Odborné články Gymnaziální vzdělávání Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 6. část
Odborný článek

Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 6. část

11. 5. 2009
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Emil Calda

Anotace

Spojitost mezi náměty k výuce matematiky, které byly zveřejněny před mnoha lety, s pojetím vzdělávání v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia.

Tento text navazuje na příspěvky Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 1. část, Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 2. část, Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 3. část, Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 4. část a Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 5. část.


V šesté části našeho seriálu se budeme věnovat součtu harmonické řady. Článek, který vám předkládáme dnes, vede žáky kromě jiného:

  • k analyzování problému a vytváření plánu řešení, k volbě správného postupu při řešení úloh a problémů, k vyhodnocování správnosti výsledků vzhledem k zadaným podmínkám;
  • k rozvoji logického myšlení a úsudku, vytváření hypotéz na základě zkušeností nebo pokusu, k jejich ověřování nebo vyvracení pomocí protipříkladu

(viz Cílové zaměření vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia). Naplňuje tím následující očekávané výstupy (viz Vzdělávací obsah vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v RVP G):

ARGUMENTACE A OVĚŘOVÁNÍ

Očekávané výstupy
žák

  • čte a zapisuje tvrzení v symbolickém jazyce matematiky
  • užívá správně logické spojky a kvantifikátory
  • rozliší definici a větu, rozliší předpoklad a závěr věty
  • vytváří hypotézy, zdůvodňuje jejich pravdivost a nepravdivost, vyvrací nesprávná tvrzení
  • zdůvodňuje svůj postup a ověřuje správnost řešení problému

ZÁVISLOSTI A FUNKČNÍ VZTAHY

Očekávané výstupy
žák

  • formuluje a zdůvodňuje vlastnosti studovaných funkcí a posloupností
  • řeší aplikační úlohy s využitím poznatků o funkcích a posloupnostech

Článek Profesor Ypsilon o harmonické řadě a Velkém třesku začíná následujícím problémem: Představme si, že současně s okamžikem, kdy vesmír vybuchl a počal se rozpínat, začneme na zvolené polopřímce od jejího počátečního bodu A vyznačovat v sekundových intervalech body X1, X2, X3, X4 ... Xn-1, Xn ... tak, že pro jejich vzájemné vzdálenosti v metrech platí:

Po vyslovení určité hypotézy a po jejím důkazu dostane čtenář nejen odpověď na tyto dvě otázky:
Po vyslovení určité hypotézy a po jejím důkazu dostane čtenář nejen odpověď na tyto dvě otázky:

 

  • Do jaké vzdálenosti od bodu A se při vyznačování bodů Xi dostaneme, budeme-li toto značení provádět od okamžiku Velkého třesku nepřetržitě až po naše časy?
  • Bude tato vzdálenost na konci 2. tisíciletí našeho letopočtu větší, nebo menší než 1 km?

Ale i jednu dobrou radu pro praktický život.


1 Článek byl uveden v Rozhledech matematicko-fyzikálních, ročník 63, č. 4 a 5.

 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
167.97 kB
Dokument
Profesor Ypsilon o harmonické řadě a Velkém třesku1

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Emil Calda

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Matematika a její aplikace