Odborné články Odborné vzdělávání Online dangers –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ escape room
Odborný článek

Online dangers –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ escape room

Anotace

Žáci pracují ve skupinkách po 3–4 lidech a společně vytvoří v online nástroji Genially interaktivní únikovou hru na téma nebezpečí v online světě. Poté svůj výtvor představí a nasdílí ostatním skupinám, které si aktivitu zahrají. Po vyzkoušení všech únikových místností si dají navzájem zpětnou vazbu a vypíchnou nejdůležitější bezpečnostní zásady, jak se chovat v online prostředí.

Cíl

Vzdělávací cíle:

Žáci/žákyně

  • naučí se efektivně používat online nástroj Genially a jeho funkce využitelné k tvorbě únikových místností;  
  • zdokonalí se ve tvorbě prezentací tím, že do ní přidávají interaktivní prvky využívané při tvorbě únikových místností;
  • obohatí svůj anglický jazyk o nové výrazy a slovní spojení související s technologiemi;
  • prohloubí své znalosti o etických a bezpečnostních zásadách v online prostoru.

Stupeň vzdělávání: střední odborné s maturitou 

Věková skupina: 17–18 let

Vzdělávací obor: anglický jazyk

Tematický okruh: bezpečnost a etika na internetu, počítače a technologie

Časová dotace:

  • Výuka: 3× 45 minut
  • Příprava: 20 minut

Pomůcky: počítač, tablet, internetové připojení, dataprojektor

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci/žákyně

  • mají základní slovní zásobu k tématu počítačů, informačních technologií a internetu;
  • dokáží provést své spolužáky únikovou hrou v cílovém jazyce;
  • povědomí o základních etických a bezpečnostních zásadách v online prostoru;
  • umí pracovat v týmu – rozdělit si roli a spolupracovat v cílovém jazyce.

Digitální:

Žáci/žákyně

  • umí vytvořit, sdílet a ukládat digitální obsah;   
  • ovládají základní práci s internetovými slovníky;
  • umí vytvářet prezentace a pracovat s grafickými nástroji.

Přínos využití digitálních technologií:

Využití digitálních technologií při použití online nástrojů Geniálně přináší řadu přínosů, mezi které patří:

Spolupráce v digitálním prostředí: Žáci musí v online prostředí koordinovat svou roli (designéři, tvůrci úkolů, testeři), což podporuje dovednosti efektivní spolupráce, navíc i během práce budou používat digitální nástroje ke sdílení nápadů, úkolů a zpětné vazby.

Kreativita a kritické myšlení: Žáci si mohou vytvořit strukturu únikové místnosti, což vyžaduje originální nápady, design a vyprávění příběhu. Tvorba úkolů vyžaduje logické a strategické myšlení, protože musí být zároveň zábavné i smysluplné. Vyzkoušíte si přidání interaktivních prvků do prezentace.

Seznámení s gamifikací: Žáci pochopí, jak lze zábavu spojit s výukou důležitého tématu, což je principem gamifikace. Naučte se, jak pomocí interaktivních nástrojů zvýšit zapojení ostatních do vzdělávání.

Metodická poznámka:

Do Genially je nutné se registrovat, k čemuž žáci mohou využít svůj školní e-mail. Je určitě dobré začít s jednoduššími úkoly a příklady, aby se žáci dostali s nástroji i konceptem vytváření únikových místností. Genially nabízí spoustu interaktivních prvků, nechte tedy žákům dost času, aby jejich výsledná prezentace opravdu připomínala únikovou místnost a aby jich tam mohli využít co nejvíce, zvlášť pokud s tímto nástrojem fungují poprvé. Dejte si nějaký limit, kolik snímků by prezentace měla obsahovat, nebo ještě lépe – kolik různých nástrah v online světě by měli žáci představit. Do skupin žáků rozdělte dle svého uvážení, ale zde bych určitě doporučovala, aby v každé skupině byl alespoň jeden žák, který umí dobře anglicky. A na závěr nabízí možnost sdílení výsledných úniků s jinými třídami nebo online komunitou, aby žáci mohli prakticky vidět dopad své práce.


Popis vzdělávací aktivity:

1. Evokace

Učitel se nejprve žáků zeptá, jaká nebezpečí na nás číhají v online světě, se kterými se již setkali či která znají. Je důležité žáky seznámit se specifickou slovní zásobou, která toto téma provází, a vysvětlit některé pojmy a slovní spojení. Učitel vypíše či nasdílí po spolupráci s žáky konkrétní slovní zásobu, rozdělí žáky do skupin (můžu být stejné, ve kterých pak budou tvořit i prezentaci) a nechá je jednotlivé pojmy najít a vysvětlit ostatním.

Příklad pojmu:


Autor: Zuzana Majíčková

Po představení pojmu následuje diskuze ve skupinkách, seznam je např. na tyto odkazy:

Nebo je učitel samozřejmě může vytvořit sám či spolu s žáky.

Po této krátké evokaci učitele žákům vysvětlí, že budou ve webové aplikaci Genially tvořit únikovou místnost, která bude zaměřena na nebezpečí v online světě. Žáci zkusí dát dohromady principy a zásady únikových her a společně vyzdvihnou cíl, a to lépe se zorientovat v různých pojmech souvisejících s „online nebezpečím“.

2. Vytváření prezentace

Žáci se zaregistrují do webové aplikace https://app.genially.com/. Registrace je zdarma a je třeba jen vytvořit uživatelské jméno a heslo: 


Autor: Zuzana Majíčková

V aplikaci si vyberou možnost gamifikovat učebnu :


Autor: Zuzana Majíčková

A v nabídce kliknou na možnost únikových místností . Ve skupince si rozdělí roli a začnou pracovat na vytváření prezentace. Vymyslíte název pro svoji únikovou místnost a jako první dají dohromady, jakože bude jejich hra mít a jakou konkrétní aktivitu v ní použijí. K tomu sepíší instrukce, které vloží na začátek prezentace:


Autor: Zuzana Majíčková

Vyberou si alespoň 8 situací či pojmů ze světa online etiky a ty pak postupně do své prezentace zakomponují. V prezentaci využívají interaktivní prvky a další nástroje (hyperlinky, animace, časovače), které jim Genially nabízí:


Autor: Zuzana Majíčková

Mohou také využít online slovníky:

Prezentaci by měli vytvořit ideálně ve škole během dvou vyučovacích hodin, pokud by to ale z nějakých důvodů nestíhali, není problém ji dopsat doma.

3. Představení prezentace a zpětná vazba

Žáci představí svoji únikovou hru ostatním tak, že nasdílí odkaz do Google Classroom:


Autor obrázku: Zuzana Majíčková

Pokud škola nevyužívá tuto webovou službu, můžete si odkaz nasdílet např. do školního e-mailu. Skupiny si zahrají únikové místnosti vytvořené ostatní pak si dohromady dají zpětnou vazbu – jak se jim v aplikaci pracovalo, co se jim tam líbilo/nelíbilo, co nového se naučili a jestli by ji ještě přidali k dalším aktivitám. Zhodnotí svoji spolupráci v týmu a na závěr všichni společně vyzdvihnou nejdůležitější zásady bezpečného chování na internetu a zopakují si novou slovíčka, která se naučila. 

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Žáci byli nadšení navíc z možností vytvářet vlastní hru, téma online etiky bylo blízké jejich každodennímu životu, což zvýšilo jejich motivaci. Práce s Genially jim ukázala, jak lze digitální nástroje využít nejen pro zábavu, ale i pro tvorbu hodnotného obsahu. Naučili se vkládat interaktivní prvky (hyperlinky, animace, časovače) a přizpůsobovat design svým nápadům. Uvědomili si, jak náročné je vytvořit úkoly, které jsou zároveň logické, zábavné a edukativní. Někteří uvedli, že díky tomu lépe pochopili konkrétní slovní zásobu spojenou s online etikou a bezpečností (např. privacy settings, phishing, cyberbullying). Některé týmy potřebovaly čas, protože tvořily složitější úkoly, měly tedy možnost si představit dotvořit doma. Celkově všichni hodnotili aktivitu pozitivně a rádi by vytvářeli další podobný typ na nějaké jiné téma.

Autor
Zuzana Majíčková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Kompetence k učení
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí;
  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Kompetence k učení
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí;
  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence LM
  • Komunikativní kompetence
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom cizím jazyce;

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/