Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Lineární rovnice v aplikaci Cymath
Odborný článek

Lineární rovnice v aplikaci Cymath

23. 7. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Bc. Veronika Procházková

Anotace

Výuková aktivita pro žáky druhého stupně základních škol rozvíjející digitální kompetence prostřednictvím aplikace Cymath, která slouží především k řešení matematických úloh. Aktivita formou pracovního listu je zaměřena na procvičení základních lineárních rovnic a jejich ekvivalentní úpravy. Aktivita také cílí na využití CLIL (Content and Language Integrated Learning) a žák se tak seznamuje s matematickou terminologií v anglickém jazyce.

Cíl

  • Žák zadá rovnici do příkazového řádku v aplikaci Cymath.
  • Žák pracuje s aplikací Cymath při řešení lineárních rovnic.
  • Žák řeší lineární rovnice.
  • Žák kontroluje a porovnává řešení lineárních rovnic s řešením v aplikaci Cymath.
  • Žák se učí matematické terminologii v anglickém jazyce.
Základní údaje
  • Typ materiálu: pracovní list
  • Stupeň vzdělávání: základní škola, 2. stupeň
  • Vzdělávací obor: matematika a její aplikace
  • Tematický okruh: číslo a proměnná

Časová dotace: 

  • Výuka: 45 min
  • Příprava: 10 min
Pomůcky
  • Učitel: zařízení s připojením na internet, dataprojektor
  • Žák: zařízení s připojením na internet, pracovní list
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti
  • Oborové: lineární rovnice a jejich ekvivalentní úpravy, racionální čísla, algebraické výrazy
  • Digitální: základní znalost aplikace Cymath (žák zadá rovnici do příkazového řádku a zobrazí řešení
Přínos využití digitálních technologií

Prostřednictvím využití matematického softwaru může žák v krátkém čase zkontrolovat a porovnat řešení rovnic. Zároveň si žák díky digitálním technologiím rozšiřuje jazykové dovednosti. Práce s matematickým textem v digitální podobě rozšiřuje žákovské dovednosti v oblasti práce s daty.

Zdroje
Metodická poznámka

Po skončení aktivity by měl být žák schopen řešit základní lineární rovnice i bez kontroly řešení v dané aplikaci. Příklady z pracovního listu lze zaměnit s příklady jiné obtížnosti, dle aktuální úrovně žáků. Před aktivitou žáci nemusí mít hlubší znalosti o aplikaci Cymath, seznámí se s ní v průběhu hodiny (buď samostatně, nebo za pomoci učitele). Aktivita je určena k samostatné práci.

Popis vzdělávací aktivity

Vzdělávací aktivita je zaměřena na řešení jednoduchých lineárních rovnic. Před touto aktivitou je nutné žáky seznámit s lineárními rovnicemi jako takovými a s jejich ekvivalentními úpravami. Aktivitu lze využít buď při samotné výuce ekvivalentních úprav lineárních rovnic, či při jejich procvičování.

1. Úloha

První část pracovního listu obsahuje čtyři sady gradovaných úloh s lineárními rovnicemi. Žák si vybere vždy jednu z rovnic z dané sady, vyřeší ji na papír a následovně zadá do příkazového řádku v aplikaci Cymath. Poté si  projde celý postup řešení rovnice v aplikaci Cymath, své řešení zkontroluje, případně sám opraví a porovná s řešením v aplikaci.  

V některých případech se žákovské řešení a řešení v aplikaci Cymath mírně liší, aplikace tedy žákovi nabízí jinou možnost postupu. Jelikož učitel má ve třídě pozici průvodce, některým žákům může pomoci otázkami „V čem se liší tvůj postup a postup v aplikaci? Který postup je výhodnější?“ a podobně. Na konci hodiny je důležitá i diskuze se všemi žáky včetně sdílení poznatků při práci s aplikací (Jak se dařilo zadávání rovnic? Lišily se vaše postupy od postupů v aplikaci?).

Obr. 1: Zadání rovince do příkazového řádku v aplikaci Cymath
Obr. 1: Zadání rovnice do příkazového řádku v aplikaci Cymath
Obr. 2: Řešení rovnice v aplikaci Cymath

2. Úloha

Ve druhé úloze má žák za úkol vybarvit stejnou barvou anglická a česká slovíčka, se kterými se setká při zadávání rovnic do aplikace. Jedná se o slova týkající se matematiky - např. vydělit, odečíst, násobit, příklad… Výuka CLIL tak propojuje jazykovou a obsahovou stránku vzdělávací aktivity. Žáci tak získávají schopnost spojovat znalosti a dovednosti z různých oblastí. Výuka CLIL napomáhá k přirozenému a reálnému jazykovému vývoji.

Po vypracování pracovního listu se slovíčky učitel společně s žáky shrne daná slovíčka a zkontroluje  správné přiřazení českých a anglických slov. Je důležité s žáky projít i jejich výslovnost.

Poté opět mezi učitelem a žáky proběhne závěrečná reflexe celé hodiny, případně i diskuze: Co se žáci naučili z hlediska digitálních technologií a co se naučili z hlediska matematiky? Jak hodnotí obě aktivity?

Reflexe

Při pilotáži žáci kvitovali hlavně to, že se seznámili s novou a méně známou aplikací. V hodině dokonce zaznělo i to, že oproti aplikaci Photomath je aplikace Cymath mnohem lepší, dle žáků „nechybuje“. Slovíčka na druhé straně pracovního listu si na konci hodiny někteří žáci sami zkontrolovali pomocí Google překladače. Celou aktivitu hodnotili velmi kladně a pracovali s velkým zájmem.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
208.98 kB
PDF
Řešení PL_Lineární rovnice
pdf
235.35 kB
PDF
PL_Lineární rovnice

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Veronika Procházková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít