Žák/yně
Vytvoření předlohy čtvercových kartiček se vzorci a názvy zadaných organických látek.
Efektivní využití specializovaného programu k tvorbě různých typů vzorců (struktur) organických sloučenin a přípravě učební pomůcky.
Vyučující si připraví seznam vybraných organických sloučenin a případně typů vzorců, které budou žáci zapisovat. Jestliže žáci už mají zkušenost s tvorbou 3D modelů v programu ACD/ChemSketch, je možné vytvářet kartičky také s obrázky modelů látek.
Na začátku práce je vhodné zrušit v nákresně zobrazení bodové mřížky přes kartu Options – Show Grid .
Základní vzorová sada obsahuje tyto látky: benzen, toluen, styren, naftalen, ethan, ethen, ethyn, kyselinu octovou, kyselinu mravenčí, ethanol, aceton a fenol.
K vytištění je vhodné použít čtvrtku nebo jiný tvrdší typ papíru.
Aktivitu jsme zařadili v devátých třídách ZŠ po tématu uhlovodíků, proto jsme nahradili výše uvedené deriváty uhlovodíků dalšími cyklickými uhlovodíky a dieny. Ovládání používaných nástrojů programu ACD/ChemSkech žáci zvládli většinou dobře, v případě potřeby si pomohli ve dvojicích. Sami pak přišli s návrhem, že bychom takto mohli společně vytvořit pexeso nebo hru Já mám, kdo má … a vytištěné kartičky zalaminovat. A tak máme další pěkný námět například pro projektový den.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025