Odborné články Základní vzdělávání Sociální sítě pod lupou
Odborný článek

Sociální sítě pod lupou

25. 3. 2025
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Petr Vraný

Anotace

Žáci analyzují příspěvky a komentáře veřejně známé osobnosti na sociálních sítích za posledních 14 dní. Zaměří se na analýzu obsahu a komentářů. Vzdělávací aktivita rozvíjí kritický přístup k digitálnímu obsahu a rozvíjí týmovou spolupráci.

Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň) 

Věková skupina: 9. třída ZŠ a paralelních ročníků víceletých gymnázií

Vzdělávací obor: společenskovědní základ

Tematický okruh: mediální výchova, český jazyk a literatura

Časová dotace:

  • Výuka: 2x 45 minut
  • Příprava: 25 minut

Pomůcky:

Učitel:

  • PC / NTB, připojení k internetu, interaktivní tabule

Žák:

  • PC / tablet / mobilní telefon, připojení k internetu

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

  • Základní povědomí o fungování a roli sociálních sítí (např. Facebook, Instagram, TikTok)
  • Schopnost rozlišovat mezi různými typy médií (zpravodajské weby, blogy, influencer marketing)
  • Znalost základních pojmů jako objektivita, reklama, propaganda a zkušenost s kritickým hodnocením médií

Digitální:

  • Zkušenost s vyhledáváním informací, používáním sociálních sítí a správa osobních údajů online
  • Znalost zásad digitální bezpečnosti a nastavení soukromí

Vzdělávací cíle:

Hlavní cíl:

  • Žák analyzuje příspěvky na sociálních sítích a používá digitální nástroje k hodnocení.

Dílčí cíle:

  • Žák identifikuje manipulativní prvky v příspěvcích.
  • Žák aplikuje kritéria hodnocení na dva konkrétní příspěvky.
  • Žák prezentuje své závěry ve skupinové práci.
  • Cíle dosáhne s dostupnými nástroji.

Přínos využití digitálních technologií:

Digitální technologie umožňují žákům pracovat s aktuálním obsahem a rozvíjet schopnost kriticky hodnotit informace z reálného prostředí. Pomáhají zlepšovat spolupráci prostřednictvím online nástrojů, podporují interaktivní učení a posilují technickou zdatnost žáků v oblasti digitální bezpečnosti a mediální gramotnosti.

Metodická poznámka:

Pedagog zajistí, aby žáci měli přístup k aktuálním příspěvkům na sociálních sítích. Je důležité upozornit na věkové omezení sociálních sítí (obvykle 13 let a více), a pokud jsou žáci mladší, obsah by měl být vybrán učitelem nebo pocházet z veřejně dostupných zdrojů. Vyučující by měl rovněž klást důraz na etické chování v online prostředí a zajistit, aby žáci pracovali v bezpečném digitálním prostředí.

Abychom žákům pomohli orientovat se ve složitém světě pravdivých a nepravdivých informací, doporučujeme využít online zdroje:

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

Diskuze o roli sociálních sítí v každodenním životě. Žáci sdílí své zkušenosti s příspěvky veřejně známých osobností a s tím, jak ovlivňují rozhodování.

Vyučující může klást otázky, jako např.:

  • Jaké pocity ve vás vyvolávají příspěvky slavných osobností?
  • Setkali jste se někdy s tím, že by vás příspěvek na sociální síti ovlivnil v rozhodování?

Cílem je aktivovat předchozí zkušenosti žáků a připravit je na následnou analýzu.

Uvědomění

Teoretická část

Učitel představí tři klíčová kritéria hodnocení příspěvků:

Pravdivost informací

  • Vysvětlení rozdílu mezi ověřitelnými fakty a osobními názory
  • Rozpoznávání dezinformací a falešných zpráv

Spolehlivost zdroje

  • Diskuze o tom, jak identifikovat důvěryhodné zdroje (např. ověřené novinářské platformy) a jak rozpoznat manipulativní nebo zkreslené zdroje

Emoční manipulace

  • Zaměření na to, jak mohou příspěvky cíleně vyvolávat emoce (např. strach, vztek) a jak to může ovlivnit chování uživatelů

Praktická část

Rozdělení do skupin:

  • Žáci se rozdělí do skupin po 3–4 a každá skupina dostane úkol analyzovat vybrané příspěvky na sociálních sítích za posledních 14 dní.
  • Mohou také analyzovat příspěvky týkající se školního prostředí (školní influenceři, školní stránky na sociálních sítích).

Kritéria pro analýzu:

  • Pravdivost obsahu: Žáci zkoumají, zda jsou informace v příspěvku podložené fakty, nebo zda jde o osobní názory.
  • Spolehlivost zdroje: Zkoumají, zda je zdroj příspěvku důvěryhodný (např. oficiální média, ověřené osobnosti) nebo zda jde o méně důvěryhodné zdroje.
  • Emoční dopad: Žáci zjišťují, jaké emoce příspěvek vyvolává (strach, radost, vztek) a jak může cíleně ovlivňovat čtenáře.
  • Manipulativní techniky: Skupiny analyzují, zda příspěvek používá techniky, které záměrně manipulují názory uživatelů, například přehánění, šíření strachu nebo zkreslování faktů.

Zpracování a prezentace výsledků:

  • Každá skupina zapíše své poznatky na sdílenou digitální platformu (např. Padlet) nebo připraví prezentaci pomocí interaktivní tabule.
  • Skupiny následně porovnávají výsledky, diskutují o rozdílech ve vnímání stejných příspěvků a zkoumají, jak různí lidé mohou stejnou informace vnímat odlišně.

Reflexe

Otázky k diskuzi:

Jakým způsobem mohou příspěvky na sociálních sítích ovlivňovat názory?

  • Učitel předloží konkrétní příklad příspěvku z reálného prostředí (např. školní influencer, veřejně známá osobnost) a vyzve žáky, aby se zamysleli, jak by mohl tento příspěvek ovlivnit názory nebo chování ostatních, pokud by si informace neověřili.
  • Vyučující může položit doplňující otázky, například: Jaký dojem na vás tento příspěvek udělal? nebo Jak by mohl tento příspěvek změnit něčí pohled na konkrétní téma? Tím se posílí konkrétnost diskuze a žáci jsou motivováni aktivně přemýšlet nad mediálním obsahem.

Jak lze rozpoznat manipulační prvky v komentářích?

  • Žáci diskutují o tom, jaké jazykové prostředky nebo techniky jsou v komentářích použity k manipulaci (např. osobní útoky, šíření strachu). Cílem je rozpoznat manipulativní techniky a reagovat na ně kriticky.

Zapojení do skupinové práce:

  • Po úvodní diskuzi žáci ve skupinách rozvinou konkrétní příklad a diskutují o tom, jak mohou být různí lidé ovlivněni stejným obsahem. Každá skupina může pracovat s jiným příspěvkem, aby byly výsledky diskuze různorodé.

Prezentace výsledků:

  • Skupiny prezentují své názory a diskutují o tom, jak se mohou názory měnit pod vlivem emocí, popularity nebo dezinformací.

Závěrečná reflexe:

Žáci shrnou, co se naučili o analýze obsahu na sociálních sítích, a zamyslí se, jak budou v budoucnu přistupovat k mediálnímu obsahu. Mohou také sdílet své zkušenosti s tím, jak manipulativní příspěvky ovlivnily jejich názory.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Aktivita vyžaduje, aby žáci měli přístup k aktuálním příspěvkům z ověřených zdrojů. Je důležité vybírat vhodné příspěvky pro danou věkovou skupinu. Diskuze mezi žáky je klíčová pro rozvoj kritického myšlení a učitel by měl zajistit prostor pro různé názory. Některé skupiny mohou potřebovat více času na analýzu, proto je dobré aktivitu případně rozdělit na více částí.

 

Literatura a použité zdroje

[1] – Sociální sítě. 2025. [cit. 2025-2-13]. Dostupný z WWW: [https://www.jsns.cz/download-lecture-material/39743?activityId=484693&lectureId=484329].
[2] – 10 tipů, jak si chránit sociální sítě. 2025. [cit. 2025-2-13]. Dostupný z WWW: [https://o2chytraskola.cz/clanky/pocitacova-gramotnost/jak-se-chranit-na-socialnich-sitich/10-tipu-jak-si-chranit-socialni-site].
[3] – KOPECKÝ, Kamil. Sociální sítě – úvod do problematiky. 2023. [cit. 2025-2-13]. Dostupný z WWW: [http://ebezpeci.cz/index.php/z-nasi-kuchyne/3696-e-bezpeci-prave-vydava-novou-publikaci-socialni-site-uvod-do-problematiky].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna