Stupeň vzdělávání: ZŠ/SŠ (úroveň A1)
Věková skupina: 14–18 let
Vzdělávací obor: další cizí jazyk (FRJ)
Tematický okruh: bydlení
Časová dotace:
Žáci a žákyně:
Digitální:
Žáci a žákyně:
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci a žákyně:
Žáci a žákyně:
Hádej, kde bydlím – použij oči! (15 minut)
Učitel si na interaktivní ploše připraví 5 obrázků různých typů bydlení a věty, které daný typ popisují. Žáci hledají dvojice, tedy ke které fotografii patří věta. Lze použít tento pracovní list:
Autorka: Pavlína Jurzykowská (Canva)
Hádej, kde bydlím – použij uši!
Poté žáci pracují na druhé straně pracovního listu – pomocí QR kódu si načtou zvukovou stopu do svých mobilů a poslouchají, každý samostatně (nutno mít svá sluchátka).
Autorka: Pavlína Jurzykowská (Canva, zvuková stopa vytvořena pomocí AI – ElevenLabs)
Nakresli a popiš svůj vysněný byt (30 minut)
V této části hodiny učitel představí žákům dva digitální nástroje – jeden pro navrhování půdorysu (Floor Plan Creator) a základního vybavení imaginárního bytu, druhý pro přepis mluveného slova do textu (ElevenLabs).
Zadání pro žáky:
Navrhni ve https://floorplancreator.net/plan/demo svůj byt snů. Pokud by se ti aplikace zdála těžká, navrhni půdorys svého bytu i s náznakem nábytku a základního vybavení v Canvě.
Na obrázek umísti všechny tyto objekty: un canapé, un four, une cuisinière, un lit, une table, un bureau, une bibliothèque, un lave-linge, une armoire, un lave-vaisselle, un fauteuil, une chaise, un réfrigérateur, un congélateur, un lave-linge, un sèche-linge, un lavabo, une télé.
Spusť aplikaci ElevenLabs a namluv popis svého vysněného bytu, který si můžeš předem připravit stručně na papír. Ke každé místnosti vymysli tři krátké věty (popisuj alespoň 3 místnosti – 9 vět).
Vzorový text popisu bytu pro inspiraci:
Pokud jsi vyslovoval(a) správně, AI tvůj text přepíše bez chyby. Pokud ne – zkoušej namlouvat do té doby, dokud umělou inteligencí přepsaný text nebude bez chyb (kontroluj si text například ve Wordu, který umí rozpoznat francouzštinu a chyby podtrhnout).
Ukázka grafického výstupu, přepisu textu a zvukové nahrávky, SŠ Futurum, 3. AL (1. rok výuky francouzštiny)
Umístění výstupů do digitálního portfolia
V závěru hodiny postupně umísťují žáci své výstupy (obrázek bytu + zvukový soubor a jeho přepis bez chyb) do svých digitálního portfolií v Padletu nebo je nasdílejí učiteli do prostředí pro třídní management (Teams, GCR). Učitel žáky postupně obchází a pozoruje, jestli splnili zadaná kritéria.
Zkušenosti s ověřením ve výuce: Tuto aktivitu jsem vyzkoušela na střední škole (první rok výuky francouzštiny, úroveň A1, studenti ve věku 15–16 let). Hodina proběhla velmi plynule, žáci byli od začátku zapojení a motivovaní díky kombinaci poslechu, vizuální práce a tvorby vlastního bytu. Největší úspěch měla část, kdy pomocí Floor Plan Creatoru mohli „navrhnout“ svůj byt snů – velmi rychle si osvojili slovní zásobu, protože s každým prvkem, který do půdorysu vkládali, si zároveň museli uvědomit jeho pojmenování a později ho i popsat.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025