Aktivita je založena na tvorbě propagandistického komunistického plakátu z období padesátých let dvacátého století. Žáci samostatně vytváří propagandistický leták, o kterém si myslí, že by mohl být reálně použit v daném období. Pro tvorbu plakátu využívají stránku https://www.craiyon.com/, která využívá principy AI a na základě zadaných klíčových slov vygeneruje příslušný plakát. Pro vytvoření kvalitního komunistického propagandistického plakátu musí mít žáci chápat dobový kontext a mít povědomí o základních principech komunistické ideologie.
Žák/žákyně
Očekávané výstupy:
Žák/žákyně:
Časová dotace: 45 min (1 vyučovací hodina)
Výuka:
Příprava:
20 min.
Příprava zahrnuje:
Pomůcky:
Učitel/učitelka:
Žák/žákyně:
Zdroje:
Odkaz na používanou internetovou stránku, která využívá AI: www.craiyon.com
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Přínos využití digitálních technologií/komentář z pohledu rozvoje DK:
Využitím umělé inteligence pro tvorbu propagandistického materiálu si žáci vyzkouší důležitost správného zadávání klíčových slov pro úspěšné vytvoření finálního produktu. Předem se musí kriticky zamyslet nad cílem a sdělením, které chtějí propagandistickým plakátem vystihnout. Při práci si musí být vědomi klíčových pilířů daného režimu a chápat dobový kontext.
Při tomto způsobu práce si také vyzkouší, jak umělá inteligence zpracovává jejich zadání, a konfrontují svoje představy s realitou. Nabízí se také společné zamyšlení nad otázkou, zda umělá inteligence v budoucnosti převezme kreativní procesy v lidské společnosti.
Metodická poznámka: poznámky „od učitelů k učitelům“
Pro tvorbu propagačního plakátu je potřeba vždy (kromě dalších hesel) zadat heslo „propaganda“, jinak AI nevygeneruje propagandistický plakát. Klíčová slova je nutné zadávat v angličtině.
Popis vzdělávací aktivity:
1. Úvod
2. Tvorba propagandistického plakátu
Žáci/žákyně jsou rozděleni do dvojic (nebo do trojic, určí učitel podle počtu žáků ve třídě). Úkolem každé dvojice je vytvořit propagandistický plakát, o kterém si myslí, že by ho použila Komunistická strana Československa pro upevnění své moci na začátku 50. let 20. století. Pro vytvoření plakátu žáci používají stránku, která využívá umělou inteligenci na generování obrázků – www.crayion.com. Žáci si musí zapamatovat i hesla, která použili pro tvorbu propagandistického plakátu, a na začátku si musí jasně definovat, co má být cílem plakátu, na koho chtějí cílit, co konkrétně chtějí plakátem zobrazit a sdělit. Protože web crayion.com neumožňuje do plakátu vpisovat text/slogan, žáci tento slogan napíší samostatně. K tomuto účelu doporučuji využít program Canva: Žáci vloží vygenerovaný obrázek, dopíší k němu text a následně ho stáhnou ve formátu PDF. Vytvořený plakát se sloganem nahrají do sdílené složky.
3. Vzájemné porovnání a reflexe práce
Učitel postupně ukazuje celé třídě jednotlivé plakáty a ostatní žáci se snaží uhodnout, co měl plakát zobrazovat a co bylo jeho cílem. Na závěr hodiny hlasují pro nejlepší propagandistický plakát.
Následovat může diskuse o možnostech a limitech umělé inteligence pro tvorbu obrazových (obecně uměleckých) děl. Případně o tom, co musíme udělat, abychom umělou inteligenci vylepšili a reagovala na naše požadavky/představy přesněji. A je to vůbec možné a přínosné?
Ověření v praxi:
V průběhu ověřování jsme se žáky zjistili, že umělá inteligence na stránce www.crayion.com není schopna zakomponovat postavy z československých dějin. Když jsme zkoušeli zadat např. jména Klement Gottwald nebo Milada Horáková, protože je žáci chtěli použít na plakátu, umělá inteligence nebyla schopna vygenerovat jejich portrét. Následně žáci zadávali jen obecně platná klíčová slova pro komunistický režim jako takový. Plakát zasadili do dobového kontextu až prostřednictvím doprovodných textů.
Je opravdu žádoucí zadat mezi klíčová slova heslo „propaganda“, umělá inteligence následně automaticky využije barvy charakteristické pro propagandistické plakáty. Žáky práce s umělou inteligencí bavila, i když byli místy frustrovaní, že výsledek neodpovídá jejich původní představě. Právě díky tomu se ale otevřela skvělá příležitost pro debatu o možnostech a omezeních umělé inteligence.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025