Odborné články Základní vzdělávání Světová náboženství
Odborný článek

Světová náboženství

Anotace

Následující aktivita se zaměřuje na identifikaci základních náboženských atributů (symbolů, náboženských textů, božstev, svatyní aj.) pomocí moderních technologií (Google Lens).

Pomůcky:  

  • nůžky 
  • hardware: počítač s přístupem k internetu, dataprojektor, mobilní telefony nebo tablety 
  • software: internetový prohlížeč 

Časová dotace:  

  • Příprava: 1x 45 min. 
  • Výuka: 1x 45 min. 

Zdroje: 

Google Lens. [online]. [cit. 2024-09-29]. Dostupné z: https://lens.google/  

 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:  

  • Oborové: znalost základní problematiky (co je to víra / náboženství) 
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textového a tabulkového editoru 

Vzdělávací cíle: 

  • Žák rozumí základním pojmům a principům hlavních světových náboženství (křesťanství, islám, hinduismus, buddhismus, judaismus). 
  • Žák je schopen srovnávat různé náboženské tradice a identifikovat jejich podobnosti a rozdíly. 
  • Žák rozumí základním principům toho, jak náboženství ovlivňuje kulturu, společnost, politiku a ekonomiku v různých částech světa. 
  • Žák rozvíjí schopnost kriticky přemýšlet o náboženských otázkách a analyzovat různé perspektivy. 
  • Žák rozvíjí respekt a toleranci vůči různým náboženským přesvědčením a praktikám. 
  • Žák má příležitost reflektovat své vlastní názory a postoje k náboženství a duchovnosti. 

Přínos využití digitálních technologií:  

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že  aktivně využívá moderní technologie pro identifikaci obrazových souborů a tím se aktivně zapojuje do procesu učení, což zvyšuje jeho motivaci a zájem.  

Metodická poznámka 

Tuto aktivitu je vhodné zařadit jako evokaci k tématu Náboženství. Zjistíme, jaký mají žáci všeobecný přehled. 

Popis vzdělávací aktivity: 

Příprava

  • Učitel vytiskne žákům obrazový materiál a tabulku (viz příloha). 

Úvod (10 minut) 

  • Učitel představí téma hodiny a vysvětlí cíl. 
  • Krátká diskuze o tom, co žáci vědí o hlavních světových náboženstvích (křesťanství, islám, hinduismus, buddhismus, judaismus) – zda se jedná monoteismus/polyteismus, rozšíření ve světových regionech, svaté písmo, názvy svatyní a významných míst spojených s tímto vyznáním. 

První fáze: Identifikace náboženství pomocí Google Lens (15 minut) 

  • Žáci dostanou obrazový materiál a práznou tabulku (viz příloha). 
  • Pomocí Google Lens přiřadí každý obrázek k jednomu ze světových náboženství a pokusí se zjistit, co je na obrázku, a popsat ho. 
  • Učitel obchází třídu, pomáhá a kontroluje správnost přiřazení. 
  • Diskuze ve třídě o jednotlivých objektech a jejich významu (tzn. zda se jedná o symbol, modlitebnu, náboženský text, božstvo, nebo náboženského představitele). 

Druhá fáze: Pojmenování objektů (15 minut) 

  • Žáci pojmenují, co je na obrázku. 

Třetí fáze: Umístění do tabulky (10 minut) 

  • Žáci si rozstříhají obrázky a umístí obrázky do správných polí v tabulce. 
  • Učitel kontroluje správnost a poskytuje zpětnou vazbu.

Závěr (10 minut) 

  • Učitel shrne hlavní body hodiny (jednotlivá náboženství a co k nim patří). 
  • Diskuze o tom, co se žáci naučili. 
  • Krátký kvíz na závěr hodiny (lze použít například https://www.skolasnadhledem.cz/game/2183 ). 

Hodnocení: 

  • Učitel formativně hodnotí: 
  • Aktivitu a zapojení žáků během hodiny. 
  • Schopnost žáků diskutovat a reflektovat naučené informace.

Kritéria hodnocení aktivity učitelem 

Při hodnocení této aktivity může učitel vycházet zejména z formativních kritérií: 

  • Zapojení do práce – míra, s jakou žák aktivně vyhledával a interpretoval informace. 
  • Správnost přiřazení objektů – zda žáci dokázali propojit obrázky se správným náboženstvím a pojmenovat jejich význam. 
  • Schopnost argumentace a reflexe – zda žáci dokázali obhájit své řešení a diskutovat o odlišnostech i podobnostech jednotlivých náboženství. 
  • Spolupráce – zda žáci spolupracovali při řešení úkolů a dokázali si pomoci při práci s technologií. 
  • Postoj a respekt – projevování tolerance a respektu v diskuzích o různých náboženstvích. 

Zkušenosti z ověření aktivity ve výuce: 

Aktivita „Světová náboženství“ se ukázala jako poutavá a atraktivní díky využití moderní technologie Google Lens, která žákům umožnila propojit výuku s reálným digitálním nástrojem.  

V praxi se ale objevily i určité obtíže. Některé obrázky nebyly Google Lens jednoznačně rozpoznány, což vedlo k častým dotazům směrem k učiteli a prodlužovalo časovou dotaci.  

U slabších žáků se ukázalo, že bez určité předchozí znalosti základních pojmů (např. rozdíl monoteismus × polyteismus) je obtížné výstupy správně interpretovat a kriticky posoudit. 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
267.58 kB
PDF
Světová náboženství - tabulka
pdf
881.84 kB
PDF
Světová náboženství - obrazová příloha

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/