Pomůcky:
Časová dotace:
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíl:
Přínos využití digitálních technologií :
Metodická poznámka:
Tato aktivita by v ideálním případě měla probíhat během celého školního roku. To znamená, že učitel na začátku roku vysvětlí postup a rozdělí žáky tak, aby každou nebo každou druhou vyučovací hodinu na začátku počasí na následující dny. Tato aktivita je tedy vlastně zadáním a vzorovým postupem pro celoroční krátké prezentace žáků na začátku každé vyučovací hodiny.
Žáci mají za úkol z tematického mapového portálu Aladin Mapy (chmi.cz) vyčíst hodnoty významných meteorologických prvků v místě bydliště a blízkém okolí av programu Canva vytvořit vlastní předpovědní mapu a prezentovat předpověď před třídou.
A. PŘÍPRAVA: 1x 15 min.
Do programu Can je třeba se bezplatně zaregistrovat. Učiňte tak a projděte si jeho intuitivní prostředí. Nahlédněte do nástrojů pro tvorbu videa a infografiky.
B. REALIZACE (maximálně 1x 45 min.)
Organizace:
Aktivita se ukázala jako smysluplná a pro žáky atraktivní – propojuje běžnou zkušenost s předpovědí počasí s odbornější meteorologickou interpretací a digitálním zpracováním. Díky průběžnému zařazování během roku mají žáci možnost opakovaně trénovat práci s mapami a lépe rozumět vývoji počasí v čase.
Určité obtíže se však objevily:
Celkově se aktivita osvědčila, posílila digitální kompetence i schopnost pracovat s geografickými daty. Do budoucna by bylo žádoucí žákům poskytnout jednoduchý metodický návod ke čtení synoptických map a jasnější časový rámec pro prezentaci.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 4.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.

Národní pedagogický institut České republiky © 2025