Odborné články Základní vzdělávání Těžké kovy v prostředí – odborná konference
Odborný článek

Těžké kovy v prostředí – odborná konference

Anotace

Výuková aktivita simuluje odbornou konferenci zaměřenou na problematiku těžkých kovů v životním prostředí s důrazem na olovo. Žáci se v rámci aktivity vžijí do rolí různých odborníků a stakeholderů – vědců, lékařů, politiků, novinářů a moderátorů. Pracují s odbornými texty, vyhledávají a zpracovávají informace, připravují prezentace a účastní se diskuze.

Autor: Jakub Holec

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ

Věková skupina: 13–15 let (8. a 9. ročník)

Vzdělávací obor: chemie, přírodopis

Tematický okruh: částicové složení látek a chemické prvky, chemie a společnost, biologie člověka

Očekávané výstupy:

  • orientuje se v periodické soustavě chemických prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy a usuzuje na jejich možné vlastnosti
  • zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska trvale udržitelného rozvoje na Zemi
  • orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka
  • rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby

Časová dotace:

Výuka: 2 vyučovací hodiny

Příprava: 60 minut (viz text pod metodickou poznámkou)

Klíčová slova: digitální kompetence, digitální technologie, těžké kov, olovo, životní prostředí, zdraví, odborná konference, NPO 3.1 DIGI

Pomůcky:

  • Pro žáky: počítače nebo tablety do skupin s přístupem k internetu, software pro tvorbu prezentací (PowerPoint, Canva)
  • Pro učitele: počítač, projektor, připojení k internetu

Zdroje:

  • Překlad textu Mezinárodní zdravotnické organizace (WHO) – Expozice olovu: hlavní zájem veřejného zdraví (příloha)

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: pokud je důležité zmínit, na co navazujeme

  • Oborové: základní znalosti o chemických prvcích a sloučeninách
  • Digitální: základní ovládání počítače, práce s textovým editorem a nástrojem pro tvorbu prezentací

Vzdělávací cíle:

  • žáci objasní vlastnosti těžkých kovů a jejich vliv na prostředí a zdraví člověka na příkladu olova
  • žáci zpracují a prezentují odborné informace s využitím digitálních technologií
  • žáci efektivně spolupracují v týmu a využívají digitální nástroje pro sdílení informací
  • žáci kriticky hodnotí získané informace a formulují vlastní stanoviska

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

  • využívají digitální technologie k vyhledávání, zpracování a prezentaci odborných informací (Informace a komunikace)
  • vytvářejí digitální obsah v podobě prezentací a tiskových zpráv (Tvorba a vyjádření)
  • sdílejí informace a spolupracují v digitálním prostředí (Informace a komunikace)
  • kriticky hodnotí získané informace a jejich zdroje (Informace a komunikace)
  • využívají digitální technologie k efektivní komunikaci a prezentaci svých názorů

Metodická poznámka: Tato aktivita je založena na metodě simulace odborné konference a využívá prvky skupinové práce a projektové výuky. Při organizaci je třeba dbát na následující aspekty přípravy učitele před realizací aktivity:

1. Příprava prostoru a technického vybavení

  • Uspořádání třídy:
    • simulace konferenčního sálu
    • prostor pro prezentující (vědci, lékaři)
    • oddělený stůl pro politiky
    • vyhrazené místo pro novináře a moderátory
    • případně pódium nebo vyvýšené místo pro prezentace
  • Technické vybavení:
    • počítače/tablety pro všechny skupiny
    • projektor a plátno
    • internetové připojení

2. Příprava Padletu

  • Vytvořte nový Padlet ve formátu Zeď nebo Plátno
  • Připravte následující sekce:
    • úvodní informace a časový harmonogram
    • materiály pro jednotlivé skupiny
    • prostor pro odevzdávání výstupů
    • odkazy na potřebné online nástroje
    • hodnotící formuláře a prostor pro reflexi

3. Příprava online nástrojů

  • Mentimeter pro úvodní aktivaci
  • Google Forms pro vzájemné hodnocení
  • com pro:
    • časomíru prezentací (nástroj Timer)
    • náhodné rozdělení žáků do skupin (nástroj Group Maker)

4. Příprava materiálů do skupin

  • Příprava výchozího textu podle rolí
  • Vytvoření specifických instrukcí pro každou skupinu

 

Popis vzdělávací aktivity:

Úvod (10 minut)

Zahajte lekci představením tématu a cílů aktivity. Následně požádejte žáky, aby doplnili do  Mentimeteru otázku: „Co si vybavíte pod pojmem ‚těžké kovy‘?“ Po dokončení hlasování učitel vede krátkou diskuzi o výsledcích, což pomůže aktivovat předchozí znalosti žáků a vzbudit jejich zájem o téma.

Seznamte žáky s připraveným Padletem a jeho strukturou. Tady konkrétně s žáky projděte jednotlivé sekce Padletu, vysvětlete žákům, jak budou do Padletu přidávat své příspěvky a seznamte žáky s časovým plánem práce.

Obr. 1: Ukázka zpracování Mentimeteru v rámci evokační části výukové lekce

 

Rozdělení do skupin a zadání úkolů (10 minut)

Rozdělte žáky do pěti skupin pomocí online aplikace Classroomscreen na:

  • vědce
  • lékaře
  • politiky
  • novináře
  • moderátory

Každé skupině vysvětlete její roli, ukažte jim ve struktuře připraveného Padletu, do které sekce budou přispívat. Poskytněte jednotlivým skupinám text a úkoly, které budou plnit během simulované odborné konference. Zdůrazněte, že každá skupina bude muset vyhledat část poskytnutého textu, která odpovídá jejich roli, a jako další zdroj využívat digitální technologie k vyhledávání informací, jejich zpracování a prezentaci.

Práce ve skupinách (30 minut)

Během této fáze skupiny pracují samostatně s poskytnutým textem o olovu a dalšími online zdroji. Každá skupina se zaměřuje na různé typy zdrojů:

  • Vědci: odborné články k roli a nebezpečím těžkých kovů v životním prostředí
  • Lékaři: zdravotnické studie o vlivu těžkých kovů na zdraví
  • Politici: legislativa týkající se těžkých kovů
  • Novináři: příklady novinových zpráv z odborné konference
  • Moderátoři: návodné texty ke vzorové moderaci odborné konference

Vědci a lékaři připravují prezentace nebo postery s využitím nástrojů jako PowerPoint nebo Canva. Politici formulují opatření na základě zjištěných informací a připravují jejich prezentaci. Novináři sbírají informace od ostatních skupin a připravují tiskovou zprávu v textovém editoru. Moderátoři mezitím připravují otázky pro experty a plánují strukturu svých rozhovorů.

Obr. 2: Padlet s materiály a organizačními informacemi k průběhu a výstupům výukové lekce

Odkaz: https://padlet.com/ZS_Kunratice_vyuka/klon-padletu-t-k-kovy-v-prost-ed-odborn-konference-pyxtn03sliw6ydzn

Prezentace výsledků (30 minut)

V této části konference vědci a lékaři prezentují své závěry s využitím připravených digitálních materiálů. Politici následně představí svá navrhovaná opatření, přičemž mohou využít vizuální pomůcky vytvořené v digitálních nástrojích. Novináři přečtou svou tiskovou zprávu, kterou mohli sdílet i online. Nakonec moderátoři vedou krátké rozhovory s experty, přičemž mohou využít předem připravené digitální poznámky.

Závěrečná reflexe (10 minut)

Aktivita končí společnou diskuzí o zjištěných informacích a jejich významu pro životní prostředí a lidské zdraví. Učitel vede žáky k reflexi jejich práce s digitálními technologiemi a diskutuje s nimi o tom, jak tyto technologie přispěly k efektivitě jejich práce a kvalitě výstupů. K závěrečné reflexi můžete využít online formulář (např. Google Forms), který umožní rychle a efektivně získat zpětnou vazbu žáků. Tato část pomáhá žákům uvědomit si rozvoj jejich digitálních kompetencí v kontextu odborného tématu.

 

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při realizaci aktivity je důležité dobře rozvrhnout čas a zajistit, aby všechny skupiny měly dostatek prostoru pro prezentaci svých výstupů. Osvědčilo se mít připravené záložní zdroje informací pro případ technických problémů s internetem. Žáci obvykle velmi pozitivně reagují na možnost pracovat v rolích odborníků a využívat digitální technologie pro „skutečnou“ práci.

Je třeba zdůraznit, že tento materiál byl úspěšně využit v rámci online výuky, což se odráží i v samotném Padletu použitém pro organizaci aktivity. Tato zkušenost ukázala, že aktivita je velmi dobře adaptovatelná pro distanční formu vzdělávání. Využití digitálních nástrojů jako Padlet, videokonferenční platformy a online nástroje pro spolupráci umožnilo efektivní realizaci simulované konference i v online prostředí.

V online verzi se osvědčilo využívání breakout rooms pro práci jednotlivých skupin, sdílení obrazovky pro prezentace a využití chatovací funkce pro otázky a diskuzi. Padlet sloužil jako centrální místo pro sdílení všech materiálů a výstupů, což značně usnadnilo organizaci a přehlednost celé aktivity.

Při online realizaci je třeba věnovat zvýšenou pozornost časovému managementu a zajištění aktivního zapojení všech žáků. Doporučuje se využívat interaktivní prvky jako online hlasování nebo ankety pro udržení pozornosti a motivace žáků.

Zkušenosti ukázaly, že tato aktivita může být stejně efektivní a přínosná jak v prezenční, tak v online formě, přičemž v obou případech významně přispívá k rozvoji digitálních kompetencí žáků v kontextu odborného tématu.

 

Přílohy:

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.