Pětilístek po pisateli vyžaduje, aby shrnul informace a názory do výrazů, které vystihují (popisují) daný námět nebo o něm uvažují.
Aktivita je to jednoduchá, časově nenáročná, pomáhá žáky aktivizovat, ale rozvíjí také kritické myšlení. Pětilístek je využíván jak pro otevření tématu, tak pro jeho shrnutí a uzavření. Ve fázi evokace může pětilístek pomoci při zjišťování toho, co si žáci pamatují, nebo s jakými představami do tématu vstupují. Tvorba pětilístku může být rovněž dobrým výchozím bodem pro následnou diskuzi.
Pětilístek patří mezi metody, které obvykle snadno zvládnou i žáci 1. stupně. Může se proto mylně zdát, že je vhodný hlavně pro ně. Není tomu tak. Pro mladší žáky je vhodné při nácviku metody volit nejdříve snadnější formu trojlístku a celý pětilístek s nimi začít vytvářet až poté, co zvládnou první tři kroky. Podstatou metody je dovednost shrnout stručně nějaké téma, názor, svůj postoj. Pětilístek je tedy pětiřádková aktivita, která vyžaduje slučování informací a názorů do stručných výrazů, které popisují námět. Autor má svůj názor nebo své pojetí tématu či vědomosti vyjádřit co nejvýstižněji. Každý žák píše sám podle sebe, a nehodnotí se, co je a co není tzv. špatně – cílem je umožnit žákovi vyjádřit vlastní pochopení problematiky.
__________
__________ __________
__________ __________ __________
__________ __________ __________ __________
__________
Někteří učitelé svým žákům rozdávají toto schéma. Mějme na paměti, že se tím může vytratit určitá procesuálnost v myšlení. Některým typům žáků naopak vyhovuje, když vědí předem, co všechno se po nich bude chtít. Nejlépe tedy bude obě formy zadávání pětilístku v hodinách střídat.
Jak postupovat? Nejprve je potřeba žákům aktivitu představit. Tato metoda se zpočátku může zdát náročnou, a tak je lépe začít ve dvojicích.
Není vhodné žákům zadávat pětilístek pomocí slovních druhů, tj. první řádek podstatné jméno, druhý řádek přídavná jména, třetí řádek slovesa aj. Přestože v závěru opravdu výsledný pětilístek podobně vypadá, pokud učitel zadá metodu tímto zjednodušeným způsobem, připraví žáky o možnost nad tématem hlouběji přemýšlet. Nebudou-li žáci zadání rozumět, je lépe uvést příklad, než se uchýlit k vysvětlení pomocí slovních druhů.
Pětilístek je nejvhodnější zařadit na závěr lekce (v reflexi), neboť si v něm žáci mohou krátce a výstižně shrnout látku. Ani sdílení pětilístků ve skupině nezabere příliš času, kterého se nám většinou v závěru hodiny nedostává. Účinné někdy je nechat postupně říci celou třídu jen slova na posledním řádku – synonyma. Vedoucí skupiny (učitel) získá tímto způsobem dobrý přehled, co bylo pro jednotlivce i pro celou skupinu v tématu důležité. Ve výjimečných případech můžeme pětilístek zadat také ve fázi evokace. Jsou to ty případy, kdy o tématu již něco víme a shrnutí na začátek nám může pomoci odhalit nějaký stereotyp, se kterým se pak v hodině pracuje.
Příklad žákovské práce – Komunikační a slohová výchova:
vypravování
zajímavé srozumitelné
seznamuje sděluje zaujme
zajímavě sděluje moje zážitky
sdílení
Příklad žákovské práce – Literární výchova:
Vinnetou
statečný spravedlivý
bojuje chrání přátelí se
ochránce spravedlnosti, svobody, bratrství
přítel
Pětilístek našel ve Výchově k občanství široké uplatnění. Ve Výchově k občanství se často objevují abstraktní pojmy, které je vhodné postupně rozklíčovávat. A právě pětilístek může být využit pro jejich konkretizaci.
Na začátku hodiny může vyučující zadat žákům například tyto otázky:
Následně učitel žáky vyzve, aby své asociace zpracovali formou pětilístku. Ti, kdo budou chtít, mohou své pětilístky přečíst ostatním. Vyučující může postupně jednotlivé pojmy komentovat a naladit tak žáky na téma, které se právě začne vyučovat. K pětilístkům se lze po výuce opět vrátit a sledovat, zda by nyní žáci vytvořili pětilístek jinak.
Na závěr výuky je zpracování pětilístku určitým souhrnem a zopakováním. Žákovi může pomoci při upevňování osvojené učiva nebo pro zhodnocení tématu a učiteli může dobře posloužit pro zpětnou vazbu. Zjistí tak, co bylo pro žáky důležité, ale může také odhalit nedostatky. Vyučující může zadat práci například následujícím způsobem:
Příkladem zpracovaného pětilístku pak může být ukázka z článku Daniely Figránové s názvem Úcta k člověku a lidskosti, v jehož centru je příběh Sira Nicolase Wintona. Žáci jej prostřednictvím pětilístku charakterizovali například takto:
Nicholas
poctivý, dobrý
pomáhá, chrání, pracuje
Zachránil děti a přežil válku.
zachránce
Metoda pětilístku najde své rozsáhlé využití také v hodinách francouzského jazyka, kde lze velmi dobře uplatnit její evokační i evaluační charakter. Může žákovi pomoci shrnout vlastními slovy probrané téma, aktivizovat jeho doposud pasivní slovní zásobu či strukturovat jeho myšlenky pro ústní a písemný projev. Velkou výhodou pětilístku je jeho časová nenáročnost, jednoduchost a vhodnost pro všechny jazykové úrovně dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Během hodiny konverzace (2. stupeň ZŠ nebo SŠ), ve které by učitel rád aktivizoval již probranou slovní zásobu, je pětilístek vhodným uvedením do tématu. Pomůže žákovi uvědomit si, co všechno už ví, a položí základ, do něhož žák poté zapracovává další informace.
Příklad žákovy práce na konverzační téma: La famille
la famille
grande nombreuse
habite voyage fait du sport
très important pour moi
les parents
Omezit využití pětilístku pouze na práci se slovní zásobou by bylo chybou. Velmi dobře je využitelný také pro shrnutí právě probraných gramatických jevů, kdy žákovi může pomoci reflektovat to, co se právě naučil.
Příklad žákovy práce na téma: Passé composé
Passé composé
difficile fréquent
décrit facilite raconte
raconte l´histoire au passé
le temps
Nezapomínejme, že hlavním cílem ve výuce jazyka není naučit odbornou terminologii, proto shrnutí pro větší náročnost tématu může probíhat i v češtině.
Pětilístek může být také zajímavý evaluátor žákova porozumění textu. Oproti klasickým zadáním (vrai x faux) tolik žáka nesvazuje, je tvořivější a umožňuje vnímat text ze širšího hlediska, což vede k mnohem lepšímu porozumění celému kontextu. Zároveň učí žáky vlastními slovy shrnout to, co se dočetli.
Po přečtení textu „O studentech, kteří se vydali po stopách P. Fogga[1], si žáci do pětilístku zapíší na první řádek jednoslovným výrazem jeho hlavní téma. Pod to napíší dvě slova, která první pojem nejlépe charakterizují, na třetí řádek pak tři výrazy, které vypovídají o tom, co se v textu odehrálo. Dále pokračují větou o čtyřech slovech, vztahující se k námětu, kde mohou vynechat sloveso. Na poslední řádek zaznamenají slovo, které podle nich prostudovaný text nejlépe vystihuje. Studenti s nižší jazykovou vybaveností mohou použít výrazů přímo z textu.
des étudiants
courageux en vacances
voyagent racontent se rencontrent
répète le parcours long de P. Fogg
tour du monde
Ve fyzice a v přírodovědných oborech není ve školské praxi použití pětilístku obvyklé. Jsou-li na něj ale žáci zvyklí z předmětů jazykových a humanitních, může učitel s úspěchem využít shrnutí poznatků v podobě pětilístku. Vedle výhod samotného pětilístku jako jedné z metod kritického myšlení, má takový transfer přínos v tom, že se žáci nemusejí učit novou metodu. To jim umožní se přímo koncentrovat na samotný obsah jejich práce.
Obecně je tak vhodné pro učitele přírodovědných předmětů na 2. stupni, aby se seznámili s metodami, se kterými se s žáky pracovalo na 1. stupni a které znají z ostatních vzdělávacích oblastí. Některé z nich skutečně mohou být takto jednoduše přenositelné bez jakékoliv modifikace.
Příklad žákovské práce – fyzika:
Slunce
hmotné horké
vyzařuje přitahuje přeměňuje
nutné pro pozemský život
hvězda
Pětilístek je metoda využitelná i u témat, s jejichž pochopením mají žáci potíže. Oni sami své znalosti shrnou, učitel ví, na co může navázat, a současně se mu odhalí míra pochopení probraného tématu. Schopnost shrnout stručně téma, názor, postoj je velmi důležitá. Vyžaduje důkladnou úvahu založenou na bohatých vědomostech. Pětilístek žákům umožňuje nejen shrnutí, ale dává také prostor pro vyjádření jejich individuality a kreativity.
http://www.kracmera.cz/clanek/415-zemsky-raj-to-napohled/
http://www.ptac.cz/projekt.php
http://www.odyssea.cz/dokumenty/csgzs/TZ_Odyssea_prurezova_temata_a_ctenarstvi.pdf
FIGRÁNOVÁ, D. Úcta k člověku a lidskosti. Metodický portál: Články [online]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/865/ucta-k-cloveku-a-lidskosti.html/>.
KRÜGER, K., KARGEROVÁ, J., SRBOVÁ, K. Rozvoj učebních dovedností. [online]. Projekt Odyssea, 2007. Dostupný z WWW: <http://www.odyssea.cz/soubory/e_kurzy/rozvoj_ucebnich_dovednosti.pdf>.
PETŘÍK, J. Podmínky svobody. Výchova k občanství [online]. Dostupný z WWW: <http://www.vychovakobcanstvi.cz/pvo/podminky-svobody>.
RUTOVÁ, N. Pětilístek. Respekt nebolí [online]. Dostupný z WWW: <http://www.respektneboli.eu/pedagogove/archiv-metod/petilistek>.
RUTOVÁ, N. Uč se číst o Kubě. Respekt nebolí [online]. Dostupný z WWW: <http://www.respektneboli.eu/pedagogove/zdroje/uc-se-cist-o-kube>.
R. Mérieux - Y. Loiseau: Connexions II., Paris, 2004, str. 43.
STEELE, Jeannie L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení: Rozvíjíme kritické myšlení. Příručka II. Praha: Kritické myšlení, 1997. Str. 24-25
[1] Příklad je vytvořen na základě textu z učebnice Connexions II., str. 43.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výukové aktivity napříč obory.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: