Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Elektrostatika

Praktický příspěvek
inspirace
Autor Martina Čáslavová
Spoluautor: Mgr. Miroslava Bělochová
Laboratorní práce, které vznikly v rámci projektu, si kladly za cíl zkvalitnit práci v žákovských týmech, podpořit nadané děti v kolektivu. Dalším cílem bylo přiblížení přírodních věd humanitněji zaměřeným žákům. Nedílnou součástí bylo využití zaváděných výukových metod – čtenářská gramotnost, kritické myšlení, enviromentální výchova a podpora mezipředmětových vazeb. Cílem práce Elektrostatika bylo ověření teoreticky nabytých vědomostí, posílení jemné motoriky, zavedení nových výukových metod např. Škola hrou, nácvik vyjadřovacích schopností žáků při popisu určitého jevu, posilování čtenářské gramotnosti a následné využití načtených informací k odpovědím v PL.

Cíl výuky

  • Posílení jemné motoriky rukou
  • Ověření teoreticky nabytých vědomostí
  • Škola hrou
  • Nácvik vyjadřovacích schopností žáků při popisu určitého jevu
  • Posilování čtenářské gramotnosti a následné využití načtených informací k odpovědím v PL

Metody práce:

Před samotnou prací necháme žákům dostatečně dlouhou dobu pro nastudování teoretického listu. Je pro žáky dost náročný. V textu je hodně informací vysvětlených stručně. Je tak napsán úmyslně. Práci je vhodné zařadit v hodinách následujících po probrání tématu Vodič a izolant v el. poli. Teoretický list by měl sloužit pouze k opakování základních pojmů.

Práci je možno provést ve dvojicích, větší skupině, ale i jednotlivě. Žáci obcházejí připravená stanoviště ve třídě a zkoušejí jednoduché experimenty. Diskutují mezi sebou a průběžně vyplňují pracovní list.

Časový plán:

Množství experimentů uvedených v pracovním listu odpovídá dvouhodinovému cvičení. Práci je možno zredukovat i na jednu hodinu fyziky.

Co je třeba si připravit:

Je třeba mít možnost uvázat tyčky do prostoru. My máme v učebně háček na stropě a na něm trvale připevněné lanko. Využiji ho i při předvádění jiných experimentů – např. při stáčení magnetu vlivem mg. pole Země, předvádění otáčivého a kmitavého pohybu.

Doporučuji si ve fyzikálním kabinetu vytvořit sekci Elektrostatika a všechny drobné pomůcky si tam skladovat. Příprava hodin se zjednoduší. Jediné, co je třeba obnovovat každoročně, jsou balónky.

Reflexe

Hodnocení:

Hodnotíme pracovní list – fyzikální správnost, přesnost vyjadřování, úpravu, provedení nákresů (tužkou).

Závěrečná doporučení:

Aby experimentální hodina dopadla co nejlépe, před hodinou důkladně vyvětrejte učebnu, aby se snížila její vlhkost. I když je hodina pro učitele poměrně náročná na přípravu, vyzkoušejte ji. Žáci to velmi ocení. Pokusy jsou hravé a zábavné.


Tento materiál vznikl v projektu za podpory ESF v ČR, EU, MŠMT, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost pod názvem: Medializace přírodních věd ve škole ZŠ Jungmannovy sady Mělník, reg. č. CZ.1.07/1.1.06/03.0076. Medialisation of the Natural Sciences

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
doc487 kBElektrostatika TL
doc464 kBElektrostatika PL
doc464 kBElektrostatika ML
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek