Odborné články Základní vzdělávání Jak poznáme, co je pro nás zdravé?
Odborný článek

Jak poznáme, co je pro nás zdravé?

27. 10. 2025
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Daniel Janata

Anotace

Co ovlivňuje naše dobré pocity, motivaci k práci? Jakou roli hraje volba toho, co nám přináší radost, nabíjí nás energií? Jak to vše ovlivňuje naši pohodu, zdraví, působí preventivně na naši psychiku? A jak výběr podporuje formování odpovědnosti za to, co děláme? Budeme objevovat, reflektovat a uvědomovat si.

Cíl

Rozpoznat přínosy a pocity, které zažíváme, když máme možnost si sami zvolit aktivity a činnosti, které nám vyhovují, cítíme se v nich dobře, máme na ně chuť. Jaký to má dopad na naše zdraví?

Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ 

Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)

Vzdělávací oblast: člověk a zdraví

Tematický okruh: (Specifikací vybraných míst, oblastí, regionů apod. můžeme posouvat níže uvedené tematické okruhy či očekávané výsledky učení.)

Klíčové kompetence

  • KOS-WEL-000-ZV5-001
    Pojmenovává vlastni potřeby k dosaženi všestranné pohody (wellbeing).
  • KOS-ODO-000-ZV5-001
    Reflektuje obtížné situace, do kterých se dostava.
  • KOS-VZT-000-ZV5-001
    Rozviji vztahy s ostatními.
  • KPP-TYM-000-ZV5-001
    Podílí se na spolupráci ve skupině.

ČLOVĚK, ZDRAVÍ A BEZPEČÍ

  • CJS-CJS-005-ZV5-024
  • Využívá poznatky o fungovaní lidského těla k podpoře vlastního zdravého způsobu života, rozlišuje jednotlivé etapy lidského života.

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • CSP-OSV-001-ZV5-001
  • Rozpozná své vybrané osobnostní vlastnosti, silné stránky a zkouší uplatňovat sebepoznání ve svém jednání.
  • CSP-OSV-002-ZV5-003
  • Zapojuje se do interakce ve skupině, rozpoznává svůj přinos a přinos druhých ve skupinové činnosti.

Časová dotace:

  • Výuka: 1× 45 minut
  • Příprava: 20 minut

Pomůcky:

  • mobilní telefon, tablet, notebook, připojení na internet, prohlížeč internetu, připravené online šablony dokumentů ke zpracování skupinami

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: nejsou třeba
  • Digitální: základní ovládání technologií, základní zkušenost s online prostředím
  • Tematické okruhy: nejsou třeba

Vzdělávací cíle:

  • Uvědomit si význam volby.
  • Jak možnost zvolit si podporuje odpovědnost.
  • Jaký má možnost volby vliv na motivaci.
  • Reflektovat a uvědomit si význam volby pro naše zdraví.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Aktivita nabízí využívání online prostředí pro různé formy práce, které nejsou prioritně vázány na digitální technologie. Žáci při práci s technologiemi rozvíjí digitální kompetence a zažívají efektivnost a přidané hodnoty online formy práce. Vzájemně kooperují, inspirující se a vnímají dynamiku takové spolupráce.

Metodická poznámka:

  • Před samotnou výukou je nutné si připravit všechna online prostředí, kde budou žáci pracovat a sdílet.
  • Aktivitu si tematicky i dovednostně upravte podle věku dětí. Je možné pracovat individuálně, ale doporučuji ji nastavit do několika pracovních skupin – například dle vybraných lidských činností. Skupiny vytváří větší dynamiku a mají potenciál k vrstevnickému učení novým znalostem a dovednostem.
  • Pro práci s technologiemi, sdílení práce dětí, efektivnost práce a rozvoj digitální kompetence stačí omezené množství užívaných digitálních technologií, např. jeden notebook do skupiny či dva tablety na skupinu apod.
  • Po představení práce doporučuji navrhnout pravidla spolupráce ve skupině. Zároveň můžete jejich naplnění v závěru práce reflektovat.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

  • Jak lidé odpočívají a jaké činnosti dělají ve svém volném čase?
  • Proč to tak lidé potřebují, co je k tomu vede?

Zaznamenejte formou brainstrormingu do online dokumentu:

https://www.mentimeter.com/; https://www.ihlas.cz/vytvorit/; https://www.figma.com/figjam/jamboard-alternative/; https://www.lucidchart.com)

Příklad aplikace

Mentimeter.com – https://www.menti.com/al8y38swzxjs 

nebo menti.com – kód 4302 3110 (jen příklad – kód funguje jen několik dní)

Ukázka části prezentace se sběrem názorů – krátkých textů:

Uvědomění

  • Rozdělte se na několik pracovních skupin ve třídě. (ideálně a 3–4 žáci ve skupině)
  • Vyvětlete žákům, jaká činnost bude následovat:

Vyberte si konkrétní činnost a zapište si vše, co vás napadá:

  • V čem je daná činnost pro člověka příjemná, povzbuzující?
  • Proč se dané činnosti rádi věnujeme?
  • Co nás na činnosti baví?
  • Co nám přináší?

Pro následující aktivitu založte před výukou https://webwhiteboard.com/.

Klikněte na tlačítko SHARE a zkopírujte odkaz

https://webwhiteboard.com/board/uXjVLNKT8x4=/?boardAccessToken=623TYoHSQthbfjSiWpAC4OaKOcXDs3D4.

Dlouhý odkaz můžete zkrátit na stránce https://1url.cz  na například https://1url.cz/L1Tw7, kteoru si žáci snadno přepíší do svého prohlížeče.

Prostředí si vymodelujte a nastavte pro práci pracovních skupin. Zde je příklad pro 5 skupin:

 

  • Dohodněte se, kterou barvu si vezme která skupina, a nechte žáky zapsat na barevné lístečky zevnitř „téma“, které si vybrali.
  • K jednotlivým lístečkům hledejte a pojmenovávejte všechny možnosti, které vás napadají na základě představených otázek: (odpovědi zapisujte formou textů – nástroj T)
    • V čem je daná činnost pro člověka příjemná, povzbuzující?
    • Proč se dané činnosti rádi věnujeme?
    • Co nás na činnosti baví?
    • Co nám přináší?

Výsledek může vypadat takto:

  • V druhé vlně zkuste u některých činností člověka rozepsat, co vše se provozováním dané činnosti můžeme naučit.

Pro příklad další vlny může být barevně rozlišený, nastavením barvy textu se vytváří barevné pole:

  • Ke stejným činnostem vložte lístečky obsahující to nepříjemné, co může stejná činnost u člověka vyvolat, způsobit.

Pro příklad dalších činností opět vložte barevná pole:

  • Jakmile dokončíte práci, sestavte PRO a PROTI do tabulky, například:

  • Následně se u konkrétních PRO a PROTI zamýšlejte, jak poznáme, že daná činnost člověku skutečně prospívá, podporuje jeho zdraví a spokojenost.

Hledejte spojitosti. Jaké důsledky například má, když cvičím a je to náročné, ale pak se cítím dobře; když se před spaním dívám na obrazovku, baví mě to, ale špatně se mi usíná a jsem druhý den unavený/á apod.

  • Nechte děti ve skupinách sdílet závěry práce s tabulkou, k čemu došly, co si uvědomily.
  • Po získání zkušeností práce s tabulkou lidských činností sestavte ve své skupině PRO a PROTI hraní digitálních her.

Například:

HRANÍ DIGITÁLNÍCH HER

  • Své výsledky práce prezentujte ostatním skupinám a vzájemně je porovnejte.

Reflexe

  • Po ukončení práce si ve skupinách společně odpovězte například na následující otázky:
    • Jaké aktivity a proč lidé dělají?
    • Co jste si uvědomili, když jste vážili PRO a PROTI lidských činností a jejich důsledky?
    • Jak se vám překlápěla zkušenost v tabulky PRO a PROTI lidských činností tabulky PRO a PROTI hraní digitálních her?
    • Co dalšího jste si dnes uvědomili?
    • Co jste se dnes naučili?
    • Reflektujte respektování dohodnutých pravidel.

               Svá zjištění můžete zaznamenat např. do části našeho webwhiteboardu.cz.

Pokud budete mít čas, můžete pracovat na následujícím tématu:

  • Slyšeli jste slovo SOMATIZACE?
  • Jaký význam by slovo mohlo mít?
  • Jak by mohlo slovo SOMATIZACE souviset s lidským zdravím?
  • Vyhledejte význam slova SOMATIZACE a debatujte o tom, jakou vazbu má na dnešní téma.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel dané formy práce, spolupráci skupin, komentování, debatování a vkládání komentářů do dokumentu, včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme a spolupracujeme v online prostředí s dokumenty, s kritérii hodnocení. Doporučuji si popsaný záměr upravit dle svých podmínek a zkušenosti z práce s dětmi.

Autor
Mgr. Daniel Janata

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/