Odborný článek

Pracujeme s daty

24. 5. 2021
Základní vzdělávání
Autor
Ing. Eva Fanfulová

Anotace

Článek popisuje aktivitu zaměřenou na zpracování zobrazení dat za pomoci digitálních technologií. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).

Období: 2. období (4.–5. ročník)

Vzdělávací obor / tematický celek: Matematika / Závislosti, vztahy a práce s daty

Rozvíjená gramotnost: digitální

Piktogramy: 45 minut (zpracování dat) / 90 minut (sběr dat a jejich zpracování), aktivita ve třídě (sběr dat u jednotlivých budov), práce ve dvojicích, PC

Cíl činnosti: Žák zpracuje zobrazení dat za pomoci digitálních technologií.

Pomůcky: pro každou dvojici žáků jedno digitální zařízení

Popis činnosti:

  1. Žáci získají od učitele data pořízená sběrem. Učitel předá žákům data jejich umístěním do sdíleného prostoru nebo jiným domluveným způsobem. Pozn. 1)
  2. Žáci společně data projdou a vyhodnotí, zda všemu rozumí, případně se doptají učitele. Učitel upřesní žákům, že není třeba zpracovávat všechna data v tabulce, např. je možné vybírat mezi muži/ženami nebo věkem, konkrétní místo nebo porovnání míst.
  3. Dvojice žáků vytvářejí diagramy v domluveném tabulkovém procesoru:

    – využijí přitom sloupcový a výsečový typ diagramu.

  4. Výsledek práce umístí každá dvojice do společného sdíleného prostoru.
  5. Následuje společná diskuze o vhodnosti různých typů diagramů pro zobrazení konkrétních dat.

Poznámka:

  • Bylo by vhodné, kdyby žáci získali data sami – např. navržením tabulky pro záznam dat a provedením pozorování ve skupinách. Popis činnosti výše je připraven pro variantu, že není možné provést sběr dat.

Komentář z pohledu gramotnosti:

Digitální gramotnost žáků je rozvíjena při tvorbě digitálního obsahu – grafů (DG-2-2-01) a při sdílení dokumentů ostatním spolužákům ve třídě a také učiteli (DG-2-3-04). Digitální gramotnost žáků je rozvíjena při řešení problémů prostřednictvím digitálních technologií (DG-2-1-10).

Důkazy o učení:

Žák vytvoří na základě existujících dat výstižné typy diagramů v digitálním prostředí.

Postřehy z ověřování:

Příprava a realizace výukové aktivity: Aktivita byla ověřena při hodině matematiky s 16 žáky 5. ročníku. Vyučující aktivitu nijak neupravovala. K ověření aktivity byla využita data přiložená k aktivitě. Před samotnou tvorbou grafů vyučující přidala jednu vyučovací hodinu k teoretické části – co to jsou grafy, tabulky, žáci se učili z tabulek a grafů vyčíst údaje. Žáci hledali různé informace, které se z tabulky dají vyčíst. Žáci se rozdělili do skupinek a každá skupinka se věnovala tvorbě svého grafu. Na závěr svůj výtvor žáci vložili do připravené sdílené prezentace. Pro práci jsme využili nástroje Google Workspace (tabulky, prezentace).                         

Přínos pro žáky: Žáci tuto aktivitu hodnotili kladně. Byla na nich vidět radost z povedené práce. Na začátku si moc nevěřili, že to zvládnou. Tvorba grafů pro ně byla úplně nová, dříve se s ní nesetkali. Naučili se číst z grafů. Vyučující s žáky pracovala s interaktivní učebnicí Práce s daty, která je k dispozici na webu http://imysleni.cz/.

 

Přínos pro vyučujícího: Samotná tvorba grafů odpovídá jedné vyučovací hodině, ale musí se počítat s nějakým časem navíc k teoretické části. Pokud by žáci měli pracovat se svými daty, bylo by potřeba této hodině jednu předsadit, a v té se zaměřit právě na sběr dat. Aktivitu kolegům vyučující vřele doporučuje, samotnou ji překvapilo, s jakou radostí žáci úkoly plnili.

 

Zpětná vazba k výukové aktivitě: Aktivita je pěknou inspirací, jak je možno téma zpracování dat pojmout. Určitě ale nemůže být vytržena z kontextu. Je potřeba, aby žáci měli už zkušenosti s tabulkami a grafy. Proto by vyučující tuto aktivitu doporučila pro starší žáky a spíše na závěr tématu. Mohla by být realizována projektovou formou, při které by žáci např. prostřednictvím formulářů data získali, zpracovali je v tabulce a na závěr reprezentovali pomocí grafů.

Zdroje:

zadání – archiv autorky

Přílohy:                                                                     

Příloha 1 – zadání – vstupní data
Příloha 2 – ukázka řešení
Příloha 3 – soubor se vstupními daty

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
149.41 kB
Dokument
Příloha 1 – zadání – vstupní data
docx
177.73 kB
Dokument
Příloha 2 – ukázka řešení
xlsx
11.72 kB
Tabulka
Příloha 3 – soubor se vstupními daty

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Ing. Eva Fanfulová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Digitální gramotnost