Žák/žákyně
Na základě přesně zkonstruovaných grafů porozumění pojmu inverzní funkce a objevení souvislostí s vlastnostmi původní funkce; aplikace poznatků při sestrojení grafů funkcí druhá a třetí odmocnina.
GeoGebra – matematické aplikace. www.geogebra.org
Oborové
Digitální
Rychlé, přesné a efektivní sestrojení grafů funkcí a jejich osově souměrných obrazů.
Sestrojit osu prvního a třetího kvadrantu v nákresně programu GeoGebra lze několika způsoby. Můžeme do algebraického okna zapsat přímo předpis této lineární funkce \[ y=x \], nebo využijeme konstrukčního nástroje Osa úhlu (myšleno souřadnicových os), případně sestrojíme přímku procházející dvěma různými body se stejnými x-ovými a y-ovými souřadnicemi.
Po vypracování úlohy 1 by mělo následovat zavedení pojmu inverzní funkce a jejího značení, včetně zápisu do sešitu. Upozorníme žáky, že program označí (pojmenuje) obraz geometrického útvaru v osové souměrnosti znakem \[ {f}´ \], nikoli \[ {f}^{-1} \] .
V případě, že nemá vyučující možnost realizovat výuku ve dvou navazujících hodinách matematiky u počítače, doporučujeme body 1–5 z úkolu 1 vypracovat se žáky ručně do sešitu, zavést inverzní funkci a její značení, a v další hodině pokračovat bodem 6 v programu GeoGebra.
Cílem druhé úlohy je objevit souvislost mezi vlastností prostá funkce a existencí inverzní funkce k této funkci. Doporučujeme závěr zjištění zapsat do sešitu. (Ke kvadratické funkci neexistuje funkce inverzní. Inverzní funkci definujeme pouze pro funkci prostou.)
Při odvozování předpisu funkce druhá odmocnina (v úkolu 3) nezapomeneme žákům připomenout, že ryze kvadratická rovnice \[ y^2=x \] má v množině reálných čísel dvě řešení. Ale vzhledem k podmínce \[ D({f^{-1}})=H(f)=\langle0;\infty) \] uvažujeme pouze jedno řešení \[ y=\sqrt{x} \] . Můžeme žákům ukázat také odvození grafu funkce \[ y=-\sqrt{x} \] jako inverzní funkci.
Předpokládáme, že úlohu 4 žáci řeší samostatně.
Následuje shrnutí všech zjištěných poznatků o existenci inverzní funkce k dané funkci.
Se šikovnými žáky a žáky zvyklými pracovat s GeoGebrou zvládneme aktivity v jedné vyučovací hodině.
Pro výraznější odlišení jsme označili původní funkci modrou barvu, její obraz červenou barvou. Kliknutím na obrázek jej zvětšíme.
Pro \[ x \] z vyjádření osově souměrné přímky platí \[ x=2y+1 \]. V porovnání s původně zadanou funkcí došlo k záměně proměnných \[ x, y \] .
Obě přímky představují grafy funkcí, obě mají stejný definiční obor i obor hodnot, obě jsou rostoucí.
\[ D(f)=\langle-2;3\rangle,H(f)=\langle-3;7\rangle \]
\[ D({f}´)=\langle-3;7\rangle,H({f}´)=\langle-2;3\rangle \]
\[ D({f}´)=H(f),H({f}´)=D(f) \]
Parabola, která je obrazem kvadratické funkce \[ y=x^2 \] v osové souměrnosti podle osy prvního a třetího kvadrantu není grafem funkce. Nesplňuje základní kritérium, že pro každé \[ x \] existuje právě jedno \[ y \] takové, že \[ y=f(x) \].
Obor funkčních hodnot funkce \[ f:y=x^2\land{x}\in\langle0;\infty) \] je interval \[ \langle0;\infty) \].
Inverzní funkce má předpis \[ f^{-1}:y=\sqrt{x}~\land{x}\in\langle0;\infty) \].
Funkce \[ f:y=x^3 \] je na celém svém definičním oboru rostoucí, je prostá, obrázek 5.
Inverzní funkce má předpis\[ f^{-1}:y=\sqrt[3]{x} \].
Použití základních konstrukčních nástrojů zvládli žáci velmi dobře. Několik jednotlivců chybovalo při zápisu syntaxe příkazu Kdyz(Podmínka,Pak), do druhé části závorky zapisovali chybně „ \[ y= \]“. Někteří si vzájemně poradili, jak na klávesnici zapsat znak\[ \leq \] . Z grafů pak všichni správně vyčetli monotonii funkcí, definiční obor i obor hodnot.
Všechny úlohy jsme také vyzkoušeli s jinými žáky bez užití počítače, grafy jsme rýsovali pomocí pravítka a plastové šablony funkcí. Ač byli zvyklí šablonku často využívat například při sestrojování grafů kvadratických funkcí, činila některým žákům potíže správná orientace a umístění šablonky v souřadném systému při konstrukci osově souměrného grafu podle osy prvního a třetího kvadrantu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025