Vzdělávací cíl:
Žáci
Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ (4.–5. třída)
Věková skupina: 10–11 let
Vzdělávací obor: anglický jazyk
Tematický okruh: popis osoby
Časová dotace:
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci
Digitální:
Žáci
Přínos využití digitálních technologií:
Tato aktivita je pro žáky přínosná hned z několika důvodů:
Podpora vizuálního učení – Digitální avatarové pomáhají žákům lépe si spojit slovní popis s vizuální podobou, což přináší upevňování slovní zásoby a gramatických struktur.
Autenticita a použití reálného jazyka – Díky online tvorbě a sdílení avatarů mají žáci možnost komunikovat ve formě, která připomíná skutečnou situaci z digitálního světa (např. tvorba profilů na sociálních sítích).
Podpora spolupráce na dálku – Použití platformy Padlet umožňuje žákům sdílet svou práci a reagovat na tvorbu spolužáků, což simuluje online spolupráci, která je běžná v moderním vzdělávacím prostředí.
Okamžitá zpětná vazba – Žáci mohou ihned vidět výsledky své práce a porovnávat je s ostatními, což jim pomáhá lépe pochopit, kde udělali chyby a jak se mohou zlepšit.
Metodická poznámka:
S online aplikací Avatarmaker se dá dobře pracovat na mobilních telefonech i tabletech a není třeba žádné přihlašování, práci by tedy měli bez problémů zvládnout i mladší žáci. Osvědčilo se nám také vyfotit si před tvorbou avatara selfie foto pro lepší vizualizaci vlastní podoby. výslední avatarové pak mohou být využiti pro velké množství různých aktivit vhodnýchc i pro starší žáky, Umím si představit její použití i na střední škole při výuce druhého cizího jazyka, pokud tam s ním žáci začínají. S avatary má většina žáků již nějakou zkušenost a většina z nich by měla vědět, o co jedná.
Popis vzdělávací aktivity:
1. Evokace
Učitel se žáků zeptá, kde se mohou setkat s avatary a jaké s nimi mají zkušenosti. Žáci mohou odpovídat iv češtině, ale angličtina by samozřejmě měla být prioritní, pokud je to možné. Učitel pak pustí krátké video, na kterém demonstruje základní principy tvoření avatarů:
https://www.youtube.com/watch?v=pRRxYbyVWFQ
Žáci si poté zopakují základní části těla, lze k tomu využít některé aktivity a hry, např. Simon říká, Kresba monster, Body parts bingo, Visel apod. K zopakování upevnění této slovní zásoby mohou sloužit i následující aktivity:
https://www.youtube.com/watch?v=SUt8q0EKbms
https://learningapps.org/view9403994
https://learningapps.org/view4416355
Pro rozšíření slovní zásoby je ještě vhodná základní přídavná jména, která se k popisu osobnosti týká, např. toto cvičení:
Doplň do vět správné přídavné jméno z nabídky. Každé použij jen jednou.
velký – malý – dlouhý – krátký – silný – slabý – kulatý – kudrnatý – rovný – modrý
Tímto způsobem s žáky zopakujeme časování slovesa, aby si připomněli, jak se tvoří zápor:
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/grammar-vocabulary/grammar-practice/have-got
2. Tvorba avatara a možnosti jeho použití
Žáci si otevřou webovou aplikaci https://avatarmaker.com/ . Zvolí si, jestli chci tvořit muže, nebo ženu:
Z nabídky si pak vybírají, jak upravit nos, ústa, tvar obličeje, vlasy, pozadí obrázku a viditelné části oblečení:
Partie se pak různě různě naklánět či zvětšovat nebo zmenšovat. Z mé zkušenosti mohu podotknout, že čím jsou žáci mladší, tím více času na tvorbu avatara potřebují, je tedy dobré jim poskytnout alespoň 20 minut, ať mají čas si se svým avatarem pohrát. Základní aktivita je vytvoření avatara co nejvíce podobné sobě samému. Po dokončení lze výsledný obrázek stáhnout v různých velikostech (doporučuji tu větší) a uložit do tabletu či telefonu:
Takto pak může vypadat výsledek:
A jaké jsou možnosti práce s avatary? Zde přikládám několik tipů:
1. Popis
Žáci se navzájem popisují a na základě popisu spolužáka vytváří nového avatara, poté se sdílí výsledky svých popisů.
2. Srovnání
Pokud žáci ovládají použití komparativu, mohou avatary mezi sebou ještě lépe a detailněji porovnávat:
Kdo má delší vlasy?
Kdo má větší nos?
Hezčí oči?
3. Hádej, kdo to je
Žáci si nasdílí svého avatara na virtuální nástěnku https://padlet.com/ a poté hádají, komu jednotliví avatarové patří. Svou volbu musí zdůvodnit a formulovat alespoň třemi větami.
4. Vyber si
Pro pokročilejší žáky je velmi vhodná konverzační aktivita, pro kterou si učitel připraví několik otázek. Nejprve je třeba avatary nasdílet na virtuální nástěnku https://padlet.com/. Úkolem žáků je pak mezi postavami vybrat nejlepší adepty pro následující aktivity a svůj výběr zdůvodnit.
Příklady otázek:
Koho byste si vzali s sebou na opuštěný ostrov?
Kdo by byl nejlepším učitelem ve škole a proč?
Koho byste pozvali na svou narozeninovou oslavu?
Kdo by byl dobrým prezidentem nebo králem/královnou světa?
Koho byste si vybrali jako partnera v soutěži o přežití?
Kdo si myslíte, že by vyhrál talentovou soutěž?
Žáci pak mohou vymýšlet i vlastní otázky a konverzovat ve výkladu.
5. Hádání postav
Tato aktivita vyžaduje trochu více přípravy. Nejde jen o portrétů – každý žák si vytvoří ke svému avataru také napíše krátký popis, který ho stručně představí. Ideálně vše zpracuje na počítači a pošle učiteli. Deset pak materiálů vytiskne ve více kopiích. Samotná aktivita pak probíhá ve spojitosti, kde mají žáci za úkol správně portréty s odpovídajícími popisy.
6. Avatari výtvarně
V této aktivitě využijeme poslední výtvarný styl dostupný v Avatarmakeru – černobílé obrysové kresby. Žáci si nejprve vytisknuté portréty sami vybarví – buď podle pokynů učitele, podle popisu spolužáka, nebo podle vlastní fantazie. Poté k obrázku doplní krátký popis postavy. Aktivita je ideální pro mladší žáky, kteří mívají po ruce pastelky a rádi pracují výtvarně.
7. Hledání zločince
Tato aktivita opět vyžaduje větší množství portrétů, které nadílíme na virtuální nástěnce https://padlet.com/. V ideálním případě ještě ke každému obrázku učitel připíše číslo, jméno nebo iniciály dotyčného žáka pro lepší komunikaci. Jeden z žáků bude představovat očitého svědka nějakého zločinu, nemůže však mluvit. Mezi portréty si vybere zločince, které přistihl při činu. Ostatní žáci jsou detektivové, kteří musí odhalit identitu zločince. Pokládají svědkovi otázky, ale němý svědek smí jen kývat hlavou a vyjadřovat „ano“ nebo „ne“. Příklady otázek:
Byla to žena?
Měla blond vlasy?
Nosila brýle?
Detektiv, který jako první odhalí správný portrét hledaného zločince vyhrává.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Vytváření avatarů žáky hodně bavilo a opravdu si se svými podobiznami hodně vyhráli, dokonce jsem je musela trochu časově omezovat, abychom měli čas i na konverzaci. Díky vizuálnímu prvku se i slabší žáci cítili jistěji, protože měli konkrétní oporu pro svůj popis. Aktivita podpořila nejen rozvoj slovní zásoby zaměřené na části těla, barvy a oblečení, ale také komunikaci a poslechové dovednosti, když si žáci ve dvojicích navzájem diktovali popis avatara svého spolužáka. Jedním z nejzábavnějších momentů pak bylo závěrečné porovnávání avatarů a hledání rozdílů mezi původním obrázkem a tím, který vytvořil spolužák na základě diktovaného popisu. Velmi se osvědčilo i nahrání obrázků na Padlet a společné hádání, komu jednotliví avatarové patří. Někteří žáci potřebovali podporu při formulování vět, a proto jsem jim na tabuli napsala základní fráze, jako například „He/she has...“ nebo „He/she is wearing...“. Celkově však byla aktivita velmi úspěšná a žáky bavila. Rozhodně ji doporučuji i pokročilejším žákům s případnou úpravou obtížnosti podle jejich úrovně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025