Rozpoznat přínosy a pocity, které zažíváme, když máme možnost si sami zvolit aktivity a činnosti, které nám vyhovují, cítíme se v nich dobře, máme na ně chuť. Jaký to má dopad na naše zdraví?
Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ
Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)
Vzdělávací oblast: člověk a zdraví
Tematický okruh: (Specifikací vybraných míst, oblastí, regionů apod. můžeme posouvat níže uvedené tematické okruhy či očekávané výsledky učení.)
Klíčové kompetence
ČLOVĚK, ZDRAVÍ A BEZPEČÍ
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Časová dotace:
Pomůcky:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Aktivita nabízí využívání online prostředí pro různé formy práce, které nejsou prioritně vázány na digitální technologie. Žáci při práci s technologiemi rozvíjí digitální kompetence a zažívají efektivnost a přidané hodnoty online formy práce. Vzájemně kooperují, inspirující se a vnímají dynamiku takové spolupráce.
Metodická poznámka:
Evokace
Zaznamenejte formou brainstrormingu do online dokumentu:
https://www.mentimeter.com/; https://www.ihlas.cz/vytvorit/; https://www.figma.com/figjam/jamboard-alternative/; https://www.lucidchart.com)
Příklad aplikace
Mentimeter.com – https://www.menti.com/al8y38swzxjs
nebo menti.com – kód 4302 3110 (jen příklad – kód funguje jen několik dní)
Ukázka části prezentace se sběrem názorů – krátkých textů:
Uvědomění
Vyberte si konkrétní činnost a zapište si vše, co vás napadá:
Pro následující aktivitu založte před výukou https://webwhiteboard.com/.
Klikněte na tlačítko SHARE a zkopírujte odkaz
https://webwhiteboard.com/board/uXjVLNKT8x4=/?boardAccessToken=623TYoHSQthbfjSiWpAC4OaKOcXDs3D4.
Dlouhý odkaz můžete zkrátit na stránce https://1url.cz na například https://1url.cz/L1Tw7, kteoru si žáci snadno přepíší do svého prohlížeče.
Prostředí si vymodelujte a nastavte pro práci pracovních skupin. Zde je příklad pro 5 skupin:
Výsledek může vypadat takto:
Pro příklad další vlny může být barevně rozlišený, nastavením barvy textu se vytváří barevné pole:
Pro příklad dalších činností opět vložte barevná pole:
Hledejte spojitosti. Jaké důsledky například má, když cvičím a je to náročné, ale pak se cítím dobře; když se před spaním dívám na obrazovku, baví mě to, ale špatně se mi usíná a jsem druhý den unavený/á apod.
Například:
HRANÍ DIGITÁLNÍCH HER
Svá zjištění můžete zaznamenat např. do části našeho webwhiteboardu.cz.
Pokud budete mít čas, můžete pracovat na následujícím tématu:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel dané formy práce, spolupráci skupin, komentování, debatování a vkládání komentářů do dokumentu, včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme a spolupracujeme v online prostředí s dokumenty, s kritérii hodnocení. Doporučuji si popsaný záměr upravit dle svých podmínek a zkušenosti z práce s dětmi.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 4.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/

Národní pedagogický institut České republiky © 2025