Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Konfliktní místa paměti - cesta k lepšímu...

Ikona informativni

Konfliktní místa paměti - cesta k lepšímu dějepisu - úvod

Autor: Kristýna Hlavatá
Spoluautor: Mgr. Tereza Vávrová
Anotace: Projekt Konfliktní místa paměti – cesta k lepšímu dějepisu měl za cíl vývoj výukových metodických materiálů k výuce českých dějin 20. století. Vznikly metodiky, které tematizují konflikty v naší kolektivní paměti, a to tím, že sledují deset vybraných tzv. konfliktních míst paměti: míst, kde dochází ke střetům různých pohledů na stejné události.

Konfliktní místa paměti jsou místa, na nichž si různé skupiny obyvatel spojují stejné události s různými a často zcela protikladnými výklady těchto událostí. Jedná se o místa paměti v materiálním i nemateriálním smyslu.
Klíčová slova: metodika, paměť, konflikt, výukový materiál, místa paměti
Na příkladu konkrétních míst tak mohou žáci poznat, že k dějinám patří různost vyprávění a že konfliktní vzpomínání je v moderních společnostech přirozené. Budou se učit tuto konfliktnost rozpoznávat a pracovat s ní jako s nutným projevem každé demokratické společnosti. Nejde tedy o to nastolit žákům jediný správný pohled na událost, ale seznámit je s různými možnými úhly pohledu, nechat je zaznít vedle sebe a společně o nich diskutovat.
 
Rozmanitost a konfliktnost pamětí má mnoho důvodů. Paměť obětí je jiná než paměť většiny společnosti. Liší se paměť menšin, disidentů a šedé zóny. Konfliktní vzpomínání má samozřejmě svůj původ také v různém etnickém složení obyvatel českých zemí (Češi, Němci, Židé, Romové) ale rovněž v aktuálních společenských a politických sporech. Konflikt různých pamětí je tak velmi přirozenou vlastností nejen českých i evropských dějin.
 
Cílovou skupinou tohoto projektu jsou učitelé dějepisu základních (8.–9. třída) a středních škol, a žáci těchto škol po celé České republice. Připravené metodiky představují konfliktní narativy 10 českých míst paměti, exkurze na tato místa a aktivity, které lze s žáky použít ve třídě i na místech samotných.
 
10. prosince 2014 se v Praze konal seminář pro pedagogy z celé České republiky s názvem Konfliktní místa paměti, kde jsme prezentovali jednotlivé výukové materiály a diskutovali na dané téma.
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Konfliktní místa paměti - cesta k lepšímu dějepisu.

Ostatní články seriálu:

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 19. 02. 2015
Zobrazeno: 1765krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
HLAVATÁ, Kristýna. Konfliktní místa paměti - cesta k lepšímu dějepisu - úvod. Metodický portál: Články [online]. 19. 02. 2015, [cit. 2019-07-22]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/g/19751/KONFLIKTNI-MISTA-PAMETI---CESTA-K-LEPSIMU-DEJEPISU---UVOD.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.