Příklad dobré praxe vznikl jako součást systémového projektu Pilot G/GP (www.pilotg-gp.cz), který v letech 2004 - 2008 spolufinancovaly ESF, MŠMT a MHMP.
Škola: Gymnázium Cheb
Realizátor: Alexej Kokorev
Konzultant VÚP: Markéta Pastorová
Pojetí vzdělávacího obsahu oblasti Umění a kultura v RVP G umožnilo nejen inovovat výuku výtvarné a hudební výchovy, ale dalo prostor i pro to, aby na úrovni školních vzdělávacích programů vznikaly projekty (nebo dokonce vyučovací předměty) propojující různé umělecké obory. Jednou z možností takového propojení je vytvoření samostatného vyučovacího předmětu založeného na vlastní tvorbě žáků. Pokud se tento předmět stane předmětem povinným, umožní to všem žákům lépe pochopit podstatu umělecké tvorby. Je to zkušenost, která je svým způsobem nenahraditelná, neboť v sobě zahrnuje všechny etapy vzniku díla, a to od původního nápadu a hledání různých variant řešení, přes výběr vhodných prostředků ve vztahu k tématu, až po způsob jeho prezentace.
Sledovaný příklad dobré praxe seznamuje s výsledky vlastní tvorby žáků ve vyučovacím předmětu Umělecká výchova. První část je věnována výstupům z tvorby žáků z mezioborového projektu, který vznikl spontánně na jejich přání a byl prezentován na celoškolní akci na konci školního roku. Druhá část přináší ukázky z práce divadelního souboru, který má ve škole několikaletou tradici a jehož činnost dala impuls pro vznik Umělecké výchovy jako povinného vyučovacího předmětu. Těžištěm této části je stručný popis a záznam již realizovaného drama Jean-Paula Sartra S vyloučením veřejnosti, u kterého se nejvíce podařilo sladit herecký potenciál žáků s náročností hry a jejím filozofickým obsahem.
Umělecká výchova je povinný vyučovací předmět, který je určen žákům prvního a druhého ročníku čtyřletého cyklu. Vychází z tematických okruhů integrujícího tématu Umělecká tvorba a komunikace a zahrnuje část vzdělávacího obsahu Výtvarného a Hudebního oboru. Realizací vlastních i společných projektů se žáci seznamují s principy umělecké tvorby a získávají orientaci v dějinách umění i v současné umělecké tvorbě.
Základem pro nově vznikající předmět Umělecká výchova se stalo studentské divadlo. V chebském gymnáziu udržuje svoji tradici od roku 1994 a tvoří jeden z hlavních pilířů volnočasových aktivit gymnázia sdružených pod školní „Club Sušenky“ (www.gymcheb.cz/club.susenky). Za dobu své existence bylo každý rok uvedeno aspoň jedno představení. Žánrově se tvorba pohybuje od performance až po klasický formát kamenného divadla, a to v závislosti na momentální situaci a hlavně na hereckém potenciálu žáků. Při své práci vychází studentské divadlo z předpokladu, že má-li něco přinést svým tvůrcům, musí se dramaturgie přizpůsobit žákům, nikoli žáci výběru a charakteru her.
a) na úrovni oborů
Očekávané výstupy, společný vzdělávací obsah Hudebního a Výtvarného oboru (integrující téma oborů) RVP G
Žák:
Očekávané výstupy, Výtvarný obor, RVP G
Žák:
Očekávané výstupy, Hudební obor, RVP G
Žák:
Očekávané výstupy, Dramatický obor jako doplňující vzdělávací obor, RVP G
Žák:
b) na úrovni klíčových kompetencí
Pozn.: Škola si na základě klíčových kompetencí v RVP G vytvořila vlastní dílčí cíle aktivit, které vedou k rozvíjení jednotlivých KK.
Cíle v oblasti kompetence k učení
Žák:
Cíle v oblasti kompetence komunikativní
Žák:
Cíle v oblasti kompetence k řešení problémů
Žák:
Cíle v oblasti kompetence sociální a personální
Žák:
c) na úrovni průřezového tématu Mediální výchova
V oblasti postojů a hodnot má PDP žákovi pomoci:
Tvůrčí projekty
Formu výuky Umělecké výchovy si žáci mohou vybrat. Jednou z forem je projektová výuka, kdy se realizují individuální, či skupinové tvůrčí projekty.
Žáci si zvolí téma, kterým se chtějí zabývat. Vhodné je, pokud téma přesahuje do různých uměleckých oborů. O to více je důležité zvážit vhodnost vybraných prostředků. Za jejich volbu přebírají zodpovědnost žáci, stejně jako za průběh a výsledek projektu. Svoje nápady, postupy práce a výstupy konzultují s učitelem během hodin, které jsou k tomu určené. Snahou je, aby v projektech docházelo k propojení jednotlivých druhů umění, protože právě na mezioborových vazbách je Umělecká výchova založena.
Mezi přílohami najdete záznam a dokumentaci tvůrčích projektů, jejichž výsledky byly na závěr školního roku prezentovány a které je možné z hlediska obsahu a cílů Umělecké výchovy považovat za nejpřínosnější:
Příloha 1: Virtuální domácnost - dokumentace tvůrčího projektu
Příloha 2: Videobodyart - dokumentace tvůrčího projektu
Příloha 3: Světelná instalace - dokumentace tvůrčího projektu
Záznam z prezentace tvůrčích projektů - Světelná instalace
Záznam z prezentace tvůrčích projektů - Videobodyart
Záznam z prezentace tvůrčích projektů - Virtuální domácnost
Divadelní představení – sdružení TRYCHTÝŘ
Druhou formou realizace předmětu Umělecká výchova je příprava a provedení divadelního představení. Žáci, kteří si volí tuto formu, se přidávají ke skupině těch, kteří se studentskému divadlu věnují ve svém volném čase, a společně s nimi tvoří tým.
Na začátku školního roku žáci volili ze dvou inscenací. První byla dramatizace knihy Lea Rostena Pan Kaplan má třídu rád, druhé bylo zpracování Tajného deníku Adriana Molea Sue Townsendové. Po vzájemné dohodě žáci začali pracovat na scénáři hry Kaplan! Zas ten Kaplan!!. Podstatné bylo, že se žáci sami podíleli na vzniku scénáře, a tak přizpůsobovali postavy svému způsobu výpovědi, aniž by ale opomíjeli jejich původní charaktery. Jako základ u Pana Kaplana byla použita rozhlasová dramatizace hry, která se v průběhu celého tvůrčího procesu upravuje a rozšiřuje o nové scény a postavy (byla využita například přítomnost žákyně hovořící maďarsky nebo vietnamského žáka).
1. Zkouška představení |
2. Zkouška představení |
3. Zkouška představení |
4. Zkouška představení |
5. Generální zkouška představení S vyloučením veřejnosti r. 2001; hra měla obnovenou premiéru v roce 2004 v tomtéž obsazení |
6.Generální zkouška představení S vyloučením veřejnosti r. 2001; hra měla obnovenou premiéru v roce 2004 v tomtéž obsazení |
7.Generální zkouška představení S vyloučením veřejnosti r. 2001; hra měla obnovenou premiéru v roce 2004 v tomtéž obsazení |
8.Generální zkouška představení S vyloučením veřejnosti r. 2001; hra měla obnovenou premiéru v roce 2004 v tomtéž obsazení |
9.Generální zkouška představení S vyloučením veřejnosti r. 2001; hra měla obnovenou premiéru v roce 2004 v tomtéž obsazení |
10.Generální zkouška představení S vyloučením veřejnosti r. 2001; hra měla obnovenou premiéru v roce 2004 v tomtéž obsazení |
11. Generální zkouška představení S vyloučením veřejnosti r. 2001; hra měla obnovenou premiéru v roce 2004 v tomtéž obsazení |
12. Generální zkouška představení S vyloučením veřejnosti r. 2001; hra měla obnovenou premiéru v roce 2004 v tomtéž obsazení |
Inspirací jsou žáci sami. To je základ koncepce celého předmětu. Žáci přicházejí do školy již s nějakou zkušeností s uměním (ZŠ, umělecké školy, aktivity v rodině). Smyslem práce v umělecké výchově je na tyto aktivity navázat, rozvíjet je a integrovat. Dalšími inspiračními zdroji jsou podněty ze současného umění.
Nové pojetí předmětu Umělecká výchova otevřelo šanci alternativě ve vyučovacím stereotypu. Změna struktury vyučování, individuální přístup, ale s ním i značná časová náročnost dala vzniknout závěrečnému happeningu, na němž žáci představili svoji tvorbu. Ti, kteří opravdu chtěli vytvořit něco nového, se mohli aktivně podílet na vzniku skupinového díla. Způsob práce dává ale také šanci těm, které umělecká práce neoslovila, aby z ní neodcházeli znechuceni vším, co souvisí s uměním. Ač někdo může možnou pasivitu vidět jako zápor, někdy může být pro dobro věci.
Naplnění cílů na oborové úrovni spočívá v již samotné realizaci tvůrčích záměrů žáků, a to jak prostřednictvím mezioborových témat a jejich prezentace, tak při vlastní práci na divadelním představení.
Proces tvorby rozvíjí u žáků kreativitu, citlivost, kultivovanost a schopnosti vnímat a poznávat svět skrze jazyk umění. Důležitou součástí reflexe je sledování tvůrčí práce žáků ve všech jejích etapách (od prvotního nápadu, přes hledání vhodného tématu a prostředků až k volbě způsobu prezentace). Pro zpětnou vazbu je vedle průběhu a výsledku vlastní tvorby velmi důležitá i slovní reflexe žáků.
Sledovaný příklad dobré praxe ověřil, že Umělecká výchova byla ve školním vzdělávacím programu Gymnázia v Chebu vhodně nastavena. Tím, že vyučovací předmět tvůrčím způsobem vychází ze systému, který je nastaven v RVP G, zvyšuje se šance na jeho další rozvíjení, a to jak po obsahové, tak organizační stránce. Protože však tvůrčí aktivity vyžadují velké osobní nasazení od vyučujících, budou vždy výsledky záležet na jejich ochotě a na odvaze a chuti hledat „za pochodu" různé varianty řešení a modifikovat úkoly podle toho, jak se vyvíjí zájem a zkušenosti žáků.
Další zdroje informací k příkladu dobré praxe:
BRADBURY, R.: Marťanská kronika - cs.wikipedia.org/wiki/Ray_Bradbury.
Divadelní sdružení Trychtýř - www.gymcheb.cz/trychtyr.
Dramatická výchova - www.drama.cz/.
Dramatický obor jako doplňující vzdělávací obor - www.vuppraha.rvp.cz/clanek/225.
Holandský fotograf Anton Corbijn - www.corbijn.co.uk.
Koncertní projekce Antona Corbijna -
www.youtube.com/watch?v=Wr-jhjnbWW4,
www.youtube.com/watch?v=D0-k6eOALGA.
MACKOVÁ, S.: Dramatická výchova. JAMU, divadelní fakulta, Brno, 2004.
PROVAZNÍK, J.: Podíl dramatické výchovy na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí - www.rvp.cz/clanek/407.
Světelná instalace - www.glassrevue.com/news.asp?nid=2783cid=4.
Školní Club Sušenky - www.gymcheb.cz/club.susenky.
Umělecká tvorba a komunikace ve vzdělávací oblasti Umění a kultura (kol. autorů) - www.rvp.cz/clanek/593.
Kontaktní osoba:
Alexej Kokorev
e-mail: alexej.kokorev@post.cz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.