Vzdělávací cíle:
Žák/Žákyně:
Stupeň vzdělávání: VŠ
Věková skupina: 7. ročník ZŠ (12–13 let)
Vzdělávací obor: dějepis
Tematický okruh: bude doplněno dle nabídky na portále dle RVP
Očekávané výstupy:
Žák/Žákyně:
Časová dotace: 3 vyučovací hodiny (3× 45 min.)
Výuka:
Příprava: 20 min.
Příprava zahrnuje:
Učitel/ka by měl/a mít základní povědomí o tom, jak funguje OrgPad, Time Graphics a Canva.
Čas na přípravu nezohledňuje čas k přípravě textových podkladů pro získávání informací pro každou skupinu. Pokud se tedy učitel/ka rozhodne tyto materiály připravit, je potřeba s tím v časové přípravě počítat.
Pomůcky:
Elektronické zařízení (tablet, notebook, stolní PC) s přístupem k internetu, dataprojektor – potřeba sdílení obrazovky žákům přes on-line aplikaci (Google Meet, MS Teams atd.). Programy: OrgPad, Time Graphics, Canva.
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Učitel/ka:
Žáci/žákyně:
Vzdělávací cíle:
Žák/Žákyně:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Metodická poznámka: poznámky „od učitelů k učitelům“
Práce s programy OrgPad a Time Graphics umožňují učiteli/učitelce v závěru zadání doplnění informací, které nezazněly od žáků/žákyň a které učitel/ka považuje za důležité.
Předešlé znalosti v programech OrgPad, Time Graphics a Canva nejsou nezbytné, pak je ale třeba počítat s vyšší časovou dotací.
Upozorňuji, že pro využití aplikace Canva pro žáky a žákyně pod hranicí 13 let je potřeba souhlas rodiče s používáním aplikace. Aplikace Time Graphics a OrgPad je možné využívat pro všechny věkové kategorie bez omezení.
1. hodina
1. aktivita:
2. aktivita
3. aktivita:
Pokud se učitel/ka obává, že by žáci nebyli schopni dohledat správné informace z relevantních zdrojů, sám/sama může jednotlivým skupinám připravit texty, z kterých mají informace čerpat. Tyto texty mohou být uloženy např. ve skupině MS Teams, kterou třída využívá pro komunikaci s učitelem. Pokud takovou skupinu třída nemá, může učitel/ka tyto texty jednoduše sdílet, přes sdílený dokument.
Popis vzdělávací aktivity:
1. hodina
1.aktivita (10 min) – úvodní (evokační) aktivita
Žáci společně vytváří myšlenkovou mapu ke klíčovému slovu „středověká společnost“.
Učitel/ka sdílí žákům odkaz na OrgPad (vhodné, když žáci využívají pro práci stolní počítač nebo notebook) nebo na projektoru sdílí QR kód (vhodné když žáci pro práci využívají tablet, případně mobilní telefon).
Žáci následně vpisují do myšlenkové mapy všechno, co se jim pojí s ústředním pojmem „středověká společnost“.
2.aktivita – třídění pojmů na časovou osu (15–20 min)
Učitel/ka rozdělí žáky do skupin, následně každé skupině přiřadí pojmy, se kterými má pracovat.
Pojmy, z výsledné myšlenkové mapy žáci přepisují do časové osy v programu Time Graphics. K jednotlivým přiděleným pojmům žáci dopisují také jejich základní charakteristiky.
Aby žáci správně přiřadili na časovou osu dané pojmy, učitel/ka jim může dát texty (například z učebnice) k přečtení nebo jim dovolí, aby si informace k jednotlivým pojmům vyhledali na internetu (v tomto případě doporučuji, aby učitel zadal kritéria vyhledávání, např. klíčová slova nebo počet zdrojů, které musí žáci uvést, např. musí uvést 3 zdroje a jeden může být Wikipedie nebo má učitel/ka připraveno několik konkrétních internetových odkazů a jenom ty můžou být použity pro získání informací).
Po přepsání všech pojmů na časovou osu dá učitel/ka žákům čas, aby se všichni seznámili se všemi pojmy. Pokud je něco nejasné, učitel/ka dovysvětlí.
Cílem této aktivity je, aby žáci byli schopni chronologického přiřazení jednotlivých prvků k období raného, vrcholného nebo pozdního středověku.
3.aktivita – tvorba informačního plakátu
Učitel/ka rozdělí žáky do skupin, tak aby bylo dostatek skupin pro každé téma. Jednotlivé skupiny si následně např. losováním nebo jiným způsobem, který zvolí učitel/ka, vyberou, které téma z časové osy budou zpracovávat pro informační plakát.
Úkolem každé skupiny je vytvořit informační plakát v programu Canva k přidělenému tématu. Plakát musí obsahovat základní (klíčové) informace a fotografie/obrázky. Každá skupina bude svůj plakát prezentovat před třídou.
K získávání informací mohou žáci používat učebnice, resp. texty, se kterými pracovali v předchozí aktivitě, a vyhledávání na internetu.
Je vhodné, aby učitel/ka dal/a každé skupině základní body (osnovu), kterých se skupina musí při přípravě informačního plakátu držet. Tímto způsobem bude mít učitel/ka kontrolu nad obsahem, který budou jednotlivé skupiny prezentovat a bude mít jistotu, že zazní klíčové body.
2. hodina
Skupiny pracují na informačním plakátu.
3. hodina
Prezentace informačních plakátů.
Všechny informační plakáty jsou uloženy v rámci jednoho týmu v programu Canva, a tak jsou dostupné všem žákům.
Před začátkem prezentací učitel/ka poskytne všem žákům ve sdíleném dokumentu osnovy všech skupin. Žáci si tak mohou dokument stáhnout a v průběhu prezentace značit informace, které se dozvěděli. Tento způsob zároveň slouží jako kontrola, zda daná skupina splnila zadání a v prezentaci zazněly všechny požadované informace.
Na závěr se žáci podívají na úvodní myšlenkovou mapu, kterou vytvořili. Učitel/ka, se ptá, jestli by něco doplnili. Na závěr se všechny prezentace vloží do časové osy.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
U každého používaného programu (OrgPad, Time Graphics, Canva) doporučuji prozkoumat, jak se s daným programem pracuje na stolním počítači, resp. notebooku a následně v tabletu či telefonu. Pracovní prostředí a rozmístění ovládacích prvků se může lišit. Předejdete tak situaci, kdy jako učitel např. pracujete na notebooku a žáci na tabletech a váš návod pro práci se neshoduje s tím, co vidí žáci.
Využití mobilních telefonů na práci s aplikací Time Graphics není nejvhodnější (malé obrazovky), proto doporučuji využití tabletů nebo počítačů/notebooků.
U každého používaného programu (OrgPad, Time Graphics, Canva) doporučuji prozkoumat, jak se s daným programem pracuje na stolním počítači, resp. notebooku a následně v tabletu či telefonu. Pracovní prostředí a rozmístění ovládacích prvků se může lišit. Předejdete tak situaci, kdy jako učitel např. pracujete na notebooku a žáci na tabletech a váš návod pro práci se neshoduje s tím, co vidí žáci.
Využití mobilních telefonů na práci s aplikací Time Graphics není nejvhodnější (malé obrazovky), proto doporučuji využití tabletů nebo počítačů/notebooků.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.