Následující příspěvek by se mohl stát inspirací učitelům společenskovědních předmětů pro téma Evropské integrace a Integrace ČR do EU.
Sestavila jsem ukázkovou hodinu pro 3. ročník gymnázia za předpokladu, že mám k dispozici dvě vyučovací hodiny. Vycházím z toho, že žáci mají probranou historii evropské integrace, vznik a vývoj Evropské unie, znají stěžejní klíčové pojmy, dokáží je používat a vytvářejí si vlastní názor na evropskou integraci a pojem evropanství.
PLÁN VYUČOVACÍ HODINY
Cíle hodiny
- žáci získají informace o průběhu vstupu ČR do EU
- žáci pojmenují a posoudí přínosy i nevýhody členství ČR v EU
- žáci rozhodnou a argumentují v jakých oblastech a jakým způsobem se jich členství ČR v EU dotýká
- žáci rozumějí pojmům euroobčan, evropanství, národní identita, národní suverenita
|
Formy a metody práce
- metody: situační, diskusní, výklad, brainstorming, otázky
- formy: hromadná, skupinová a kooperativní
|
Vstupní informace - znalosti, dovednosti, postoje
- žáci znají tyto pojmy a umějí pracovat stématy: historie evropské integrace; vznik moderní evropské integrace a Evropské unie
- žáci mají všeobecné povědomí o současné situaci a dění v EU
|
POSTUP HODINY A ČASOVÁ DOTACE
1. Zahájení - motivace
- metoda galerie – žáci si ve skupinách vylosují obrázky budov institucí a poradních orgánů EU (Evropský parlament, Rada EU, Evropská komise, Evropský soudní dvůr, Evropský ombudsman, Evropský statistický úřad) a po krátké přípravě (na základě znalostí z minulé hodiny) představí instituci spolužákům tak, aby se zapojil každý člen skupiny (např. představení sídla, systému hlasování, počtu členů apod.) – tímto si žáci ve skupinách sami shrnou učivo z minulé hodiny
15 minut
|
2. Hlavní aktivity (činnosti učitele a žáků)
- Formou navozených otázek se snaží učitel spolu se žáky objasnit situaci v ČR před rokem 1989 vzhledem k dalšímu vývoji (tzn. způsob ekonomického rozhodování, forma vládnutí, společenská situace apod.) – jako materiál pro učitele může posloužit publikace Jsme v EU, buďme v obraze; žáci si dělají poznámky dle svého uvážení.
5 minut
- Žáci dostanou časovou osu (pracovní list: Vstup ČR do EU v datech) znázorňující významné mezníky vstupu ČR do EU (od předvstupní fáze po současnost) s vynechanými kolonkami, kam si v průběhu výkladu doplňují jak významná data, tak události (tento přehled jim poslouží pro představu, ne pro účely písemné práce); tímto získají žáci materiál se základními, chronologicky řazenými informacemi.
20 minut
- Žáci ve dvojicích napíší, na co jsou jako Češi pyšní, na co a na koho můžeme být hrdí. Posléze si žáci své názory sdělí. Pokud jsou žáci zvyklí diskutovat, funguje učitel jako pozorovatel, v opačném případě vede diskusi.
5 minut
- Učitel rozdá pracovní list: Víte, že ... a společně si přečtou některé ze zajímavostí. Informace jsou aktuální a pro žáky tematicky atraktivní (film, hudba, společenský život, věda). Nenásilnou formou se tak žáci dozvědí zajímavosti o významných Češích, objevech, historických zlomech apod.
5 minut
- Žáci nejprve sami napíší oblasti veřejného života, v jakých se jich samotných dotýká členství ČR v EU. Poté si názory sdělí ve dvojicích a nakonec si spolu s učitelem udělají přehled těchto oblastí na tabuli s patřičnými argumenty a komentářem (aby si žáci uvědomili, že se jich týká mnohem více oblastí každodenního života, než si sami uvědomují).
10 minut
- Žáci se zamyslí nad tím, jaké výhody a nevýhody může mít ČR vůči ostatním zemím EU, tzn. jaké jsou její silné a slabé stránky, v jakých oblastech může do budoucna ČR hledat příležitosti a v čem spočívají hrozby pro ČR. Žáci doplní tabulku listu: Česká republika v Evropské unii a posléze si ji s učitelem shrnou.
15 minut
|
3. Zpětná vazba
- Formou připraveného „testíku" (na základě probraného učiva) si žáci zopakují některé nové i starší vědomosti o EU. Tes vypracuje každý sám, následuje společná kontrola.
10 minut
V případě, že zbude čas, můžeme vést s žáky diskusi např. na téma:
- Měli jsme v referendu o vstupu ČR do EU skutečně na výběr?
- Co si myslíte o existenci národních států a nadnárodních útvarů? Proč se rozpadlo Rakousko-Uhersko? Nemůže stejný osud potkat EU?
- Co si myslíte o citátu V. Havla (z předvstupní fáze): „... bude to krok, kdy Evropa přestane být dějištěm tisícera konfliktů různých minorit, národů a ideologií a stane se prostorem spolupráce a koexistence. "Zhodnoť ho ze svého pohledu".
- Když se řekne "společné evropské hodnoty", co si pod tím představíš? Skutečně něco takového existuje? Nejde o vznosné a zároveň povrchní označení?
|
Takto připravené vyučovací hodiny jsou dle mého úsudku vhodné pro vytváření vlastních názorů, získání základní „kostry" historického vývoje myšlenky evropské integrace a kritického zhodnocení dopadů členství ČR v EU. Hodiny obsahují velké množství informací, z nichž si sami žáci vyberou, co je pro ně důležité. Díky pracovním listům získá učitel přehled o tom, jak studenti členství vnímají, v jakých oblastech se jich nejvíce dotýká. Hodiny nabízejí možnost diskuse a otevření dalších témat. Hodiny nejsou jednotvárné a umožňují studentům aktivně se zapojit do hodiny. Podobu vyučovací hodiny si musí pedagog upravit podle možností a schopností té které třídy (např. metodu galerie nelze dělat se třídou, která se neumí chovat ukázněně mimo školní lavice).