Příspěvek je o seznámení žáků-cizinců s deseti barvami, o adjektivech vyjadřujících barvy, o nácviku pravopisu, čtení a výslovnosti jednotlivých slov, o používání rozkazovacích forem. Aktivity v tomto článku obsažené si kladou za cíl naučit žáky rozpoznat deset barev, a to červenou, černou, hnědou, modrou, bílou, růžovou, zelenou, žlutou, fialovou a oranžovou. Na konci hodiny žáci správně vyslovují názvy barev, ovládají čtení jednotlivých slov, umí je správně napsat, tvoří správné koncovky slov, rozlišují jednotné a množné číslo. Adjektiva vyjadřující barvy spojují se substantivy, která znají již z předešlých vyučovacích hodin, a umí je rodově rozlišit. Žáci plní jednoduché úkoly, zapamatují si básničku, hrají různé hry. Úroveň osvojení češtiny je u žáků-cizinců různá, proto přistupujeme ke každému žákovi individuálně. Pořadí jednotlivých barev není náhodné, neboť pracovní karty na sebe plynně navazují s ohledem na již osvojené znalosti žáků.
Návaznost příspěvku na téma č. 2 a 3.
Volně navazuje na osvojená slova v předešlých tématech Školní třída a Co děláme ve škole v seriálu Čeština pro žáky-cizince: Pracovní karty pro začátečníky.
Cílová skupina: žáci-cizinci, začátečníci.
Časový nárok:
Časový nárok na práci s jednotlivými pracovními kartami se odvíjí od znalosti jednotlivých žáků, které ve skupině máme. V jedné vyučovací hodině (45 minut) můžeme použít jednu až dvě karty. Jejich jazykové znalosti se mohou velmi lišit, neboť pobývají v naší zemi různě dlouhou dobu. Navíc pro neslovansky mluvící žáky je výuka o hodně náročnější než pro Slovany. Uvedený čas je tedy pouze informativní.
Čas: 10 minut – 1. strana karty – motivace, grafický zápis slova, obrazové ztvárnění slova.
Čas: 10 minut – 2. strana karty – tvoření slovosledu barva, předmět.
Čas: 10 minut – 2. strana karty – plnění jednoduchých úkolů nebo upevnění slovní zásoby v jednoduchých větách.
Čas: 15 minut – 2. strana karty – básnička nebo hry.
Příprava
Před výukou je potřeba připravit pro každého žáka jednotlivé barvy, můžeme použít magnetky, nastříhané barevné kartičky, pastelky atd. Variant je mnoho, záleží na fantazii a možnostech jednotlivých pedagogů. Z předešlých hodin máme připravené obrázky již osvojených podstatných jmen, která následně spojujeme s barvami. Žáci používají k nácviku a procvičení jednotlivých slov připravenou kartu, do které píší a malují.
Metodika
V příloze je deset karet, které vyjadřují různé barvy ve spojení s podstatnými jmény a slovesy (červená, černá, hnědá, modrá, bílá, růžová, zelená, žlutá, fialová a oranžová). Na obou stranách karty je v úvodu motivační obrázek k probíranému slovu a vztahuje se k básničce na zadní straně karty. Na přední straně karty je vytvořena grafická podoba slova několikrát pod sebou, kdy je vždy v následujícím řádku vynechané poslední písmeno. Žák postupně doplňuje písmena, na posledním řádku musí žák napsat celé slovo sám. Po nácviku psaní jednotlivých písmen se žák samostatně pokusí o obrazové ztvárnění významu slova a o grafický zápis psané podoby slova. Na zadní straně karty jsou adjektiva vyjadřující barvu spojená s podstatným jménem a jsou rodově rozlišena. Omezíme se pouze na mužský rod – ten (sešit), ženský rod – ta (tužka), střední rod – to (pravítko) a jejich případné tvary. Slova jsou používaná v jednoduchých větách, dáváme důraz na koncovky v singuláru a plurálu, na používání předložek. Aktivitou je zde básnička na procvičení slovní zásoby a paměti či hra na osvojení barev.
V úvodu hodiny je třeba žáky seznámit s grafickou podobou slova a barvou, kterou máme připravenou. Černobílé karty slouží k vybarvení obrázku, děti zde mohou rozvíjet svou představivost.
V jedné vyučovací hodině použijeme jednu nebo více karet, vždy záleží na úrovni znalosti českého jazyka u žáků-cizinců, které ve skupině máme. Určíme si cíl hodiny, kterého chceme dosáhnout, a vybereme si některou z následujících aktivit.
Barvy
Cíl: osvojení barev, důraz na spojení barev s podstatným jménem, rodové rozlišení adjektiv a koncovky.
Čas: 10 minut
Karta č. 1: ČERVENÁ barva (ta) – červená tužka (ta)
Karta č. 2: ČERNÁ barva (ta) – černá tabule (ta)
Karta č. 3: HNĚDÁ barva (ta) – hnědá židle (ta)
Karta č. 4: MODRÁ barva (ta) – modrý sešit (ten)
Karta č. 5: BÍLÁ barva (ta) – bílé okno (to)
Karta č. 6: RŮŽOVÁ barva (ta) – růžová lavice (ta)
Karta č. 7: ZELENÁ barva (ta) – zelená učebnice (ta)
Karta č. 8: ŽLUTÁ barva (ta) – žluté pravítko (to)
Karta č. 9: FIALOVÁ barva (ta) – fialový penál (ten)
Karta č. 10: ORANŽOVÁ barva (ta) – oranžové nůžky (ty) – pomnožné, mají pouze tvar množného čísla
Cíl: plnění jednoduchých úkolů.
Čas: 10 minut
Karta č. 1
Namaluj obrázek červenou tužkou!
červená (ta) – červenou (tou)
Karta č. 2
Napiš (piš) na černou tabuli!
černá (ta) – černou (tu)
Karta č. 3
Posaď (posaďte) se na hnědou židli!
hnědá (ta) – hnědou (tu)
Karta č. 4
Otevři modrý sešit!
modrá (ta) – modrý (ten)
Otevřete modré sešity!
modrá (ta) – modré (ty)
Karta č. 5
Otevři (otevřete) bílé okno!
bílá (ta) – bílé (to)
Zavři (zavřete) bílá okna!
bílá barva (ta) ! – bílá okna (ta)!
Cíl: upevnění slovní zásoby v jednoduchých větách.
Čas: 10 minut
Karta č. 6
Ve třídě je růžová lavice. – je růžová (ta)
Ve třídě jsou růžové lavice. – jsou růžové (ty)
Karta č. 7
Na lavici je zelená učebnice. – je zelená (ta)
Na lavici jsou zelené učebnice. – jsou zelené (ty)
Karta č. 8
To je moje žluté pravítko. – je žluté (to)
To jsou moje žlutá pravítka. – jsou žlutá (ta)
Karta č. 9
V lavici je fialový penál. – je fialový (ten)
V lavici jsou fialové penály. – jsou fialové (ty)
Karta č. 10
Na lavici jsou oranžové nůžky. – jsou oranžové (ty) – pomnožné
Básnička
Cíl: procvičení slovní zásoby, důraz klást na výslovnost.
Čas: 15 minut
Hry
Cíl: upevnění slovní zásoby při hrách.
Čas: 15 minut
Reflexe
Barvy se žáci učí velmi rychle, neboť je vidí kolem sebe neustále. Velmi si oblíbili přiřazování obrázků k barvám. Důležité je naučit žáky správně poskládat slova ve větě, tzv. slovosled. Rodové rozlišení pomocí ten, ta, to žáci-cizinci velmi dobře chápou a nečiní jim příliš velké potíže. S nejmenšími potížemi při výuce českého jazyka se potýkají žáci s mateřským jazykem slovanským.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Čeština pro žáky-cizince: Pracovní karty pro začátečníky.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: