Některým činnostem se učíme samovolně, nepotřebujeme cizí pomoc, mnohé věci se ovšem musíme naučit s podporou někoho druhého. Scaffolding (= lešení, konstrukce, opora) je souborem podpůrných strategií, které pomáhají žáky efektivně dovést k novým znalostem a dovednostem v hodinách, kde se používá metoda CLIL.
Pojem scaffolding v dnešním používaném významu byl pojmenován v 80. letech 20. století americkým psychologem Jeromem Brunerem v návaznosti na koncept Vygotského Zóna nejbližšího vývoje (angl. zkratka ZPD), který odkazuje na rozdíl mezi tím, čeho je schopen člověk dosáhnout sám, a tím, čeho člověk dosáhne za vedení a pomoci někoho druhého.
Scaffolding spoluutvářejí učitelé, žáci a rodiče. Scaffolding se projevuje také v učebních materiálech, strukturovaných úkolech aj.
Výběrem uvádíme strategie, které se užívají v rámci scaffoldingu:
● brainstorming,
● nabídka jazykových prostředků k danému tématu,
● vytváření myšlenkových map,
● práce s tabulkami, grafy, náčrtky,
● práce s obrazovým materiálem,
● rozčlenění úkolu na dílčí kroky, např. úprava textu, jako zkracování vět, podtrhávání důležitých slov a vět v textu, shrnutí textu na základě názvů jednotlivých odstavců atd.,
● zprostředkování pozitivní zpětné vazby od učitele,
● uvědomění si důvodu a cíle úkolu.
Scaffolding předchází problémům, učebním překážkám, které mohou nastat v procesu učení CLIL. Níže je zpracována příkladová tabulka s možnými učebními překážkami v odborných předmětech a nástin jejich řešení (konkrétní realizace scaffoldingu):
Žák nerozuměl obecné struktuře zeměpisné zprávy o populaci. |
Učitel poskytne k textu diagram. |
Žák nepochytil klíčová slova v textu o globálním oteplování. |
Učitel použije motivační text nebo formu vizualizace textu (obrázky). |
Žák nerozuměl zadání úkolu pro řešení matematických operací. |
Jiný žák parafrázuje instrukce. |
Žák nedosáhl takové jazykové úrovně, aby napsal ucelené odpovědi na ekonomické otázky. |
Žák může užít mateřský jazyk. |
Žák se těžko potýká se čtením dlouhého cizojazyčného textu z historie. |
Učitel rozčlení text na smysluplné části a zadá skupinovou práci v centrech aktivit. |
Žák nerozumí odborným výrazům v popisu sluneční soustavy. |
Učitel poskytne glosář / slovník / vysvětlivky termínů. |
Žák nemá dostatečnou předchozí znalost o evolučním vývoji. |
Učitel zadá otázky, na které žáci vyhledají na internetu odpověď. |
Scaffolding by měl vycházet z toho, co už žák umí (znalosti, dovednosti, postoje). Žákovi by měly být informace zprostředkovány takovou formou, která je pro žáky přijatelná a vyhovující a zohledňuje různé učební styly. Scaffolding podporuje kreativní a kritické myšlení a snaží se podpořit žáka v získávání nových znalostí a dovedností.
Scaffolding také umožňuje uchopit dříve zažité dovednosti a znalosti novým způsobem. Tento způsob nám umožní analyzovat nabyté dovednosti, na jejichž základě pak vytváříme nové. Scaffolding nabízí takové jazykové a znalostní prostředky, které nám umožní realizovat ucelený úkol. Učitel by měl nabízet žákům oporu dle potřeby s ohledem na aktuální potřeby žáků.
Příkladem může být situace, kdy se učíme řídit auto v autoškole. Po celou dobu procesu nás někdo instruuje a my se učíme nové činnosti. Instrukce pro nás představují oporu, která nám umožní naučit se řídit auto. Nejprve je nám představen princip auta a pravidla silničního provozu a pak za asistence pracovníka autoškoly se učíme řídit. Po určité době jsme schopni auto řídit sami.
Použitá literatura:
Bruner, J.: Child’s Talk: Learning to Use Language, Oxford University Press, Oxford 1983.
Mehisto, P.; Marsh, D.; Frigols, M. J.: Uncovering CLIL (Content and Language Integrated Learning in Bilingual and Multilingual Education), Macmilian, Oxford 2008.
Coyle, D.; Hood, P.; Marsh, D.: CLIL (Content and Language Integrated Learning), Cambridge University Press, Cambridge 2010.
TKT: Content and Language Integrated Learning (CLIL), Handbook for Teachers, Cambridge University Press, Cambridge 2010.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.