Stupeň vzdělávání: SŠ/G/ZŠ/lyceum (úroveň A1)
Věková skupina: 12.–18
Vzdělávací obor: další cizí jazyk
Tematický okruh: číslovky
Časová dotace:
Pomůcky: PC/tablet
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Žáci a žákyně se umí představit a časují sloveso být (iv záporu). Jedná se o jednu z úvodních hodin, znalosti těžších gramatických jevů tedy zatím nejsou potřebné.
Žáci a žákyně otevřou sdílený odkaz (na aplikaci Bingo Baker) a orientují se v jednoduchém uživatelském rozhraní aplikace – do textového pole napíše text zadání a čísla. Herní kartu si poté dodat do souboru ve svém počítači nebo do prostředí digitálního portfolia (např. MIRO nebo Padlet apod.).
Přínos využití digitálních technologií:
Přínosem je osvojení si práce s jednoduchými, ale pro výuku efektivními online aplikacemi typu Bingo Baker. Žáci a žákyně:
Další výhodou je dynamické a poutavé procvičování látek.
Žáci a žákyně
Protože se jedná o jednu z prvních hodin FRJ, tak si žáci mohou založit digitální portfolio – časosběrný zápisník svých digitálních výstupů (v aplikaci MIRO Padlet apod.).
Učitel začne krátkým přivítáním a zeptá se žáků, zda znají nějaké francouzské číslovky nad 20, případně systém, který francouzština používá pro svou tvorbu.
Poté pustí žáky k krátkému videu (6 minut) představující číslovky 0–100. Video zahrnuje ilustrace, výslov a příklady a zábavným způsobem způsobnost na výjimky. Video zastavíme po číslovce 69. Žákům vysvětlíme, že poté se číslovky tvoří v některých frankofonních zemích pomocí tzv. skládání, na které ale potřebujeme delší časový prostor – minimálně jednu celou vyučovací hodinu. Během videa žáci trénují i výslovnost.
Žáci pracují s tablety nebo mobilními telefony ve dvojicích. V aplikaci Bingo Baker si vytváří každou svou vlastní kartičku s bingem na číslovky 0–100. Online návod naleznete ZDE.
Autor návodu: Pavlína Jurzykowská
Začíná hra. Žáci vzájemně čísla hádají. Každý hráč má vytvořenou svoji unikátní bingo kartu s náhodně rozmístěnými francouzskými číslovkami od 20. do 69. Poté náhodně hádá a tedy nahlas vyslovuje číslovky ve francouzštině – spolužák reaguje jednoduchým Oui/Non. Pokud žák číslo uhodne, označte si ho na svou kartu pomocí kliku myši. První hráč, který označuje celou řadu (horizontálně, vertikálně nebo diagonálně), zvolá „Quine!“ nebo „Carton plein!“, což znamená „plná karta“. V tu chvíli vítězí.
Ukázka výstupu: GS, 3. AL, Střední škola Futurum
Metodická poznámka: Počet polí v bingu žákům zadejte podle vašich časových možností. Pokud máte na tuto část hodinu kolem 15 minut, stačí pole 4 × 4. Ale nezapomeňte – hodinu vede učitel. Mějte na paměti, že cílem aktivity je procvičit číslovky a hodinu ukončit reflexí, ne hru dohrát do konce. Můžete tedy žáky předem říci, že mají na hru 15 minut a vůbec nic se nestane, když nikdo nestihne vyhrát.
Na závěr pustíme žákym krátký kvíz, ve kterém budou muset rychle rozpoznat číslovky a tím si je zopakují. Kvíz by měl být zaměřen na poslech a rychlé reakce.
Několik vhodných kvízů pro zopakování naleznete zde:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Aktivita s bingem zabrala žákům asi 15 minut, proto ji určitě řadím mezi digi nápady, které se vyplatí v hodinách realizovat. Poprosila jsem žáky, aby si pro sebe číslovky nahlas říkali i během jejich psaní na online kartičku. Tým si výslovnost číslovek procvičili vlastně dvakrát. Také jsem žáky poprosila o to, aby do binga zaujali relevantního zástupce z každé desítky (2×, 3×, 4× atd.), aby si procvičili co nejvíce možných číslovek a jen ty jednodušší, jednodušší.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025