Cílem příspěvku je osvojit si slovní zásobu spojenou s dopravními prostředky, slovesa pohybu, jejich správné časování. Hravou formou si žáci osvojí tato slovesa a jejich používání vyprávění, kam s rodiči nebo kamarády jezdí na výlet. Žáci-cizinci se rychle naučí tyto pojmy, protože jsou s nimi ve styku každodenně.
Součástí příspěvku je deset pracovních karet, kde si žáci osvojí psanou formu slova a kde jsou aktivity, které pomohou žákům s odlišným mateřským jazykem si tvary těchto slov lépe a snadněji zapamatovat.
Příspěvek je součástí seriálu Čeština pro žáky-cizince: pracovní karty pro pokročilé. Téma Výlet navazuje na témata Čas, Komunikace a Co rád dělám/děláme, kdy žák použije časové znalosti v cestování, komunikaci a přání, co rád dělám, k vyprávění, kde byli na výletě nebo kam by chtěli na výlet uskutečnit.
Žáci si osvojí sloveso v minulém, přítomném i budoucím tvaru: Byl jsem s rodiči u moře; rád bych jel s kamarádem na výlet na kole; cesta autobusem byla dlouhá.
Žáci-cizinci, mírně pokročilí
45 minut
Pro výuku je potřeba si připravit obrázky dopravních prostředků, obrázky hradů a zámků, obrázky z dovolených, interaktivní tabuli.
V příloze je deset pracovních karet, které představují nejpoužívanější dopravní prostředky, věci, které si může žák na výlet vzít, a místa, kam se může vydat. Žák se nejdříve seznámí s konkrétním slovem (dopravní prostředek, batoh, moře, řeka…), snaží se ho vyslovovat, přičemž ho učitel ukazuje na obrázku nebo interaktivní tabuli. Po zvládnutí výslovnosti se žák snaží dané slovo napsat, doplňovat chybějící písmenka, až napíše celé slovo sám. Ve druhé části karty jsou slovům přiřazeny různé aktivity. Nejdříve si žáci zopakují gramatiku (skloňování, vazby s přídavnými jmény, časování sloves). Dále se snaží slovo najít v básničce nebo písničce, poté ji celou pomocí učitele nebo spolužáků přednese a klade důraz na osvojené slovo. Tak si žáci osvojí slovní zásobu i paměť.
Na závěr hodiny se žáci ke kartám vrátí a znovu se snaží slovo napsat a přiřadit odpovídající přívlastky, nebo karta může posloužit jako slovníček nebo omalovánky pro relaxaci.
Práce s kartami
Cíl: osvojení základních pojmů spojené s tématem Výlet
Cíl: podle obrázku vyslovovat název dopravního prostředku a přiřazovat k němu příslušná slovesa
Cíl: v krátkém videozáznamu si zapamatovat, co nejvíce nových slov
Cíl: krátké vyprávění, kam žák pojede na výlet nebo kde byl
Cíl: procvičení paměti a zopakování si poznaných pojmů
Dopravní prostředky a vůbec celé téma Výlet je pro žáky zábavné. Snaží se sdělovat své dojmy z cest, své zážitky. S některými dopravními prostředky jsou v každodenním styku a jejich názvy jsou jim již známé. Jejich názvy slyší v blízkém okolí, tedy intonace těchto slov pro ně není obtížnou záležitostí. Časování sloves žákům-cizincům může být ještě obtížné, proto jen málo opravujeme.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Čeština pro žáky-cizince: Pracovní karty pro začátečníky.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025