Průřezové téma Multikulturní výchova umožňuje žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami a posílit tak vědomí o jejich vlastní kulturní identitě, tradicích a hodnotách. Podporuje žáky, aby překonávali předsudky a stereotypy; vede je k tomu, aby uplatňovali tolerantní postoje vůči odlišným kulturám a respektovali odlišné systémy hodnot. Multikulturní výchova má široké uplatnění v rámci všech vzdělávacích oblastí RVP ZV. Stejně jako ostatní průřezová témata je možné MKV realizovat různými způsoby - ve formě samostatného předmětu, integrace nebo projektového vyučování. Jednotlivé formy se samozřejmě dají kombinovat.
Aktivita První dojem je poměrně krátká a dá se proto snadno realizovat jako samostatná vyučovací hodina v rámci Multikulturní výchovy, popřípadě Oosbnostní a sociální výchovy. Protože však úzce souvisí se vzdělávací oblastí Člověk a společnost, jejíž důležitou součástí je právě prevence rasistických, xenofobních a extrémistických postojů, výchova k toleranci a respektování lidských práv a k rovnosti mužů a žen, je vhodné integrovat ji do vzdělávacího oboru Výchova k občanství. Příspěvek tak může sloužit jako odrazový můstek pro celou řadu témat, buď v rámci oboru, nebo v rámci samostatného projektu na podobné téma.
(Poznámka: Při této aktivitě by žáci neměli sedět v těsné blízkosti, aby pracovali samostatně a nenechali se ovlivnit tím, co píší ostatní.)
Informační zdroje:
Interkulturní vzdělávání nejen pro středoškolské pedagogy. 1. vyd. Praha, NLN a ČvT 2002.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.