K vytvoření vlastního dynamického modelu a jeho využití k objevování; k aktivní aplikaci nástrojů programu na ověřování formulovaných hypotéz týkajících se vlastností těžnic a těžiště v trojúhelníku.
Geogebra aplikace. GeoGebra Klasik
Efektivní využití dynamické geometrie k modelování a ověřování vlastních hypotéz o vlastnostech těžnic a těžiště v trojúhelníku.
Žákům je potřeba nejdříve definovat pojem těžnice.
Abychom neměli v nákresně mnoho popisků, na začátku práce se žáky společně nastavíme popisování jen nových bodů (poslední ikona vpravo nahoře, nabídka Nastavení, volba popisovat Pouze nové body, potvrdit Uložit nastavení).
V první úloze je vhodné se domluvit, které dvě těžnice sestrojíme nejdříve. Po sestrojení jejich průsečíku necháme žáky modelovat různé typy trojúhelníků a krátce diskutujeme o tom, zda společný bod může/nemůže ležet na straně trojúhelníka, v některém z jeho vrcholů, ve vnější oblasti trojúhelníku.
Třetí těžnici musíme sestrojit stejným způsobem, tj. nejdříve střed strany a poté úsečku od středu k vrcholu. Jedině tak nebude konstrukčně vázán bod T na třetí těžnici a můžeme provést ověření.
V úloze 2 musí žáci velmi pomalu pohybovat s vrcholy trojúhelníku, aby se jim podařilo nastavit přesně hodnotu 6 jednotek. Při dalším zkoumání doporučujeme, aby žáci chodili zapisovat svá zjištění na tabuli do připravené tabulky:
Délka těžnice | Vzdálenost od vrcholu k těžišti | Vzdálenost od těžiště ke středu strany |
6 | 4 | 2 |
9 | 6 | 3 |
Zpočátku necháme žáky najít vhodná celá čísla, očekáváme, že odhalí násobky tří. Poté zkusíme ověřit platnost hypotézy pro desetinná čísla. Pozor, zde se k přesné hodnotě třetinového poměru z důvodu zaokrouhlení nemusíme vždy dostat (obě čísla musí být dělitelná třemi).
Před realizací poslední, třetí úlohy, je potřeba žákům dobře vysvětlit a také zapsat na tabuli, jakým způsobem ověření dělicího poměru provedeme. Teprve potom společně zadáme do vstupního řádku algebraického okna potřebný vzorec. V případě, že pracujeme s tablety v online prostředí, vzorec zapisujeme pomocí virtuální klávesnice programu GeoGebra, nikoli užitím klávesnice tabletu.
Podle času necháme nakonec žáky ověřit dělicí poměr i na zbývajících těžnicích.
Zadané úlohy řešímě se žáky společně.
Středy stran nemusíme přejmenovávat, pokud si společně stanovíme, v jakém pořadí středy budeme označovat, pak automatické pojmenování budeme mít všichni stejné (obrázek 1).
Pokud jsme dodrželi správný postup při konstrukci třetí těžnice, po použití nástroje Vztah mezi objekty se objeví informace, že bod T leží na třetí těžnici, obrázek 2. Pro lepší srozumitelnost můžeme zobrazit popis červené těžnice (pravé tlačítko myši, nabídka Zobrazit popis).
Pro těžnici o velikosti 6 jednotek jsou délky úseků zobrazeny na obrázku 3.
Chceme pomocí počítače ověřit, že platí vztah\[ |CT|=2\cdot|FT| \] , to znamená\[ |CT|:|FT|=2:1 \] (podíl délek úseček je roven 2). Do vstupního řádku algebraického okna začněte psát slovo „vzdálenost“. Objeví se nabídka, ze které vyberte Vzdálenost (Bod, Objekt). Do závorek napište označení bodů a oddělte je čárkou. Pokračujte zápisem znaménka děleno a v algebraickém okně se zobrazí zlomková čára. Pro zápis jmenovatele opětovně použijte nabídku Vzdálenost (Bod, Objekt), obrázek 4.
Stisknutím klávesy Enter se automaticky pojmenuje definované číslo, které je podílem dvou vzdáleností, a také se zobrazí jeho hodnota (označeno rámečkem v obrázku 5).
Aktivitu jsme vyzkoušeli se žáky, kteří už prostředí programu GeoGebra trochu znali, proto zvládli první úlohu bez větších problémů. Všem se také podařilo správně využít nástroj na skrytí objektu a nástroj Vzdálenost. Žáci ocenili možnost skrýt objekty, orientace v obrázku byla pro ně pak přehlednější. Chválili i efektivní způsob počítačového měření délek úseček. Pro některé žáky byly důležité návodné otázky učitelky, aby objevili hledanou souvislost mezi velikostmi úseček. Při práci s programem byl nejobtížnějším úkolem zápis vzorce do algebraického okna. Vyučující zadávala vzorec do algebraického okna společně se žáky. Nakonec se všem podařilo jej bezchybně zapsat a získat správný výsledek. Pár žáků si vybavilo, že o těžišti slyšeli ve fyzice, a projevili přání se modelování těžiště v programu GeoGebra věnovat i v rámci předmětu fyzika.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025