Článek představuje 4. díl pětidílného seriálu na procvičování slovní zásoby a jazykového citu. Představuje témata přirovnání, protiklady a citoslovce.
Materiál je vhodný pro všechny žáky 2. až 3. ročníku ZŠ, pro žáky s logopedickými obtížemi, žáky-cizince či žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí i ve vyšších ročnících. Naopak po drobných úpravách mohou s materiálem pracovat i prvňáčci.
Úkoly lze zařadit do jednoho dne, ale i např. do celého týdne. Je možné měnit pořadí aktivit.
Žáci pracují ve skupinách. Členové skupiny se domluví, kdo bude „mluvčí“, ostatní budou v roli „rádců“. Učitel připraví na tabuli čtverečkovou síť. Učitel pokládá přirovnání k doplnění první skupině (např. Moudrá jako...). Skupina se radí, mluvčí odpovídá. Je-li odpověď správná, učitel maluje do čtverečkové sítě barevnou křídou kolečko nebo křížek podle zadání mluvčího. Kolečko tvoří budoucí řadu pěti prvků, křížek brání jiné skupině utvořit řadu. Cílem je vytvořit řadu o pěti prvcích. Každá skupina má svou barvu. Učitel pokračuje otázkou na druhou skupinu apod. Hra končí vytvořením první řady.
Doporučení: Skupiny mají na stole, u kterého pracují, kartu v barvě skupiny pro snazší rozlišení týmů.
Obměna: Pokud hra plyne rychle, zejména při menším počtu žáků, hra končí ve chvíli, kdy utvoří řadu pěti prvků poslední skupina. Skupiny, které už mají řadu hotovou, body ze svých správných odpovědí věnují jiné skupině. Tím se podaří hru rychleji dohrát bez vítězů a poražených. Úspěšní jsou všichni.
Obměna: Pro usnadnění odpovědí dá učitel žákům nápovědu. Na tabuli magnetem přichytí obrázky zvířat (která pasují do přirovnání). Místo obrázků může učitel názvy zvířat pouze napsat křídou na tabuli. Ve chvíli, kdy skupina správně rozpozná přirovnání, obrázek/název zvířete odstraní/smaže z tabule.
Možná přirovnání:
„Moudrá jako …….sova…. | Mazaný jako …….liška…… |
Drzá jako ………..opice… | Pilná jako………...včelka… |
Zdravý jako……….ryba…. | Silný jako…………lev…… |
Bystrý jako……….rys…. | Mlsný jako………...kočka… |
Hladový jako ……vlk…… | Tichá jako …………myška… |
Líný jako………….veš…… | Ospalý jako………..medvěd... |
Věrný jako………..pes…… | Nemotorný jako……slon…….“ |
Žáci pracují ve skupinách. Pracovní list ke cvičení 2 z přílohy rozstříhají na karty a rozmíchají. Hledají k sobě karty s opačným významem = protiklady (např. horký – studený). Kontrola probíhá hromadně, vždy jeden zástupce skupiny (zástupci i skupiny se střídají) představí jednu dvojici slov.
Ukázka:
ČISTÝ |
PŘICHÁZET |
ŠPINAVÝ |
ODCHÁZET
|
MLADÝ |
PRACOVAT |
STARÝ |
ODPOČÍVAT
|
VZLÉTAT |
LÉTO |
PŘISTÁVAT |
ZIMA
|
UTRÁCET |
DÁT |
ŠETŘIT |
DOSTAT
|
Obměna:
Učitel využije k této aktivitě obrázků z publikací:
STARÁ, E., STARÝ, M.: Žvanda a Melivo – cvičení na rozvoj slovní zásoby. Euromedia Group, Praha 2013. ISBN 978-80-242-3888-3,
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Computer press, Brno 2008. ISBN 978-80-251-1829-0 nebo jiných zdrojů.
Obměna:
S kartami nebo obrázky skupiny hrají pexeso.
Učitel pracuje s žáky v kruhu. Každý v ruce drží libovolný předmět. Učitel vyzve jednoho z žáků a ptá se: „Jaký je tvůj předmět?“ Žák např. drží v ruce pomeranč. Odpovídá: „Pomeranč je voňavý, kulatý, sladký.“ Učitel vybere jedno z řečených přídavných jmen a společně s žáky je vystupňují: „Kulatý – kulatější – nejkulatější.“ Pokračuje další žák. Aktivita končí u posledního žáka v kruhu.
Učitel pracuje s žáky v kruhu. Předvádí různé zvuky a žáci určují, co znamenají. Např. Učitel: „Túúúúú, mňam, lala, gloglo, hop, ...“ Žáci: „Auto, jídlo, zpívání, potápění, skákání, ...“ Po ukázce žáci vymýšlí další citoslovce, která znají.
V druhé části žáci pracují ve skupinách. Určí si zástupce (zástupci se střídají), který předvede a vysloví zvuk před ostatními žáky. Zbývající skupiny popisují, co zvuky znamenají. Skupina, která uhádne, pokračuje. Hra končí, když skupiny vyčerpají veškerý zásobník zvuků (počet citoslovcí v zásobníku se může mezi skupinami lišit).
Doporučená literatura:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Cvičení na rozvoj slovní zásoby a jazykového citu.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025