Odborné články Základní vzdělávání Tvorba synoptické mapy podle aktuálního stavu počasí
Odborný článek

Tvorba synoptické mapy podle aktuálního stavu počasí

Anotace

Aktivita je zaměřena na analýzu tematických předpovědních map povětrnostních podmínek a na tvorbu vlastní synoptické mapy vzhledem k aktuální povětrnostní situaci.

Pomůcky:  

  • hardware: počítač s přístupem k internetu 
  • software: internetový prohlížeč 

Časová dotace:  

  • Příprava: 1× 15 min. 
  • Realizace: 1× 45 min.

Zdroje: 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:  

  • Oborové: znalost základních meteorologických prvků (tlak, teplota, vlhkost vzduchu, proudění vzduchu, sluneční svit,st, výpar vody a srážky) a atmosférických poměrů, základní orientace v mapě, znalost kartografické terminologie, určování polohy bodu na Zemi 
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetových prohlížečů 

Vzdělávací cíl: 

  • Žák čte, analyzuje a interpretuje tematické mapy, zobrazující jednotlivé meteorologické prvky. 
  • Žák sestavuje vlastní synoptickou mapu pro předpověď počasí na budoucí týden.  

Přínos využití digitálních technologií :  

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že vyhledává, čte, analyzuje data a informace o aktuální povětrnostní situaci z tematických map. Tato data dále třídí a generalizuje a převádí je do vlastní synoptické mapy, interpretující aktuální a budoucí povětrnostní situaci v místě bydliště.  

Metodická poznámka:   

Tato aktivita by v ideálním případě měla probíhat během celého školního roku. To znamená, že učitel na začátku roku vysvětlí postup a rozdělí žáky tak, aby každou nebo každou druhou vyučovací hodinu na začátku počasí na následující dny. Tato aktivita je tedy vlastně zadáním a vzorovým postupem pro celoroční krátké prezentace žáků na začátku každé vyučovací hodiny. 

Popis vzdělávací aktivity:  

Žáci mají za úkol z tematického mapového portálu  Aladin Mapy (chmi.cz)  vyčíst hodnoty významných meteorologických prvků v místě bydliště a blízkém okolí av programu  Canva  vytvořit vlastní předpovědní mapu a prezentovat předpověď před třídou.  

A. PŘÍPRAVA: 1x 15 min. 

Do programu  Can  je třeba se bezplatně zaregistrovat. Učiňte tak a projděte si jeho intuitivní prostředí. Nahlédněte do nástrojů pro tvorbu videa a infografiky. 

B. REALIZACE (maximálně 1x 45 min.) 

  1. Proveďte s žáky brainstorming na téma:  Na jaké meteorologické prvky narazíte v běžné předpovědi počasí v TV?  Nechte je vypsat nápady na tabuli nebo použijte aplikaci  Mentimeter
  2. Pusťte se žákům aktuální předpověď počasí:  https://www.ceskatelevize.cz/porady/1178166999-predpoved-pocasi/  
  3. 3. Následně je nechte je opravit a doplnit vypsané informace na tabuli nebo v aplikaci Mentimeter
  4. Rozdejte nebo nadílejte žákům pracovní list viz přílohu), vysvětlete obsah aktivity, která bude probíhat průběžně po celý rok, a to vždy časový plán (rozdělte jednotlivce a termíny jejich předpovědi počasí). 

Organizace: 

  • Žáci jsou v úvodní hodině motivováni, instruováni a dále pracují v průběhu celého školního roku samostatně na notebooku nebo PC s připojením k internetu s pracovním listem (viz příloha) doma nebo v hodinách zeměpisu, respektive v čase vyhrazeném pro individuální práci v rámci předmětu (tj. doba, kdy žáci pracují na vlastních nedokončených aktivitách dle vlastních potřeb – úkoly z učebnice, pracovní sešit apod.). 
  • Učitel na dotaz dopomáhá jednotlivcům s individuálními obtížemi. 
  • Hotovou aktuální předpověď počasí místního regionu pro následující dny prezentuje vždy jeden žák na začátku vyučovacích hodin dle předem stanoveného harmonogramu. 
  • Učitel zhodnotí práci a ocení známku, lépe využít formativního hodnocení a poskytne žákovi odpovídající zpětnou vazbu formou komentáře (co se povedlo, v čem má rezervu, co by mohlo být příště lepší). 

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: 

Aktivita se ukázala jako smysluplná a pro žáky atraktivní – propojuje běžnou zkušenost s předpovědí počasí s odbornější meteorologickou interpretací a digitálním zpracováním. Díky průběžnému zařazování během roku mají žáci možnost opakovaně trénovat práci s mapami a lépe rozumět vývoji počasí v čase. 

Určité obtíže se však objevily: 

  • Časová organizace – pravidelné začleňování krátkých prezentací na začátku hodiny může někdy narušovat pravidelně tok výuky, zejména pokud předpověď dosáhne stanovený čas.  
  • Různá úroveň meteorologických znalostí – část žáků měla potíže s interpretací map (např. čtení tlakových polí či front), takže jejich výstupy působily spíše popisně než analyticky. 
  • Digitální dovednosti – někteří žáci se soustředili spíše na vizuální stránku než na správnost dat.  

Celkově se aktivita osvědčila, posílila digitální kompetence i schopnost pracovat s geografickými daty. Do budoucna by bylo žádoucí žákům poskytnout jednoduchý metodický návod ke čtení synoptických map a jasnější časový rámec pro prezentaci. 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
1.03 MB
PDF
Pracovní list

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce