Odborný článek

Jáchymov

31. 3. 2015
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Kristýna Hlavatá
Spoluautor
Mgr. Tereza Vávrová

Anotace

Město Jáchymov v sobě nese několik kontrastů, viditelných hned při jeho první návštěvě. Krásné historické budovy na náměstí dokazují velký význam města v minulosti a jejich neutěšený stav zároveň naznačuje, že zde došlo k velkým proměnám. Skutečně se v 16. století jednalo o druhé největší město v českých zemích. Díky bohatým ložiskům stříbra a následné ražbě stříbrné mince tolaru zde došlo k nevídanému rozmachu a rozkvětu města. Jáchymov má však i svou druhou tvář, související opět s těžbou, tentokrát uranu.

Cíl

Žáci:

  • uvědomí si rozdílné vnímání určitého místa; 
  • pochopí význam města Jáchymov a jeho nerostné­ho bohatství nejen v českých zemích, ale i v evropském měřítku; 
  • uvědomí si zásadní proměnu města způsobenou bezohlednou lidskou činností v průběhu 20. století; 
  • uvědomí si nelidské zacházení a podmínky vězňů v pracovních táborech.

Obsah lekce 

  • Těžba stříbra v Jáchymově v době, kdy byl druhým největším českým městem 
  • Historie jáchymovského pekla a osudy zdejších pracovníků – muklů

Text článku

Město Jáchymov v sobě nese několik kontrastů, viditelných hned při jeho první návštěvě. Krásné historické budovy na náměstí dokazují velký význam města v minulosti a jejich neutěšený stav zároveň nazna­čuje, že zde došlo k velkým proměnám. V 16. století byl Jáchymov druhým největším městem v českých zemích. Díky bohatým ložiskům stříbra a následné ražbě stříbrné mince tolaru zde došlo k nevídanému rozmachu a rozkvětu. Jáchymov má však i svou druhou tvář, související opět s těžbou, tentokrát uranu. Těžba nerostných surovin na Já­chymovsku poničila zdejší krajinu a odvoz nerostných zásob do Sovětského svazu způsobil vy­čerpání finančního potenciálu. Na těžbě radioaktivního uranu se podíleli především političtí vězni a trestanci. O této temné stránce dějin Jáchymova se často hovoří jako o jáchymovském pekle.

Narativ 1: Stříbrné město

Díky objevení nalezišť stříbrných rud v 16. století a jejich využití při ražbě nové mince se z Já­chymova stalo jedno z předních měst Českého království a velmi rychle zastínil ostatní důlní střediska. Nové stříbrné mince – tolary, které daly jméno americkému dolaru a postupem času nahradily pražský groš, svým významem v peněžní soustavě brzy překročily hranice Českého království. Roku 1520 král Ludvík Jagellonský povýšil privilegiem hornickou osadu na svobodné horní město se jménem Údolí sv. Já­chyma. Roku 1546 král Ferdinand I. městu privilegia potvrdil a učinil z něj město královské. Jáchymov zažíval nebývalý rozkvět: měl svého lékaře a lékárnu, byla zde zřízena latinská škola s rozsáhlou knihovnou atd. Nově příchozí obyvatelé (horníci, řemeslníci, obchodníci, učenci aj.) s sebou přinášeli nové myšlenky a způsob života.

„Věčný Syn boží, který vstoupil také do svobodného horního města Jáchymova se slovem své milosti, ráčiž zachovat co nejmilostivěji tuto slovutnou obec při čistém učení proroků a apoštolů a otevřít svou dobrotivou ruku nad našimi žilami a své bohaté požehnání z poupat argentitu, ryzího stříbra a krásného stříbrorudku do nich nechat stékat a kapat a nás kromě toho nechat vést tichý a klidný život ve veškeré blaženosti, počestnosti a oddanosti, aby Bůh v těchto horách Sudetských a Českých byl veleben a naše děti a potomci byli zachováni při čistém učení a zdědili s námi zde chléb vezdejší pro dobrou potřebu a tam pak věčný život. Skrze Ježíše Krista, syna božího a Mariina, našeho jediného velekněze a milého pána, budiž chválen na horách a pahorcích, nad zemí a pod zemí, zde a po celou věčnost. Amen.“

(Mathesius Serepta)

Otázky k narativu 1

  • Čím se město Jáchymov proslavilo v renesanční době? 
  • Jaké výhody či problémy to městu přineslo? 
  • Jak vypadá kdysi druhé největší české město dnes?
  • Jaké jsou jeho největší problémy?

Aktivita: Architektura města

Místo: Královská mincovna (Muzeum Jáchymov)

Časová dotace: max. 10 minut

Popis činnosti: Žáci si pozorně prohlédnou budovu bývalé královské mincovny, ve které se nyní nachází Muzeum Jáchymov. Určují, v jakém slohu je budova vystavěna (renesance), a hledají dané architektonické prvky (arkýř, mázhaus, portál). Diskutují o stavbě v souvislosti s obdobím rozvoje města.

Aktivita: Těžba stříbra

Místo: Královská mincovna (Muzeum Jáchymov)

Časová dotace: max. 10 minut

Popis činnosti: Žáci si pozorně prohlédnou expozici bývalé královské mincovny, ve které se nyní nachází Muzeum Jáchymov. Zaměřují se na pohyblivý model důlní činnosti a uvědomují si význam těžby stříbra pro město.

Aktivita: A jak vypadá Jáchymov dnes?

Místo: Jáchymov

Časová dotace: max. 45 minut

Popis činnosti: Žáci dostanou za úkol projít si město, nejlépe zespodu od lázní přes náměstí až nahoru k mincovně. Jaké stopy bývalé slávy v něm nacházejí? A jak na ně město působí dnes? V čem spatřují největší změnu? Vycházku zakončete na místním hřbitově, kde žákům zadejte úkol spočítat všechny národnosti, které zda naleznou (řešení – například: Němci, Češi, Maďaři, Slováci, Romové). Proč sem tito lidé přišli? Jaká byla jejich motivace?

Narativ 2: Uranové doly v Jáchymově

Dne 1. září 1945 v 15.30 hod. obsadilo sovětské vojsko tři státní uranové doly v Jáchymově. Svět se pomalu začal dělit na dvě sféry vlivu. Sovětský svaz potřeboval pro svoji politiku uran, a proto pro něj měl Jáchymov mimořádný význam. V listopadu 1945 podepsalo Československo se Sovětským svazem nepříliš výhodnou dohodu o vyhledávání, těžbě a dodávkách radioaktivních surovin do SSSR. Zpočátku v dolech pracovali němečtí váleční zajatci, kteří byli postupně nahrazeni politickými vězni. V průběhu činnosti jáchymovských dolů tu pracovalo přibližně 65 tisíc vězňů. Z tohoto důvodu vznikly podle vzoru sovětských gulagů v bezprostřední blízkosti uranových dolů nápravněpracovní tá­bory. Práce v dolech byla velice těžká a životní podmínky v táborech byly otřesné. Mnoho vězňů ji zaplatilo svým životem.

Otázky k narativu 2:

  • Co je obsahem tohoto dopisu? Co znamená „tisíce paprsků smrti“? 
  • Jaký byl život politického vězně v táboře nucených prací? Jaká práva byla vězňům odpírána a čím nuceně nasazení strádali? 
  • Co by vám v izolaci nejvíce chybělo a jaká práva byste jako političtí vězni nejvíce postrádali?

Aktivita: Fotografická dokumentace

Místo: Jáchymov a okolí

Popis činnosti: Žáci mají za úkol navštívit vybrané bývalé tábory nucených prací a fotograficky zdokumentovat jejich současný stav.

Na závěr se můžete podívat na reportáž ČT o bývalých táborech. Reportáž je dostupná na:

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/228924-v-jachymove-si-pripomneli­%20-tezky-zivot-muklu/.


Celá metodika (včetně námětů do výuky) je ke stažení v příloze.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
241.21 kB
PDF
Jáchymov
Autor
Kristýna Hlavatá

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění
  • Gymnázium
  • Kompetence občanská
  • o chodu společnosti a civilizace uvažuje z hlediska udržitelnosti života, rozhoduje se a jedná tak, aby neohrožoval a nepoškozoval přírodu a životní prostředí ani kulturu

Článek pro obor:

Dějepis