Stupeň vzdělávání: základní škola, střední škola
Vzdělávací obor: matematika a její aplikace
Tematický okruh: závislosti, vztahy, práce s daty
Časová dotace:
Výuka: 45–90 minut
Příprava: 10 minut
Aktivitu lze v hodině realizovat buď jako samostatnou práci, nebo práci ve dvojicích, učitel má v jejím průběhu roli průvodce a dbá na hladký průběh diskusí.
Materiál lze použít i pro posílení mezipředmětových vztahů – matematiky, informatiky či občanské výchovy.
V případě využití materiálu na základní škole cílíme především na výpočty a použití základních vzorců v Excelu a porozumění pojmům. Na střední škole je aktivita rozšířena o použití podmíněné funkce a relativní/absolutní adresace.
Aktivita se skládá ze dvou částí. Cílem první části je vytvořit v programu MS Excel tabulku, ve které z patnácti různých povolání a jejich průměrných mezd vypočteme mzdu čistou.
Druhá část aktivity obsahuje úlohu, v níž hrubé mzdy porovnáváme s průměrnou hrubou mzdou pomocí podmíněné funkce KDYŽ.
Zadání pro žáky:
1. část
A. Víte, jaký je rozdíl mezi hrubou a čistou mzdou? Pomocí internetu zjistěte, jaké odvody se strhávají z hrubé mzdy.
B. Zjistěte aktuální sazby sociálního pojištění, zdravotního pojištění, daně z příjmu a základní slevy na poplatníka.
C. V tabulce vytvořte čtyři sloupce (sociální a zdravotní pojištění, daň z příjmu, daň po slevě) a pomocí vzorců vypočtěte hodnoty pro jednotlivé hrubé mzdy.
D. Vytvořte pátý sloupec „čistá mzda“ a zadejte takový vzorec, který na základě předchozích dat vypočítá čistou mzdu.
E. Tabulku naformátujte – přidejte ohraničení, formátujte buňky s částkami jako měnu (Kč), je-li potřeba, nastavte zalamování textu.
2. část
Zjistěte průměrnou hrubou měsíční mzdu za rok 2023. V tabulce vytvořte sloupec, ve kterém využijete funkci KDYŽ. Pokud bude hrubá mzda větší než průměrná, vypište „VĚTŠÍ“, pokud bude menší než průměrná, vypište „MENŠÍ“, pokud se částky budou rovnat, vypište „PRŮMĚRNÁ“.
Žákům nasdílíme na společné úložiště excelový soubor Zadání průměrné mzdy tak, aby si jej mohli stáhnout do vlastní složky. Dostanou tím k dispozici patnáct připravených povolání a příslušných hrubých mezd za rok 2023:
První úkol slouží k evokaci celé hodiny a vede k diskusi o rozdílech mezi hrubou a čistou mzdou. K vyhledávání odpovědí žáci mohou využít internet a následně pak porovnat informace se spolužáky či s učitelem.
Ve druhém úkolu mají žáci zjistit výši sociálního pojištění, zdravotního pojištění, daně z příjmu a slevy na poplatníka. Nedílnou součástí tohoto úkolu je diskuse o zmíněných položkách:
Dalším úkolem je tato data zapracovat do tabulky, vytvořit čtyři sloupce s uvedenými položkami a pomocí vzorců zjistit výše částek k daným hrubým mzdám.
Třetím úkolem je zjistit opět pomocí vzorce mzdu čistou. I k tomuto úkolu patří diskuse s žáky – jak vypočítáme čistou mzdu?
Čistá mzda = hrubá mzda – sociální pojištění – zdravotní pojištění – daň z příjmu po slevě
V závěru mají žáci za úkol celou tabulku naformátovat – použít ohraničení, případně i stínování buněk, tam, kde jsou buňky s číselnými hodnotami, použít formát měny (Kč), a je-li potřeba, využít zalamování textu.
Ve druhé části aktivity mají žáci za úkol nejdříve zjistit průměrnou hrubou mzdu za daný rok (2023) a následně využít podmíněnou funkci KDYŽ pro porovnání mezd vybraných povolání s průměrnou hrubou mzdou. Tuto část je vhodné zařadit na střední škole, jelikož její řešení vyžaduje porozumění již zmíněné funkci KDYŽ:
=KDYŽ(C4>43401;"VĚTŠÍ";KDYŽ(C4<43401;"MENŠÍ";"PRŮMĚRNÁ"))
Možné řešení:
Při výpočtu sociálního a zdravotního pojištění a daně z příjmu se nabízí dvě možnosti řešení. Využijeme-li aktivitu na základní škole, doporučuji použít relativní adresaci v buňce D4 (dle výše uvedené tabulky):
=C4*7,1%
Žáci střední školy mohou procvičit i absolutní odkaz – zapíšou si dané procento nad tabulku a poté použijí absolutní adresaci:
=C4*$D$2
V závěru hodiny by neměla chybět diskuse o zjištěných výsledcích, která slouží jako hlavní důkaz učení a pomáhá ověřit, zda byly splněny cíle hodiny. V následujících hodinách je možné plynule navázat aktivitami zaměřenými na práci s grafy.
Při pilotáži se v diskusi vyskytly dvě důležité připomínky. První z nich je, že sazby odvodů pojištění zjišťujeme pro zaměstnance, nikoli pro zaměstnavatele. V tom je rozdíl – například sazba pro zdravotní pojištění zaměstnance činí 4,5 %, ale sazba zaměstnavatele činí 9 %. Druhá připomínka se týká slevy na dani – v našem případě předpokládáme základní slevu na dani 2570 Kč, je však vhodné s žáky diskutovat i o dalších možných slevách (sleva na dítě, důchodce, úroky z úvěru na bydlení...).
Co se týče aktivity samotné, žáci si sami vyhledávali další povolání a průměrné hrubé mzdy a v Excelu pak vypočítávali čisté mzdy. Výuka i diskuse je velmi bavila, ocenili užitečné a praktické téma.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025