Odborné články Základní vzdělávání Kartičky s organickými sloučeninami
Odborný článek

Kartičky s organickými sloučeninami

Anotace

Pomocí této aktivity si žáci (žákyně) vytvoří v prostředí programu ACD/ChemSketch předlohu čtvercových kartiček se vzorci a názvy známých organických sloučenin, které mohou využít při učení. Základním námětem je příprava pexesa. Lze postupně doplňovat dalšími kartičkami například s důležitou informací o konkrétní látce nebo 3D modelem struktury. Pak uživatel může přiřazovat více charakteristik jedné látce.

Cíl

Žák/yně

  • vytvoří v nákresně programu ACD/ChemSketch čtverec (stisknutím tlačítka Shift a současně tažením nástroje Obrazec ) a vytvoří kopii;
  • napíše v režimu Struktura požadované struktury, názvy a vzorce užitím různých nástrojů (tabulka radikálů, tvorba vzorců, editace atomů, textové pole);
  • v režimu Draw označí a seskupí rámeček se zápisem uvnitř;
  • vytvoří kartičky pro vlastní učení;
  • dokončený soubor uloží ve formátu *.sk pro další možné rozšíření;
  • výsledný soubor exportuje do PDF a uloží pod svým jménem na stanovené místo, případně hned vytiskne.

Základní údaje

  • Stupeň vzdělávání: druhý stupeň ZŠ, SŠ
  • Věková skupina: od 13 let
  • Vzdělávací obor: chemie
  • Tematický okruh: organické sloučeniny
  • Časová dotace:
    • Výuka: 1 vyučovací hodina
    • Příprava: 5 minut (výběr látek a vzorců)

K čemu aktivita směřuje

Vytvoření předlohy čtvercových kartiček se vzorci a názvy zadaných organických látek.

Pomůcky, hardware, software

  • Učitel/ka: PC s připojením na internet, dataprojektor, nainstalovaný program ACD/ChemSketch
  • Žák/yně: PC nebo tablet s připojením na internet, nainstalovaný program ACD/ChemSketch

Zdroje

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti

  • Oborové
    • porozumění různým typům vzorců organických sloučenin
  • Digitální
    • základní ovládání programu ACD/ChemSketch (schopnost vytvořit jednoduché struktury a vzorce organických sloučenin v režimu Structure včetně jejich optimalizace)
    • vytvoření obrazce, kopírování obrazce a přemístění kopie obrazce v režimu Draw

Přínos využití digitálních technologií

Efektivní využití specializovaného programu k tvorbě různých typů vzorců (struktur) organických sloučenin a přípravě učební pomůcky.

Metodická poznámka

Vyučující si připraví seznam vybraných organických sloučenin a případně typů vzorců, které budou žáci zapisovat. Jestliže žáci už mají zkušenost s tvorbou 3D modelů v programu ACD/ChemSketch, je možné vytvářet kartičky také s obrázky modelů látek.

Na začátku práce je vhodné zrušit v nákresně zobrazení bodové mřížky přes kartu Options – Show Grid .

Základní vzorová sada obsahuje tyto látky: benzen, toluen, styren, naftalen, ethan, ethen, ethyn, kyselinu octovou, kyselinu mravenčí, ethanol, aceton a fenol.

K vytištění je vhodné použít čtvrtku nebo jiný tvrdší typ papíru.

Popis vzdělávacích aktivit

Úloha - Vytvoření kartičky

  1. Každý žák si vytvoří v nákresně sudý počet budoucích kartiček ve tvaru čtverce. Čtverec nakreslíme v režimu Draw tak, že klikneme na obrázek pravoúhelníku ( Rectangle ) a tvoříme ho v nákresu za současného držení klávesy Shift. Jeho velikost odhadneme pomocí měřítka v nákresně. Doporučujeme stranu čtverce větší než 30 jednotek. Další čtvercová pole vytvoříme kopírováním a jednoduchým vložením. 
  2. Máme-li připravena čtvercová pole, přepneme do režimu Strukture . Zde tvoříme vzorce (využíváme již hotové, upravujeme je nebo tvoříme nové), přičemž námi vytvořené optimalizujeme ( Clean Structure ). Názvy zapisujeme vložením textového pole (ikona Text v levé boční liště). Pro zápis racionálního vzorce použijeme ikonu Edit Atom Label v levé liště. Chceme-li například zapsat racionální vzorec kyseliny mravenčí, klikneme do nákresny (zapíše se methan) a pak jej upravíme přes zmíněnou ikonu (obr. 1; kliknutím na obrázek jej zvětšíme). Je možné využít již hotové vzorce z nabídky (například HCOOH) nebo do vstupního řádku zapsat svůj (je třeba jen dodržet velká a malá písmena, dolní číselné indexy systém píše automaticky). Obrázek 2 představuje ukázku průběžné tvorby.
    Obrázek 1 - Zápis racionálního vzorce

     

    Obrázek 2 - Ukázka průběžné práce
  3. Pro snadnější manipulaci s kartičkou v počítačovém prostředí je potřeba vytvořený vzorec (název) seskupit se čtvercovým rámečkem. To provedeme v prostředí Draw . Se stisknutým tlačítkem Shift klikneme postupně na oba (objeví se kolem každého rámec z černých kostiček) a využíjeme v horní liště ikonu Group , obr. 3.
    Obrázek 3 - Seskupení objektů
  4. Hotový soubor pojmenujeme a uložíme nejdříve ve formátu *.sk (abychom se mohli k souboru kdykoliv vracet a dále s ním pracovat a upravovat ho) a také ve formátu *.pdf (pro vytištění) na určené místo. 

Řešení

Reflexe

Aktivitu jsme zařadili v devátých třídách ZŠ po tématu uhlovodíků, proto jsme nahradili výše uvedené deriváty uhlovodíků dalšími cyklickými uhlovodíky a dieny. Ovládání používaných nástrojů programu ACD/ChemSkech žáci zvládli většinou dobře, v případě potřeby si pomohli ve dvojicích. Sami pak přišli s návrhem, že bychom takto mohli společně vytvořit pexeso nebo hru Já mám, kdo má … a vytištěné kartičky zalaminovat. A tak máme další pěkný námět například pro projektový den.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND .

Autor
Mgr. Hana Mahnelová Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/