Anotace
Následující aktivita se zaměřuje na identifikaci základních náboženských atributů (symbolů, náboženských textů, božstev, svatyní aj.) pomocí moderních technologií (Google Lens).
Pomůcky:
- nůžky
- hardware: počítač s přístupem k internetu, dataprojektor, mobilní telefony nebo tablety
- software: internetový prohlížeč
Časová dotace:
- Příprava: 1x 45 min.
- Výuka: 1x 45 min.
Zdroje:
Google Lens. [online]. [cit. 2024-09-29]. Dostupné z: https://lens.google/
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
- Oborové: znalost základní problematiky (co je to víra / náboženství)
- Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textového a tabulkového editoru
Vzdělávací cíle:
- Žák rozumí základním pojmům a principům hlavních světových náboženství (křesťanství, islám, hinduismus, buddhismus, judaismus).
- Žák je schopen srovnávat různé náboženské tradice a identifikovat jejich podobnosti a rozdíly.
- Žák rozumí základním principům toho, jak náboženství ovlivňuje kulturu, společnost, politiku a ekonomiku v různých částech světa.
- Žák rozvíjí schopnost kriticky přemýšlet o náboženských otázkách a analyzovat různé perspektivy.
- Žák rozvíjí respekt a toleranci vůči různým náboženským přesvědčením a praktikám.
- Žák má příležitost reflektovat své vlastní názory a postoje k náboženství a duchovnosti.
Přínos využití digitálních technologií:
- Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že aktivně využívá moderní technologie pro identifikaci obrazových souborů a tím se aktivně zapojuje do procesu učení, což zvyšuje jeho motivaci a zájem.
Metodická poznámka
Tuto aktivitu je vhodné zařadit jako evokaci k tématu Náboženství. Zjistíme, jaký mají žáci všeobecný přehled.
Popis vzdělávací aktivity:
Příprava
- Učitel vytiskne žákům obrazový materiál a tabulku (viz příloha).
Úvod (10 minut)
- Učitel představí téma hodiny a vysvětlí cíl.
- Krátká diskuze o tom, co žáci vědí o hlavních světových náboženstvích (křesťanství, islám, hinduismus, buddhismus, judaismus) – zda se jedná monoteismus/polyteismus, rozšíření ve světových regionech, svaté písmo, názvy svatyní a významných míst spojených s tímto vyznáním.
První fáze: Identifikace náboženství pomocí Google Lens (15 minut)
- Žáci dostanou obrazový materiál a práznou tabulku (viz příloha).
- Pomocí Google Lens přiřadí každý obrázek k jednomu ze světových náboženství a pokusí se zjistit, co je na obrázku, a popsat ho.
- Učitel obchází třídu, pomáhá a kontroluje správnost přiřazení.
- Diskuze ve třídě o jednotlivých objektech a jejich významu (tzn. zda se jedná o symbol, modlitebnu, náboženský text, božstvo, nebo náboženského představitele).

Druhá fáze: Pojmenování objektů (15 minut)
- Žáci pojmenují, co je na obrázku.
Třetí fáze: Umístění do tabulky (10 minut)
- Žáci si rozstříhají obrázky a umístí obrázky do správných polí v tabulce.
- Učitel kontroluje správnost a poskytuje zpětnou vazbu.

Závěr (10 minut)
- Učitel shrne hlavní body hodiny (jednotlivá náboženství a co k nim patří).
- Diskuze o tom, co se žáci naučili.
- Krátký kvíz na závěr hodiny (lze použít například https://www.skolasnadhledem.cz/game/2183 ).
Hodnocení:
- Učitel formativně hodnotí:
- Aktivitu a zapojení žáků během hodiny.
- Schopnost žáků diskutovat a reflektovat naučené informace.
Kritéria hodnocení aktivity učitelem
Při hodnocení této aktivity může učitel vycházet zejména z formativních kritérií:
- Zapojení do práce – míra, s jakou žák aktivně vyhledával a interpretoval informace.
- Správnost přiřazení objektů – zda žáci dokázali propojit obrázky se správným náboženstvím a pojmenovat jejich význam.
- Schopnost argumentace a reflexe – zda žáci dokázali obhájit své řešení a diskutovat o odlišnostech i podobnostech jednotlivých náboženství.
- Spolupráce – zda žáci spolupracovali při řešení úkolů a dokázali si pomoci při práci s technologií.
- Postoj a respekt – projevování tolerance a respektu v diskuzích o různých náboženstvích.
Zkušenosti z ověření aktivity ve výuce:
Aktivita „Světová náboženství“ se ukázala jako poutavá a atraktivní díky využití moderní technologie Google Lens, která žákům umožnila propojit výuku s reálným digitálním nástrojem.
V praxi se ale objevily i určité obtíže. Některé obrázky nebyly Google Lens jednoznačně rozpoznány, což vedlo k častým dotazům směrem k učiteli a prodlužovalo časovou dotaci.
U slabších žáků se ukázalo, že bez určité předchozí znalosti základních pojmů (např. rozdíl monoteismus × polyteismus) je obtížné výstupy správně interpretovat a kriticky posoudit.