Projekt Podpora práce učitelů (PPUČ) zorganizoval 2. října 2020 minikonferenci odborného panelu digitální gramotnosti. Akce proběhla online v prostředí MS TEAMS, konferenci moderoval Bc. Jan Vitásek. Program minikonference byl zaměřen na návrh revize RVP ZV v oblasti informatiky a digitální gramotnosti a měl za cíl přiblížit pohledy učitelské veřejnosti, odborných pracovníků NPI ČR a kateder VŠ (zejména z pedagogických fakult). Hlavním přínosem akce bylo, že si učitelé a odborné týmy mohli vyměnit názory a pohledy ze své zkušenosti k probíranému tématu, ale také se vzájemně inspirovali ke strategickému pohledu na to, jak změnu a nové parametry státního kurikula dostat do praxe a komunikovat s učitelskou veřejností.
V tomto článku vám přinášíme zejména shrnutí z jednotlivých diskusních skupin a dále zde najdete odkazy na vybrané části akce, které si můžete prohlédnout z videozáznamu. Dopolední blok akce byl zaměřen na tři vzdělávací oblasti/obory: zeměpis, výtvarnou výchovu a český jazyk a literaturu. V každé sekci prezentoval didaktik z katedry vybrané pedagogické fakulty v ČR, která je zapojena do projektu Digitální gramotnost z výzvy Implementace strategie digitálního vzdělávání 1, jenž inspiruje učitele svými připravenými materiály do výuky (www.digigram.cz). Dále s příspěvkem vystoupil odborný pracovník NPI ČR, který se jako didaktik dlouhodobě příslušnému oboru věnuje, a také bylo dáno slovo učiteli z praxe, který na ukázkách práce ve svých hodinách ukazoval, jak s tématem digitální gramotnosti přímo s dětmi pracuje. Všichni pak hledali odpovědi na otázky, jak přemýšlí o digitální gramotnosti a jak digitální technologie zasahují do jejich oboru/předmětu.
Videozáznamy:
V odpoledních diskusních blocích účastníci sdíleli své zkušenosti a věnovali se brainstormingu k doporučením pro školy i systém v oblasti inovace rámcových vzdělávacích programů ZV i pro uvedení příslušných změn do praxe. Shrnutí a závěrečná doporučení ze všech diskusních skupin najdete ve videozáznamu.
V diskusi k inovacím RVP ZV na prvním stupni zaznělo zejména, že digitální technologie ovlivnily všechny obory i oblasti, kde se dětí učí a rozvíjejí. S využitím digitálních technologií dochází k vyššímu prožitku žáků a také se může digitální gramotnost prostřednictvím žáka přenášet do rodiny. Dochází k požadavku na změnu myšlení pedagogů. S digitálními technologiemi vznikla i nová témata, jako je kyberbezpečí, netiketa, autorská práva.
Jako překážky pro úspěšné zavedení návrhu RVP do škol uvedli účastníci této skupiny změnu myšlení pedagogů, zvládnutí cloudových technologií na straně pedagogů, technické a technologické překážky, konektivitu a také přípravu budoucích pedagogů.
Pro rychlé eliminování překážek doporučovali účastníci diskusní skupiny zavedení speciálního předmětu na pedagogických fakultách, výměnu dobré praxe na úrovni škol a také zavedení jednotného informačního systému.
V diskusi ke společenskovědním oborům zaznělo, že digitální technologie ovlivnily vzdělávací obory především v oblasti online bezpečnosti (bezpečné chování na internetu, prevence kyberšikany, digitální identita), v možnostech týmové spolupráce a využívání digitálních technologií při práci, v práci s informacemi, v oblasti nově vzniklých pozic a pracovních příležitostí. Jako překážka pro úspěšné zavedení návrhu změn RVP do škol byl zmíněn všeobecný odpor ke změnám a opakované odsouvání termínů. Digitální kompetence učitelů uvedli účastníci skupiny jako překážku, kterou lze v krátké době eliminovat vzděláváním.
V diskusi k výuce přírodních věd, matematice a informatice zaznělo, že digitální gramotnost by měla být součástí oboru bez nutnosti ji propisovat do očekávaných výstupů RVP ZV, důležité však je propsání digitální gramotnosti i do ŠVP. Jako překážky pro úspěšné zavedení návrhu RVP do škol byly v diskusi uvedeny: nutnost pracovat se setrvačností terénu, nutnost celoživotního profesního růstu v digitálním světě, včetně vzdělávání budoucích učitelů. Jako zásadní pro akceptaci změny byla uvedena role ředitelů škol.
Při diskusi o výuce českého jazyka a jazykové komunikace zaznívalo, jak technologie ovlivnily obor a výuku pozitivně – existují interaktivní učebnice, je využívána práce s textem v digitálním prostředí, digitální technologie šetří práci. Překážkou pro úspěšné zavedení návrhu RVP do škol může být přístup školy a možnosti vzájemné domluvy uvnitř školy.
Napříč skupinami pak zaznívala doporučení:
Minikonference odborného panelu digitální gramotnosti se konají pod taktovkou týmu projektu PPUČ každý půlrok, archiv všech záznamů z akcí najdete na stránce http://www.gramotnosti.pro/odbornepanely. Říjnová minikonference digitální gramotnosti proběhla i za ztížených „online“ podmínek jako otevřené setkání NPI ČR, zapojených IPs projektů, kateder VŠ i praktiků ze škol. Velké poděkování patří garantům digitální gramotnosti v PPUČ za přípravu koncepce celé akce (Ing. Eva Fanfulová), dále všem moderátorům odpoledních bloků (Ing. Marie Vaněčková, Mgr. David Hawiger, Mgr. Daniel Janata, Mgr. Martin Lána, Mgr. Petr Naske) a hlavně všem učitelům ZŠ, kteří o svých oborech a předmětech přemýšlí inovativně a akceptují příležitosti, které digitální technologie do jejich oborů přináší. Zájemce o téma zveme ke sledování digifolia https://gramotnosti.pro/digitalnigramotnost a všech výstupů projektu PedF UK Digitální gramotnost (www.digigram.cz).
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Minikonference odborných panelů projektu PPUČ pro čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost.
Ostatní články seriálu: