Stupeň vzdělávání: SOU Kuchař-číšník
Věková skupina: 16–18
Vzdělávací obor: Anglický jazyk
Tematický okruh: Česká republika
Očekávané výstupy:
Žák se vyjadřuje ústně i písemně ke stanoveným tématům, pohotově a vhodně řeší každodenní obvyklé komunikační situace.
Žák získává, kriticky hodnotí a sdílí informace dle zadání.
Žák vytváří digitální obsah a vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků.
Časová dotace:
Výuka: 2x 45 minut
Pomůcky: počítač, tablet, telefon s připojením na wifi
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Žák využívá digitální technologie pro získávání informací, kriticky je hodnotí a upravuje dle zadání. Následně ze získaných informací vytváří digitální obsah s ostatními spolužáky a připravuje si prostředí pro efektivní prezentaci práce. V digitálním prostoru se chová eticky, nemaže obsah jiných uživatelů.
Evokace: Studenti ve dvojicích popisují vylosovaný list se slovíčky na téma mapa. Každý student má na výběr ze dvou úrovní obtížnosti (6 slov nebo 12 slov). Opakují tak téma z minulých hodin.
Uvědomění: Dnes si zahrajeme na kreativní tvůrce a vytvoříme si společného digitálního průvodce po České republice. Cílem bude vybrat si jednu zajímavou oblast ČR, ke které budeme tvořit turistického průvodce. V této oblasti následně vyhledáme zajímavá místa a zpracujeme o nich stručný příspěvek se základními informacemi v angličtině. Přesné zadání zní takto:
A.the name of the place
B. 4 interesting facts about this place; find and read information about this place,
take notes and write your brief description.
C. picture of this place
D. optional contribution: how to get there
5. Then present it.
Pro práci budeme využívat digitální prostředí Orgpad. Všichni jste pozváni ke spolupráci. Učitel sdílí se studenty digitální prostor. Posílá odkaz, případně využije QR kód. Důležité je, aby zaškrtl možnost upravit – pro studenty. Opravňuje je tak, aby mohli v prostředí aktivně pracovat a vkládat do něj příspěvky.
Krok č. 1
Krok č.2
V bublině vidíte téma hodiny a celé zadání. Pojďme si ukázat, jak budeme postupovat dále.
Kliknete-li na šipku, vytvoří se další bublina. Ta je pro vás klíčová. Promyslete nyní, jak budete pracovat (v jakých dvojicích, skupinách) a jakou oblast ČR si pro tvorbu průvodce vyberete. Následně si rozvrhněte, kdo jednotlivá místa ve vybraném městě či oblasti zpracuje dle zadání. Podmínkou je, aby každý zpracoval minimálně dvě místa.
Nyní, když už znáte název oblasti, zapište si jej do své bubliny. Pro lepší přehlednost zároveň vyberte barvu svých bublin. Kliknutím na ikonu Aa se otevře výběr různých barev.
Následně všichni vidíme oblasti, které jste si vybrali. Každý bude pracovat sám na svých vybraných příspěvcích. Tento prostor nám umožňuje, abychom tvořili všichni najednou, vše uvidíte i na naší tabuli.
Krok č. 3
Každou oblast nyní rozpracujeme. Klikneme na šipku např. u PRAGUE a otevřeme si novou bublinu. Obarvíme ji stejnou barvou. Napíšeme název vybraného místa a rozklikneme okno. Do něj si postupně po vyhledání a úpravě informací vložíme minimálně tři věty a obrázek.
Krok č. 4: Jak vložit a upravit text
Vybraný a upravený text vpisujeme dovnitř bubliny. Text dále upravujeme pomocí odrážek, číslování, zvýraznění atd.
Krok č. 5: Jak vložit obrázek
Pozor na zdrojování obrázků: Přejděte na stránku Google Images.
Krok č. 6: Jak vložit zdroje, z kterých jsme čerpali
Krok č. 7: Pravidla práce v digitálním prostoru
Pojďme si znovu připomenout pravidla pro úspěšnou a férovou skupinovou spolupráci:
Pracujeme dle zadání. Telefony i tablety využíváme k vyhledávání a zpracování informací. Nemažeme cizí příspěvky. Respektujeme práci druhých.
Vzhůru do práce.
Učitel podporuje studenty a pomáhá jim v úspěšném tvoření. Hlídá čas a připomíná časový limit. Důležitou součástí je i prezentace vytvořeného obsahu a hodnocení práce studentů z hlediska obsahu i prezentačních dovedností.
Výslednou mapu lze následně přenést do on-line map a uložit si ji pro případné výletování.
Reflexe:
Po prezentacích a hodnocení probíhá společná reflexe. Učitel se doptává:
Poslední tečka na závěr: Každý z vás řekněte jednu větu o zajímavém místě v ČR.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Pro tyto hodiny jsme nakonec nemohli využít počítačovou učebnu. Studenti velmi překvapili, že tuto práci dobře zvládli i na tabletech, většina i na mobilních telefonech. I tak jsme práci prodloužili na tři vyučovací hodiny. Nejvíce času nám zabrala práce s textem, konkrétně tvoření jednoduchých vlastních vět do průvodce.
Velmi přínosná byla závěrečná reflexe a hodnocení prací. Studenti si svou práci hodnotili sami, a to dvěma známkami. První se týkala digitálního obsahu a splnění všech kritérií zadání, druhá hodnotila následnou prezentaci.
Pro naši práci jsme tentokrát využili prostředí Orgpad, můžeme však využít i jiné podobné nástroje a prostředí, například Padlet apod.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/

Národní pedagogický institut České republiky © 2025