Odborné články Základní vzdělávání Jak vypočítat čistou mzdu? Praktická aktivita pro žáky ZŠ i SŠ
Odborný článek

Jak vypočítat čistou mzdu? Praktická aktivita pro žáky ZŠ i SŠ

Anotace

Výukový materiál je zaměřen na základy finanční matematiky, konkrétně na výpočet čisté mzdy v programu MS Excel. Aktivita je určena pro žáky základních i středních škol a cílí na rozvoj dovedností při práci s daty, využití digitálních technologií a posílení finanční gramotnosti žáků prostřednictvím praktických výpočtů a analýzy mezd.

Cíl

  • Vyhledává a třídí zjištěná data z internetu.
  • Efektivně využívá jednoduché vzorce v Excelu (součet, rozdíl, násobení procenty) a podmíněnou funkci KDYŽ.
  • Analyzuje a diskutuje zjištěné výsledky.
  • Seznamuje se se základy finanční matematiky a rozumí pojmům (sociální pojištění, zdravotní pojištění, daň z příjmu, sleva na poplatníka, hrubá a čistá mzda).
  • Vypočítá čistou mzdu v programu MS Excel.
Základní údaje

Stupeň vzdělávání: základní škola, střední škola

Vzdělávací obor: matematika a její aplikace

Tematický okruh: závislosti, vztahy, práce s daty

Časová dotace:

Výuka: 45–90 minut

Příprava: 10 minut

Pomůcky
  • Učitel: PC s připojením na internet a přístupem k MS Excel, dataprojektor
  • Žák: PC s připojením na internet a přístupem k MS Excel
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti
  • Oborové: znalost a porozumění průměru, výpočet procentové části
  • Digitální: základní ovládání programu MS Excel (formátování tabulky, práce s buňkou, ohraničení); formátování buňky jako čísla (procenta, měna); znalost použití základních vzorců (sčítání, odčítání), znalost použití podmínky KDYŽ, absolutní a relativní odkaz
Zdroje
Metodická poznámka

Aktivitu lze v hodině realizovat buď jako samostatnou práci, nebo práci ve dvojicích, učitel má v jejím průběhu roli průvodce a dbá na hladký průběh diskusí.

Materiál lze použít i pro posílení mezipředmětových vztahů – matematiky, informatiky či občanské výchovy.

V případě využití materiálu na základní škole cílíme především na výpočty a použití základních vzorců v Excelu a porozumění pojmům. Na střední škole je aktivita rozšířena o použití podmíněné funkce a relativní/absolutní adresace.

Popis vzdělávací aktivity

Aktivita se skládá ze dvou částí. Cílem první části je vytvořit v programu MS Excel tabulku, ve které z patnácti různých povolání a jejich průměrných mezd vypočteme mzdu čistou.

Druhá část aktivity obsahuje úlohu, v níž hrubé mzdy porovnáváme s průměrnou hrubou mzdou pomocí podmíněné funkce KDYŽ.

Zadání pro žáky:

1. část

A. Víte, jaký je rozdíl mezi hrubou a čistou mzdou? Pomocí internetu zjistěte, jaké odvody se strhávají z hrubé mzdy.

B. Zjistěte aktuální sazby sociálního pojištění, zdravotního pojištění, daně z příjmu a základní slevy na poplatníka.

C. V tabulce vytvořte čtyři sloupce (sociální a zdravotní pojištění, daň z příjmu, daň po slevě) a pomocí vzorců vypočtěte hodnoty pro jednotlivé hrubé mzdy.

D. Vytvořte pátý sloupec „čistá mzda“ a zadejte takový vzorec, který na základě předchozích dat vypočítá čistou mzdu.

E. Tabulku naformátujte – přidejte ohraničení, formátujte buňky s částkami jako měnu (Kč), je-li potřeba, nastavte zalamování textu.

2. část

Zjistěte průměrnou hrubou měsíční mzdu za rok 2023. V tabulce vytvořte sloupec, ve kterém využijete funkci KDYŽ. Pokud bude hrubá mzda větší než průměrná, vypište „VĚTŠÍ“, pokud bude menší než průměrná, vypište „MENŠÍ“, pokud se částky budou rovnat, vypište „PRŮMĚRNÁ“.

Žákům nasdílíme na společné úložiště excelový soubor Zadání průměrné mzdy tak, aby si jej mohli stáhnout do vlastní složky. Dostanou tím k dispozici patnáct připravených povolání a příslušných hrubých mezd za rok 2023:

První úkol slouží k evokaci celé hodiny a vede k diskusi o rozdílech mezi hrubou a čistou mzdou. K vyhledávání odpovědí žáci mohou využít internet a následně pak porovnat informace se spolužáky či s učitelem.

Ve druhém úkolu mají žáci zjistit výši sociálního pojištění, zdravotního pojištění, daně z příjmu a slevy na poplatníka. Nedílnou součástí tohoto úkolu je diskuse o zmíněných položkách:

  • Co to je sociální pojištění, zdravotní pojištění, daň z příjmu, sleva na poplatníka?
  • Kolik procent z hrubé mzdy dané položky tvoří? (sociální pojištění 7,1 %, zdravotní pojištění 4,5 %, daň z příjmu 15 %)
  • Jaká je aktuální výše slevy na poplatníka a z čeho se odčítá? (2570 Kč)

Dalším úkolem je tato data zapracovat do tabulky, vytvořit čtyři sloupce s uvedenými položkami a pomocí vzorců zjistit výše částek k daným hrubým mzdám.

Třetím úkolem je zjistit opět pomocí vzorce mzdu čistou. I k tomuto úkolu patří diskuse s žáky – jak vypočítáme čistou mzdu?

Čistá mzda = hrubá mzda – sociální pojištění – zdravotní pojištění – daň z příjmu po slevě

V závěru mají žáci za úkol celou tabulku naformátovat – použít ohraničení, případně i stínování buněk, tam, kde jsou buňky s číselnými hodnotami, použít formát měny (Kč), a je-li potřeba, využít zalamování textu.

Ve druhé části aktivity mají žáci za úkol nejdříve zjistit průměrnou hrubou mzdu za daný rok (2023) a následně využít podmíněnou funkci KDYŽ pro porovnání mezd vybraných povolání s průměrnou hrubou mzdou. Tuto část je vhodné zařadit na střední škole, jelikož její řešení vyžaduje porozumění již zmíněné funkci KDYŽ:

=KDYŽ(C4>43401;"VĚTŠÍ";KDYŽ(C4<43401;"MENŠÍ";"PRŮMĚRNÁ"))

Možné řešení:

Při výpočtu sociálního a zdravotního pojištění a daně z příjmu se nabízí dvě možnosti řešení. Využijeme-li aktivitu na základní škole, doporučuji použít relativní adresaci v buňce D4 (dle výše uvedené tabulky):

=C4*7,1%

Žáci střední školy mohou procvičit i absolutní odkaz – zapíšou si dané procento nad tabulku a poté použijí absolutní adresaci:

=C4*$D$2

V závěru hodiny by neměla chybět diskuse o zjištěných výsledcích, která slouží jako hlavní důkaz učení a pomáhá ověřit, zda byly splněny cíle hodiny. V následujících hodinách je možné plynule navázat aktivitami zaměřenými na práci s grafy.

Reflexe

Při pilotáži se v diskusi vyskytly dvě důležité připomínky. První z nich je, že sazby odvodů pojištění zjišťujeme pro zaměstnance, nikoli pro zaměstnavatele. V tom je rozdíl – například sazba pro zdravotní pojištění zaměstnance činí 4,5 %, ale sazba zaměstnavatele činí 9 %. Druhá připomínka se týká slevy na dani – v našem případě předpokládáme základní slevu na dani 2570 Kč, je však vhodné s žáky diskutovat i o dalších možných slevách (sleva na dítě, důchodce, úroky z úvěru na bydlení...).

Co se týče aktivity samotné, žáci si sami vyhledávali další povolání a průměrné hrubé mzdy a v Excelu pak vypočítávali čisté mzdy. Výuka i diskuse je velmi bavila, ocenili užitečné a praktické téma.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Veronika Procházková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.