Časová dotace:
Prostřednictvím využití matematického softwaru může žák v krátkém čase zkontrolovat a porovnat řešení rovnic. Zároveň si žák díky digitálním technologiím rozšiřuje jazykové dovednosti. Práce s matematickým textem v digitální podobě rozšiřuje žákovské dovednosti v oblasti práce s daty.
Po skončení aktivity by měl být žák schopen řešit základní lineární rovnice i bez kontroly řešení v dané aplikaci. Příklady z pracovního listu lze zaměnit s příklady jiné obtížnosti, dle aktuální úrovně žáků. Před aktivitou žáci nemusí mít hlubší znalosti o aplikaci Cymath, seznámí se s ní v průběhu hodiny (buď samostatně, nebo za pomoci učitele). Aktivita je určena k samostatné práci.
Vzdělávací aktivita je zaměřena na řešení jednoduchých lineárních rovnic. Před touto aktivitou je nutné žáky seznámit s lineárními rovnicemi jako takovými a s jejich ekvivalentními úpravami. Aktivitu lze využít buď při samotné výuce ekvivalentních úprav lineárních rovnic, či při jejich procvičování.
1. Úloha
První část pracovního listu obsahuje čtyři sady gradovaných úloh s lineárními rovnicemi. Žák si vybere vždy jednu z rovnic z dané sady, vyřeší ji na papír a následovně zadá do příkazového řádku v aplikaci Cymath. Poté si projde celý postup řešení rovnice v aplikaci Cymath, své řešení zkontroluje, případně sám opraví a porovná s řešením v aplikaci.
V některých případech se žákovské řešení a řešení v aplikaci Cymath mírně liší, aplikace tedy žákovi nabízí jinou možnost postupu. Jelikož učitel má ve třídě pozici průvodce, některým žákům může pomoci otázkami „V čem se liší tvůj postup a postup v aplikaci? Který postup je výhodnější?“ a podobně. Na konci hodiny je důležitá i diskuze se všemi žáky včetně sdílení poznatků při práci s aplikací (Jak se dařilo zadávání rovnic? Lišily se vaše postupy od postupů v aplikaci?).
2. Úloha
Ve druhé úloze má žák za úkol vybarvit stejnou barvou anglická a česká slovíčka, se kterými se setká při zadávání rovnic do aplikace. Jedná se o slova týkající se matematiky - např. vydělit, odečíst, násobit, příklad… Výuka CLIL tak propojuje jazykovou a obsahovou stránku vzdělávací aktivity. Žáci tak získávají schopnost spojovat znalosti a dovednosti z různých oblastí. Výuka CLIL napomáhá k přirozenému a reálnému jazykovému vývoji.
Po vypracování pracovního listu se slovíčky učitel společně s žáky shrne daná slovíčka a zkontroluje správné přiřazení českých a anglických slov. Je důležité s žáky projít i jejich výslovnost.
Poté opět mezi učitelem a žáky proběhne závěrečná reflexe celé hodiny, případně i diskuze: Co se žáci naučili z hlediska digitálních technologií a co se naučili z hlediska matematiky? Jak hodnotí obě aktivity?
Při pilotáži žáci kvitovali hlavně to, že se seznámili s novou a méně známou aplikací. V hodině dokonce zaznělo i to, že oproti aplikaci Photomath je aplikace Cymath mnohem lepší, dle žáků „nechybuje“. Slovíčka na druhé straně pracovního listu si na konci hodiny někteří žáci sami zkontrolovali pomocí Google překladače. Celou aktivitu hodnotili velmi kladně a pracovali s velkým zájmem.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.