Autor: Jakub Holec
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ
Věková skupina: 13–15 let (8. a 9. ročník)
Vzdělávací obor: chemie, přírodopis
Tematický okruh: částicové složení látek a chemické prvky, chemie a společnost, biologie člověka
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Výuka: 2 vyučovací hodiny
Příprava: 60 minut (viz text pod metodickou poznámkou)
Klíčová slova: digitální kompetence, digitální technologie, těžké kov, olovo, životní prostředí, zdraví, odborná konference, NPO 3.1 DIGI
Pomůcky:
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: pokud je důležité zmínit, na co navazujeme
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Metodická poznámka: Tato aktivita je založena na metodě simulace odborné konference a využívá prvky skupinové práce a projektové výuky. Při organizaci je třeba dbát na následující aspekty přípravy učitele před realizací aktivity:
1. Příprava prostoru a technického vybavení
2. Příprava Padletu
3. Příprava online nástrojů
4. Příprava materiálů do skupin
Popis vzdělávací aktivity:
Úvod (10 minut)
Zahajte lekci představením tématu a cílů aktivity. Následně požádejte žáky, aby doplnili do Mentimeteru otázku: „Co si vybavíte pod pojmem ‚těžké kovy‘?“ Po dokončení hlasování učitel vede krátkou diskuzi o výsledcích, což pomůže aktivovat předchozí znalosti žáků a vzbudit jejich zájem o téma.
Seznamte žáky s připraveným Padletem a jeho strukturou. Tady konkrétně s žáky projděte jednotlivé sekce Padletu, vysvětlete žákům, jak budou do Padletu přidávat své příspěvky a seznamte žáky s časovým plánem práce.
Obr. 1: Ukázka zpracování Mentimeteru v rámci evokační části výukové lekce
Rozdělení do skupin a zadání úkolů (10 minut)
Rozdělte žáky do pěti skupin pomocí online aplikace Classroomscreen na:
Každé skupině vysvětlete její roli, ukažte jim ve struktuře připraveného Padletu, do které sekce budou přispívat. Poskytněte jednotlivým skupinám text a úkoly, které budou plnit během simulované odborné konference. Zdůrazněte, že každá skupina bude muset vyhledat část poskytnutého textu, která odpovídá jejich roli, a jako další zdroj využívat digitální technologie k vyhledávání informací, jejich zpracování a prezentaci.
Práce ve skupinách (30 minut)
Během této fáze skupiny pracují samostatně s poskytnutým textem o olovu a dalšími online zdroji. Každá skupina se zaměřuje na různé typy zdrojů:
Vědci a lékaři připravují prezentace nebo postery s využitím nástrojů jako PowerPoint nebo Canva. Politici formulují opatření na základě zjištěných informací a připravují jejich prezentaci. Novináři sbírají informace od ostatních skupin a připravují tiskovou zprávu v textovém editoru. Moderátoři mezitím připravují otázky pro experty a plánují strukturu svých rozhovorů.
Obr. 2: Padlet s materiály a organizačními informacemi k průběhu a výstupům výukové lekce
Prezentace výsledků (30 minut)
V této části konference vědci a lékaři prezentují své závěry s využitím připravených digitálních materiálů. Politici následně představí svá navrhovaná opatření, přičemž mohou využít vizuální pomůcky vytvořené v digitálních nástrojích. Novináři přečtou svou tiskovou zprávu, kterou mohli sdílet i online. Nakonec moderátoři vedou krátké rozhovory s experty, přičemž mohou využít předem připravené digitální poznámky.
Závěrečná reflexe (10 minut)
Aktivita končí společnou diskuzí o zjištěných informacích a jejich významu pro životní prostředí a lidské zdraví. Učitel vede žáky k reflexi jejich práce s digitálními technologiemi a diskutuje s nimi o tom, jak tyto technologie přispěly k efektivitě jejich práce a kvalitě výstupů. K závěrečné reflexi můžete využít online formulář (např. Google Forms), který umožní rychle a efektivně získat zpětnou vazbu žáků. Tato část pomáhá žákům uvědomit si rozvoj jejich digitálních kompetencí v kontextu odborného tématu.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Při realizaci aktivity je důležité dobře rozvrhnout čas a zajistit, aby všechny skupiny měly dostatek prostoru pro prezentaci svých výstupů. Osvědčilo se mít připravené záložní zdroje informací pro případ technických problémů s internetem. Žáci obvykle velmi pozitivně reagují na možnost pracovat v rolích odborníků a využívat digitální technologie pro „skutečnou“ práci.
Je třeba zdůraznit, že tento materiál byl úspěšně využit v rámci online výuky, což se odráží i v samotném Padletu použitém pro organizaci aktivity. Tato zkušenost ukázala, že aktivita je velmi dobře adaptovatelná pro distanční formu vzdělávání. Využití digitálních nástrojů jako Padlet, videokonferenční platformy a online nástroje pro spolupráci umožnilo efektivní realizaci simulované konference i v online prostředí.
V online verzi se osvědčilo využívání breakout rooms pro práci jednotlivých skupin, sdílení obrazovky pro prezentace a využití chatovací funkce pro otázky a diskuzi. Padlet sloužil jako centrální místo pro sdílení všech materiálů a výstupů, což značně usnadnilo organizaci a přehlednost celé aktivity.
Při online realizaci je třeba věnovat zvýšenou pozornost časovému managementu a zajištění aktivního zapojení všech žáků. Doporučuje se využívat interaktivní prvky jako online hlasování nebo ankety pro udržení pozornosti a motivace žáků.
Zkušenosti ukázaly, že tato aktivita může být stejně efektivní a přínosná jak v prezenční, tak v online formě, přičemž v obou případech významně přispívá k rozvoji digitálních kompetencí žáků v kontextu odborného tématu.
Přílohy:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025