Odborné články Základní vzdělávání Les types de logement (A1)
Odborný článek

Les types de logement (A1)

Anotace

Tato hravá a vizuálně podmanivá výuková aktivita pro začátečníky ve francouzštině (úroveň A1) pomáhá žákům rozšířit slovní zásobu k tématu bydlení, osvojit si sloveso vivre a naučit se rozlišovat mezi il y a a c’est. Díky propojení poslechu, mluvení, tvorby a práce s digitálními nástroji žáci navrhnou a popíší svůj vysněný byt – nejen slovem, ale i obrazem. Aktivita podporuje samostatné učení, kreativitu i digitální gramotnost a je ideální pro žáky 2. stupně ZŠ nebo studenty SŠ. V závěru si žáci ukládají své výstupy do digitálního portfolia.

Úvod

Stupeň vzdělávání: ZŠ/SŠ (úroveň A1)

Věková skupina: 14–18 let

Vzdělávací obor: další cizí jazyk (FRJ)

Tematický okruh: bydlení

Časová dotace:

  • Výuka: 45 min
  • Příprava: 20 min

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti

Oborové:

Žáci a žákyně:

  • znají základní slovní zásobu týkající se bydlení (např. appartement, maison, chambre, cuisine, salon);
  • ovládají jednoduchá přídavná jména popisující vlastnosti předmětů a místností (např. grand, petit, moderne, ancien, lumineux, comfortable);
  • umí tvořit jednoduché věty v přítomném čase a používat vazbu il y a pro popis místností a objektů;
  • znají základní pravidla slovosledu ve francouzské větě;
  • rozumí jednoduchému mluvenému projevu o známých tématech při běžném tempu řeči.

Digitální:

Žáci a žákyně:

  • umí pracovat s interaktivními nástroji pro úpravu obrázků a grafiky (Canva);
  • umí sdílet a ukládat digitální výstupy do třídního prostředí (Padlet, Teams, GCR).

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci a žákyně:

  • pracují s nástroji pro úpravu grafického obsahu (Canva, Floor Plan Creator) – navrhnou půdorys svého bytu snů a ten uloží v některém z nabízených formátů do svého PC a poté doplní o mluvené slovo (popis) a výstup sdílejí svému učiteli;
  • využívají AI pro kontrolu správnosti výslovnosti a gramatiky.

Cíl

Žáci a žákyně:

  • aktivně používají slovní zásobu týkající se bydlení a nábytku;
  • tvoří jednoduché popisné věty a krátké souvislé texty o svém vysněném bydlení;
  • procvičují správnou výslovnost a intonaci ve francouzštině prostřednictvím digitálního přepisu mluveného slova;
  • časují sloveso vivre;
  • podle kontextu používají buď il y a, nebo c’est.

Popis výukové aktivity

EVOKACE

Hádej, kde bydlím – použij oči! (15 minut)

Učitel si na interaktivní ploše připraví 5 obrázků různých typů bydlení a věty, které daný typ popisují. Žáci hledají dvojice, tedy ke které fotografii patří věta. Lze použít tento pracovní list:

Autorka: Pavlína Jurzykowská (Canva)

Hádej, kde bydlím – použij uši!

Poté žáci pracují na druhé straně pracovního listu – pomocí QR kódu si načtou zvukovou stopu do svých mobilů a poslouchají, každý samostatně (nutno mít svá sluchátka).

Autorka: Pavlína Jurzykowská (Canva, zvuková stopa vytvořena pomocí AI – ElevenLabs)

UVĚDOMĚNÍ

Nakresli a popiš svůj vysněný byt (30 minut)

V této části hodiny učitel představí žákům dva digitální nástroje – jeden pro navrhování půdorysu (Floor Plan Creator) a základního vybavení imaginárního bytu, druhý pro přepis mluveného slova do textu (ElevenLabs).

Zadání pro žáky:

Navrhni ve https://floorplancreator.net/plan/demo svůj byt snů. Pokud by se ti aplikace zdála těžká, navrhni půdorys svého bytu i s náznakem nábytku a základního vybavení v Canvě.

Na obrázek umísti všechny tyto objekty: un canapé, un four, une cuisinière, un lit, une table, un bureau, une bibliothèque, un lave-linge, une armoire, un lave-vaisselle, un fauteuil, une chaise, un réfrigérateur, un congélateur, un lave-linge, un sèche-linge, un lavabo, une télé.

Spusť aplikaci ElevenLabs a namluv popis svého vysněného bytu, který si můžeš předem připravit stručně na papír. Ke každé místnosti vymysli tři krátké věty (popisuj alespoň 3 místnosti – 9 vět).  

Vzorový text popisu bytu pro inspiraci:

  1. Dans mon appartement, la cuisine est petite et moderne. Dans la cuisine, il y a un four et une cuisinière. Il y a aussi un réfrigérateur et un lave-vaisselle.
  2. Ma chambre est confortable et calme. Dans la chambre, il y a un grand lit. Il y a aussi une armoire et une bibliothèque.
  3. La salle de bain est blanche et propre. Dans la salle de bain, il y a un lavabo et une douche. Il y a aussi un lave-linge et un sèche-linge.
  4. Le salon est grand et lumineux. Au salon, il y a un vieux canapé et un fauteuil. Il y a aussi une table avec des chaises.

Pokud jsi vyslovoval(a) správně, AI tvůj text přepíše bez chyby. Pokud ne – zkoušej namlouvat do té doby, dokud umělou inteligencí přepsaný text nebude bez chyb (kontroluj si text například ve Wordu, který umí rozpoznat francouzštinu a chyby podtrhnout).

 

Ukázka grafického výstupu, přepisu textu a zvukové nahrávky, SŠ Futurum, 3. AL (1. rok výuky francouzštiny)

Reflexe (10 minut)

Umístění výstupů do digitálního portfolia

V závěru hodiny postupně umísťují žáci své výstupy (obrázek bytu + zvukový soubor a jeho přepis bez chyb) do svých digitálního portfolií v Padletu nebo je nasdílejí učiteli do prostředí pro třídní management (Teams, GCR). Učitel žáky postupně obchází a pozoruje, jestli splnili zadaná kritéria.   

Reflexe

Zkušenosti s ověřením ve výuce: Tuto aktivitu jsem vyzkoušela na střední škole (první rok výuky francouzštiny, úroveň A1, studenti ve věku 15–16 let). Hodina proběhla velmi plynule, žáci byli od začátku zapojení a motivovaní díky kombinaci poslechu, vizuální práce a tvorby vlastního bytu. Největší úspěch měla část, kdy pomocí Floor Plan Creatoru mohli „navrhnout“ svůj byt snů – velmi rychle si osvojili slovní zásobu, protože s každým prvkem, který do půdorysu vkládali, si zároveň museli uvědomit jeho pojmenování a později ho i popsat.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská, DEA

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • vytváří, vylepšuje a propojuje digitální obsah v různých formátech; vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků;

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

PC, mobil, internet, sluchátka

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/