Odborné články Základní vzdělávání Staň se součástí komunistické propagandy. 50. léta 20. století v Československu
Odborný článek

Staň se součástí komunistické propagandy. 50. léta 20. století v Československu

25. 6. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová

Anotace

Aktivita je založena na tvorbě propagandistického komunistického plakátu z období padesátých let dvacátého století. Žáci samostatně vytváří propagandistický leták, o kterém si myslí, že by mohl být reálně použit v daném období. Pro tvorbu plakátu využívají stránku https://www.craiyon.com/, která využívá principy AI a na základě zadaných klíčových slov vygeneruje příslušný plakát. Pro vytvoření kvalitního komunistického propagandistického plakátu musí mít žáci chápat dobový kontext a mít povědomí o základních principech komunistické ideologie.

Úvod

Aktivita je založena na tvorbě propagandistického komunistického plakátu z období padesátých let dvacátého století. Žáci samostatně vytváří propagandistický leták, o kterém si myslí, že by mohl být reálně použit v daném období. Pro tvorbu plakátu využívají stránku https://www.craiyon.com/, která využívá principy AI a na základě zadaných klíčových slov vygeneruje příslušný plakát. Pro vytvoření kvalitního komunistického propagandistického plakátu musí mít žáci chápat dobový kontext a mít povědomí o základních principech komunistické ideologie. 

Cíl

Žák/žákyně 

  • je schopen/schopna prakticky aplikovat znalost principů propagandy a základních znaků komunistického režimu ke tvorbě propagandistického plakátu.
  • je schopen/schopna vytvořit vlastní československý komunistický propagandistický plakát pro období 50. let 20. století. 
  • kriticky posoudí a zreflektuje nástroje a cíle použité při tvorbě propagandistického materiálu.
  • definuje přínosy a limity použití umělé inteligence v procesu tvorby propagandistického materiálu.

Očekávané výstupy:

Žák/žákyně: 

  • je schopen/a aktivně pracovat s programem využívajícím AI pro tvorbu obrazového materiálu 
  • je schopen aktivně použít znaky propagandy a nedemokratického, komunistického režimu pro splnění zadání
  • v rámci práce ve dvojici vytvoří dobový propagandistický materiál

Časová dotace: 45 min (1 vyučovací hodina)

Výuka:

  • 5 min. – zopakování základních principů propagandy a základních myšlenek komunistického režimu
  • 10 min. – seznámení se s nástrojem AI pro generování obrázků: www.crayion.com 
  • 15 min. – tvorba komunistického plakátu
  • 15 min. – prezentace a reflexe vytvořených plakátů

Příprava: 

20 min.

Příprava zahrnuje: 

  • seznámení se s fungováním stránky www.craiyon.com – princip zadávání klíčových slov, zadávání „negativních slov“, tzn. slov, která se v obrázku nemají vyskytovat, otestování možností a limitů AI při tvorbě propagandistického materiálu
  • příprava sdílené složky pro nahrání vytvořených propagandistických plakátů

Pomůcky: 

Učitel/učitelka: 

  • Elektronické zařízení – notebook nebo stolní počítač s připojením na dataprojektor, potřeba sdílení obrazovky žákům/žákyním přes on-line aplikaci (Google Drive, MS Teams atd.)

Žák/žákyně:

  • Elektronické zařízení s přístupem k internetu

Zdroje: 

Odkaz na používanou internetovou stránku, která využívá AI: www.craiyon.com 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: 

Oborové: 

  • znalost základních znaků a principů fungování propagandy
  • základní znalost idejí a pilířů komunistického režimu v SSSR a také v Československu po roce 1948
  • základní znalost situace v Československu po druhé světové válce a následně období únorového převratu v roce 1948

Digitální:

  • schopnost pracovat ve sdíleném prostředí (Google Drive, MS Teams atd.).

Přínos využití digitálních technologií/komentář z pohledu rozvoje DK: 

Využitím umělé inteligence pro tvorbu propagandistického materiálu si žáci vyzkouší důležitost správného zadávání klíčových slov pro úspěšné vytvoření finálního produktu. Předem se musí kriticky zamyslet nad cílem a sdělením, které chtějí propagandistickým plakátem vystihnout. Při práci si musí být vědomi klíčových pilířů daného režimu a chápat dobový kontext. 

Při tomto způsobu práce si také vyzkouší, jak umělá inteligence zpracovává jejich zadání, a konfrontují svoje představy s realitou. Nabízí se také společné zamyšlení nad otázkou, zda umělá inteligence v budoucnosti převezme kreativní procesy v lidské společnosti.

Metodická poznámka: poznámky „od učitelů k učitelům“ 

Pro tvorbu propagačního plakátu je potřeba vždy (kromě dalších hesel) zadat heslo „propaganda“, jinak AI nevygeneruje propagandistický plakát.  Klíčová slova je nutné zadávat v angličtině. 

Popis vzdělávací aktivity: 

1. Úvod 

    1. Na začátku hodiny si žáci/žákyně společně zopakují základní prvky propagandy a základní ideové pilíře komunistického režimu. 
    2. Následně vyučující žákům představí stránku www.crayion.com. Promítne ji na projektoru a ukáže jim způsob práce s ní. Následně žáci zkoušejí generovat různé obrázky na základě zadání různých klíčových slov.

2. Tvorba propagandistického plakátu

Žáci/žákyně jsou rozděleni do dvojic (nebo do trojic, určí učitel podle počtu žáků ve třídě). Úkolem každé dvojice je vytvořit propagandistický plakát, o kterém si myslí, že by ho použila Komunistická strana Československa pro upevnění své moci na začátku 50. let 20. století. Pro vytvoření plakátu žáci používají stránku, která využívá umělou inteligenci na generování obrázků – www.crayion.com. Žáci si musí zapamatovat i hesla, která použili pro tvorbu propagandistického plakátu, a na začátku si musí jasně definovat, co má být cílem plakátu, na koho chtějí cílit, co konkrétně chtějí plakátem zobrazit a sdělit. Protože web crayion.com neumožňuje do plakátu vpisovat text/slogan, žáci tento slogan napíší samostatně. K tomuto účelu doporučuji využít program Canva: Žáci vloží vygenerovaný obrázek, dopíší k němu text a následně ho stáhnou ve formátu PDF.  Vytvořený plakát se sloganem nahrají do sdílené složky. 

3. Vzájemné porovnání a reflexe práce

Učitel postupně ukazuje celé třídě jednotlivé plakáty a ostatní žáci se snaží uhodnout, co měl plakát zobrazovat a co bylo jeho cílem. Na závěr hodiny hlasují pro nejlepší propagandistický plakát.

Následovat může diskuse o možnostech a limitech umělé inteligence pro tvorbu obrazových (obecně uměleckých) děl. Případně o tom, co musíme udělat, abychom umělou inteligenci vylepšili a reagovala na naše požadavky/představy přesněji. A je to vůbec možné a přínosné?

Reflexe

Ověření v praxi: 

V průběhu ověřování jsme se žáky zjistili, že umělá inteligence na stránce www.crayion.com není schopna zakomponovat postavy z československých dějin. Když jsme zkoušeli zadat např. jména Klement Gottwald nebo Milada Horáková, protože je žáci chtěli použít na plakátu, umělá inteligence nebyla schopna vygenerovat jejich portrét. Následně žáci zadávali jen obecně platná klíčová slova pro komunistický režim jako takový. Plakát zasadili do dobového kontextu až prostřednictvím doprovodných textů.

Je opravdu žádoucí zadat mezi klíčová slova heslo „propaganda“, umělá inteligence následně automaticky využije barvy charakteristické pro propagandistické plakáty. Žáky práce s umělou inteligencí bavila, i když byli místy frustrovaní, že výsledek neodpovídá jejich původní představě. Právě díky tomu se ale otevřela skvělá příležitost pro debatu o možnostech a omezeních umělé inteligence. 

 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
202.15 kB
PDF
Příklad vytvořeného studentského plakátu.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • interpretace vztahu mediálních sdělení a reality