Odborné články Základní vzdělávání Soutěž – Moderní dějiny
Odborný článek

Soutěž – Moderní dějiny

19. 9. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Anotace

Na konci školního roku si mohou žáci zasoutěžit a zopakovat si nové poznatky z moderních dějin zábavnou formou.

Na konci školního roku si mohou žáci zasoutěžit a zopakovat si nové poznatky z moderních dějin zábavnou formou. Žáky rozdělíme do dvou soutěžních skupin, ve kterých pracují celou hodinu.

Cíl hodiny

Znalosti, schopnosti, dovednosti
Žák:

  • vyjmenuje české i světové osobnosti moderních dějin
  • pamatuje si významné roky událostí moderních dějin
  • dokáže vysvětlit základní pojmy týkající se moderních dějin
  • zná základní údaje o evropských moderních dějinách, rozumí jim, dokáže je propojit a vydedukovat z nich závěry

Hodnoty, postoje
Žák:

  • umí obstát v konkurenčním boji
  • pracuje ve skupině, radí, pomáhá svým spolužákům

Realizace

Rozdělení do skupin

  • učitel si připraví lístečky se jmény českých a světových osobností, o kterých se žáci učili (počet lístečků musí odpovídat počtu žáků, polovina osobností bude světových, polovina českých) - viz příloha Osobnosti
  • učitel rozdá každému žákovi jeden lísteček, ten ho nikomu neukazuj
  • na vyzvání učitele se žáci rozdělí do dvou skupin, v jedné skupině budou žáci s českými a ve druhé se světovými osobnostmi
  • každá skupina si najde své pracovní místo, dostane papír, psací potřeby, vymyslí si své soutěžní jméno
  • učitel napíše na tabuli soutěžní jména skupin, bude zapisovat jejich úspěchy - každá skupina dostane jeden bod za každou správnou odpověď

Kdo to je

  • každá skupina má před sebou jiné lístečky se jmény osobností (z předchozího rozdělování)
  • úkolem každé skupiny je říci, o koho se jedná
  • za každou správně určenou osobu dostanou žáci jeden bod

Roky

  • každá skupina píše na papír roky, kdy se která událost stala
  • učitel předčítá tyto události:
    • 1. světová válka
    • Mnichovská dohoda
    • 2. světová válka
    • obsazení Československa vojsky Varšavské smlouvy
    • pád komunismu u nás
    • rozdělení Československa
  • každá skupina přečte své odpovědi, za každou správnou dostane bod

Hádej, kdo jsem

  • učitel se vžije do role jiných osob, neřekne žákům, o koho se jedná
  • jde postupně o:
    • V. Havla
    • T. G. Masaryka
    • A. Hitlera
  • žáci se postupně ptají na údaje o osobě - skupiny se střídají (učitel vyvolává jednotlivé žáky), používají otázky zjišťovací
  • učitel odpovídá pouze ANO - NE
  • cílem žáků je uhádnout, kterou postavu učitel představuje
  • skupina, která je na řadě s kladením otázek, může zároveň hádat, za uhádnuté jméno získávají žáci jeden bod

Hádej sousloví

  • bude se jednat o tato sousloví:
    • Železná opona
    • Varšavská smlouva
    • Blesková válka
  • učitel postupně vysvětluje jednotlivá sousloví, a to tak, že každé slovo vysvětlí zvlášť, jakoby slova nepatřila k sobě (např. je to závěs v divadle, je z těžkého kovu)
  • každá skupina se snaží sousloví uhádnout a samostatně napsat
  • obě skupiny přečtou své odpovědi, za každou správnou jim opět přísluší bod

Ve kterém městě se nacházím?

  • učitel si představí, že se právě nachází na těchto třech místech:
    • Pearl Harbor
    • Sarajevo
    • Mnichov
  • neprozradí žákům, o jaká města se jedná, jen jim vylíčí situaci, při které se nachomýtl
  • žáci hádají název města
  • poté obě skupiny přečtou své odpovědi, učitel je bodově ohodnotí

Vytvoř hádanku

  • každá skupina dostane tři pojmy, které nesmí prozradit skupině druhé
  • pojmy první skupiny:
    • holocaust
    • luftwaffe
    • emigrace
  • pojmy druhé skupiny:
    • kolaborant
    • heydrichiáda
    • cenzura
  • úkolem každé skupiny je vymyslet tři hádanky (popsat tyto tři pojmy) tak, aby správnou odpovědí byly tyto tři pojmy
  • jakmile žáci vymyslí hádanky, pokračuje se dál
  • první skupina přečte své hádanky, druhá skupina hádá
  • poté se obě skupiny vystřídají
  • body skupiny obdrží za správně formulované hádanky i za správné odpovědi

Závěr

  • učitel sečte všechny body na tabuli a vyhlásí výsledky
  • skupina, která vyhrála, si zaslouží malou odměnu - například jít první na oběd
Hodnocení

Tato hodina je pro žáky i pro učitele velmi zábavná. Její zařazení na konci školního roku vřele doporučuji především těm pedagogům, kteří stihli probrat požadované učivo dříve a zbyl jim na konci roku čas. Pokud učitel nestihne probrat všechny úkoly v rámci jedné vyučovací hodiny, může v nich pokračovat hodinu další, popřípadě soutěž doplnit o další podobná cvičení.


Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
13.67 kB
PDF
Osobnosti

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Jsme Evropané

Mezioborove presahy:

  • Základní vzdělávání
  • Matematika a její aplikace 1. stupeň

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Lístečky se jmény osobností, papíry, psací potřeby, tabule, křída