byla velmi podobná vlajce Polska (pouze s tmavším odstínem červené barvy) a Rakouska (dva pruhy červené). A protože jsme chtěli mít vlajku, která by se s jinou nepletla a mohla stát reprezentovat ve světě, sešla se roku 1919 speciálně určená komise a ta dostala za úkol vytvořit nový návrh vlajky.   

Vlajka
1. Vlajka Československa v letech 1918–1920
Autor: Hana Nováková 

Bylo vytvořeno několik návrhů, ze kterých největší úspěch sklidil návrh na bíločervenou vlaku, která byla doplněna modrým klínem. Taková podoba vlajky pak byla následně roku 1920 vyhlášena a uznána za oficiální vlajku Československa.

Vlajka Československa
2. Vlajka Československa
Autor: Hana Nováková

3.  Poslech naší hymny – hymna se často považuje za jeden z nejvyšších státních symbolů. Při zpěvu hymny bychom měli stát s rukama podél těla (popř. pravou rukou na srdci).

Dětem ji můžeme buď sami zazpívat nebo stáhnout na http://vlast.cz/symboly-ceske-republiky/. Na této stránce klikněte na odkaz „Kde domov můj“. 

4.  Užívání vlajky – Kde můžeme naši vlajku vidět? Při kterých příležitostech?

Během roku můžeme s dětmi pozorovat vlajky vyvěšené na budovách radnice, obecních a městských úřadů, na volebních místnostech, nad diváky při vyhraném sportovním utkání apod.

5.  Vytvořte si s dětmi každý svou českou vlajku. V příloze  si vybarvěte vlajku podle barevné předlohy a vlajku vystřihněte. Pokud si budete chtít vlajku nalepit na špejli, u modrého klínu nechte kousek místa na nalepení. 

6.  Doplňující otázky

  • Víte, které je hlavní město České republiky? (Najděte jej na mapě : poznávací znamení – hlavní město ČR je největším městem ze všech měst v republice a nachází se uprostřed státu.)
  • Znáte jméno našeho pana prezidenta?
  • Víte, kdy se hraje naše česká hymna?
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
32.23 kB
Dokument
Vlajka ČR
doc
26.37 kB
Dokument
Najdi dvě stejné vlajky
doc
23.44 kB
Dokument
Šablona vlajky ČR

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Hana Nováková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
6. 9. 2011
Článek seznamuje děti se základními symboly české státnosti. Především vlajka představuje pro předškolní děti velmi přitažlivý objekt, práce s ní by si však zasloužla větší dávku hravosti. V tomto ohledu oceňuji pracovní list zameřený na poznávání shodné dvojice vlajek. Článek poslouží též jako inspirace pro výuku na 1. stupni ZŠ. Martina Dráždilová

Hodnocení od uživatelů

Jana Kneřová
7. 9. 2011, 13:29
Díky za námět  a připravené pracovní listy. Na 1.stupni se už věnujeme všem symbolům, tak doporučila oficiální stránky i tyto stránky, kde jsou, tradiční symboly českého státu, které nejsou zakotveny v ústavě.  A nakonec byvchom si mohli popovídat na téma. Kdybych byl prezidentem a napsat o tom.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

zvukový záznam hymny, pracovní listy, nůžky, lepidlo, špejle