Tento integrovaný blok byl realizován v únoru roku 2008 jako součást celoročního projektu. Základní téma jsme se snažili rozvrhnout tak, aby motivovalo chlapce k různým činnostem a aby odpovídalo jejich potřebám a možnostem. Vzdělávací aktivity, které jsme dětem nabízely, byly zaměřené zejména na rozvíjení konstruktivních a grafomotorických dovedností.
Zaměření projektu:
Rozvíjené kompetence:
Realizace nabízených činností
1. DEN
Motivace, promítání krátkého filmu o tahačích, vyprávění řidiče: „Tahač je nákladní automobil uzpůsobený k přepravě přívěsů nebo návěsů. Přívěsový tahač je opatřen závěsovým zařízením pro přívěs, návěsový tahač má přivařenou točnici k uložení přední části návěsu. Tahače pro dálkovou mezinárodní přepravu mají turbodieselové motory a mohou přepravovat jak těžkotonážní návěsy, tak i přívěsy. Speciální tahače na vícenápravových speciálních mostových přívěsech dokážou přepravit nadměrné náklady až do hmotnosti 700 tun. V sestavě do povolené délky 18 m vytvářejí „silniční vlak"."
Děti si prohlížejí tahač (úplně nový), poslouchají výklad řidiče, pozorují odklápění kabiny, vyptávají se řidiče na jednotlivé části zařízení, procházejí kabinou, dotýkají se volantu.
2. DEN
Využití předchozích zkušeností k rozvoji vyjadřování, představivosti, tvořivosti a spolupráce.
Děti se domlouvají na postupu kresby, rozdělují si jednotlivé části, půjčují si pastely,vzájemně se doplňují a radí si.
3. DEN
Využití motivace k rozvíjení hry Na dopravu, konstruování, seznámení s písní.
Poznámka: místo slova auto děti použily slovo tahač.
4. DEN
Využití motivace k rozvíjení koordinace zraku a jemné motoriky a k rozlišování.
1. |
2. |
5. DEN
Využití motivace k posílení prosociálního chování a ke spolupráci dětí
Otázky: Co tě napadne, když řeknu tahač? Co všechno můžeme tahat? Co bychom neměli tahat? Využití situací z běžného života dětí k upozornění na nevhodné chování, např. tahání za šály, za visící bambule u čepic. Znáte nějakou hru, ve které děti něco tahají? Když před slovo tahat řeknu ne - jaké slovo utvořím? Když dám před slovo tahat za, jaké slovo vznikne? Napadají vás další příklady? Co znamená přetahovat?
Popis hry: Svážu obě konce lana k sobě, abych vytvořila kruh, který položím na zem. Děti se posadí kolem kruhu. Každé se chytí provazu a použije ho k tomu, aby se postavilo. (P. Schiller - Hry pro rozvoj dětského mozku, str. 60)
6. DEN
Využití motivace k rozvoji paměti a rozlišování písmen, k realizaci vlastních plánů a nápadů
7. DEN
Kontrola myšlenkové mapy, zhodnocení projektu, evaluace
Děti vypráví o tom, co se povedlo, co se jim líbilo, čemu se zasmály, co by chtěly zopakovat, co by udělaly jinak. Připomeneme si společnou kresbu, spolupráci dětí. Rozloučíme se písní:
3. I have a car ... |
Závěr
Dětem se téma líbilo, soustředěně pozorovaly, sledovaly promítání, poslouchaly vyprávění. Při prohlížení tahače se vyptávaly, všímaly si souvislostí. Poznaly, že se mohou mnohému naučit, aktivně se zapojovaly do všech činností.
Líbilo se jim přetahování lanem. Připravené pracovní listy je motivovaly, radovaly se z toho, že je zvládly, a postupně si v dalších dnech vyzkoušely všechny. Při kreslení společného obrázku spolupracovaly, dokázaly se přizpůsobit společnému programu, vědomě vyvíjely úsilí k dosažení výsledku. V sebehodnocení byly nejisté, hodnotily podle předchozího dítěte.
Závěry pro další práci: Navázat na projevený zájem dětí o dopravu, pokračovat v motivaci, nabídnout chlapcům další dopravní prostředek. Učit děti zaujímat vlastní názory a postoje, hodnotit to, co chtěly udělat a co se jim povedlo, co ne a co by chtěly dokázat.
Rizika a úskalí
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: