Odborné články Gymnaziální vzdělávání Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 7. část
Odborný článek

Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 7. část

9. 7. 2009
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Emil Calda
Spoluautor
RNDr. Eva Zelendová

Anotace

Spojitost mezi náměty k výuce matematiky, které byly zveřejněny před mnoha lety, s pojetím vzdělávání v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia.

Tento text navazuje na příspěvky Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 1. část, Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 2. část, Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 3. část, Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 4. část, Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 5. část a Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 6. část.


V sedmé části našeho seriálu se budeme věnovat geometrickým útvarům, které většinou zapisujeme pomocí nerovnice nebo pomocí soustavy nerovnic.

Zvolené téma vede žáky kromě jiného:

  • k rozvíjení geometrického vidění a prostorové představivosti;
  • k rozvíjení zkušeností s matematickým modelováním (k činnostem, kterými se učí poznávat a nalézat situace, v nichž se může orientovat prostřednictvím matematického popisu), k vyhodnocování matematických modelů, k poznávání mezí jejich použití, k vědomí, že realita je složitější než její matematický model, že daný model může být vhodný pro více situací a jedna situace může být vyjádřena různými modely);

(viz Cílové zaměření vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia), a naplňovat tak následující očekávané výstupy (viz Vzdělávací obsah vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v RVP G):


GEOMETRIE

Očekávané výstupy
žák
  • používá geometrické pojmy, zdůvodňuje a využívá vlastnosti geometrických útvarů v rovině a v prostoru, na základě vlastností třídí útvary
  • využívá náčrt při řešení rovinného nebo prostorového problému
  • řeší planimetrické a stereometrické problémy motivované praxí
  • řeší analyticky polohové a metrické úlohy o lineárních útvarech

ČÍSLO A PROMĚNNÁ


Očekávané výstupy
žák
  • řeší lineární a kvadratické rovnice a nerovnice, řeší soustavy rovnic
  • graficky znázorňuje řešení rovnic, nerovnic a jejich soustav



Článek Basketbal očima profesora Ypsilona je posledním článkem seriálu, ve kterém jsme se setkávali s profesorem Ypsilonem a jeho žáky v mnoha různých reálných životních situacích. Na tento seriál naváží další články Emila Caldy. Byly, podobně jako články o profesoru Ypsilonovi, uveřejňovány před mnoha lety v Rozhledech matematicko-fyzikálních. Svým obsahem jsou však inspirující i pro současné učitele na gymnáziu.

Basketbal očima profesora Ypsilona 1


1 Článek byl uveden v Rozhledech matematicko-fyzikálních, ročník 62, č. 1.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
414.06 kB
Dokument
Basketbal očima profesora Ypsilona
Autor
Emil Calda

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy;

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů

Mezioborove presahy:

  • Speciální vzdělávání - těžké mentální postižení
  • Výtvarná výchova

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída