Stupeň vzdělávání: základní škola (2. stupeň)
Věková skupina: 9. třída ZŠ a paralelních ročníků víceletých gymnázií
Vzdělávací obor: společenskovědní základ
Tematický okruh: mediální výchova, český jazyk a literatura
Časová dotace:
Pomůcky:
Učitel:
Žák:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Digitální:
Vzdělávací cíle:
Hlavní cíl:
Dílčí cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Digitální technologie umožňují žákům pracovat s aktuálním obsahem a rozvíjet schopnost kriticky hodnotit informace z reálného prostředí. Pomáhají zlepšovat spolupráci prostřednictvím online nástrojů, podporují interaktivní učení a posilují technickou zdatnost žáků v oblasti digitální bezpečnosti a mediální gramotnosti.
Metodická poznámka:
Pedagog zajistí, aby žáci měli přístup k aktuálním příspěvkům na sociálních sítích. Je důležité upozornit na věkové omezení sociálních sítí (obvykle 13 let a více), a pokud jsou žáci mladší, obsah by měl být vybrán učitelem nebo pocházet z veřejně dostupných zdrojů. Vyučující by měl rovněž klást důraz na etické chování v online prostředí a zajistit, aby žáci pracovali v bezpečném digitálním prostředí.
Abychom žákům pomohli orientovat se ve složitém světě pravdivých a nepravdivých informací, doporučujeme využít online zdroje:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
Diskuze o roli sociálních sítí v každodenním životě. Žáci sdílí své zkušenosti s příspěvky veřejně známých osobností a s tím, jak ovlivňují rozhodování.
Vyučující může klást otázky, jako např.:
Cílem je aktivovat předchozí zkušenosti žáků a připravit je na následnou analýzu.
Uvědomění
Teoretická část
Učitel představí tři klíčová kritéria hodnocení příspěvků:
Pravdivost informací
Spolehlivost zdroje
Emoční manipulace
Praktická část
Rozdělení do skupin:
Kritéria pro analýzu:
Zpracování a prezentace výsledků:
Reflexe
Otázky k diskuzi:
Jakým způsobem mohou příspěvky na sociálních sítích ovlivňovat názory?
Jak lze rozpoznat manipulační prvky v komentářích?
Zapojení do skupinové práce:
Prezentace výsledků:
Závěrečná reflexe:
Žáci shrnou, co se naučili o analýze obsahu na sociálních sítích, a zamyslí se, jak budou v budoucnu přistupovat k mediálnímu obsahu. Mohou také sdílet své zkušenosti s tím, jak manipulativní příspěvky ovlivnily jejich názory.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Aktivita vyžaduje, aby žáci měli přístup k aktuálním příspěvkům z ověřených zdrojů. Je důležité vybírat vhodné příspěvky pro danou věkovou skupinu. Diskuze mezi žáky je klíčová pro rozvoj kritického myšlení a učitel by měl zajistit prostor pro různé názory. Některé skupiny mohou potřebovat více času na analýzu, proto je dobré aktivitu případně rozdělit na více částí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025