Odborné články Základní vzdělávání Digitální hudební kompozice
Odborný článek

Digitální hudební kompozice

Anotace

Navržená aktivita pro žáky druhého stupně základní školy seznamuje žáky s tématem skládání hudební kompozice, pomocí programu WalkBand, který je ideální pro úplné začátečníky. Aktivita je zaměřena na rozvoj kreativity a základních hudebních dovedností. Žáci se naučí pracovat s různými nástroji a zvuky, vytvářet vlastní melodie a rytmy. Tato aktivita slouží k podpoře hudebního vzdělávání, rozvoji sluchových schopností a týmové spolupráce. Výsledkem bude originální hudební skladba, kterou žáci mohou sdílet a prezentovat.

Cíl

  • Žák vytvoří alespoň jednu hudební kompozici v digitálním prostředí na základě vlastního nápadu během jedné vyučovací hodiny.
  • Žák se naučí základní ovládání programu WalkBand.
  • Žák dokáže vysvětlit, co znamená kompozice.
  • Žák výsledek své práce uloží na digitálním úložišti.
  1. Úvod od tématu hudební kompozice
  • Žákům vysvětlíme téma hodiny, vysvětlíme, co znamená kompozice, a můžeme zařadit ukázky dvou rozdílných hudebních kompozicí z YouTube. Předpokládáme, že žáci znají názvy hudebních nástrojů.
  1. Úvod do programu WalkBand
  • Žáci mají na školním tabletu stažený program , po jeho otevření si otevřou složku MultiTrack Synth a v této složce otevřou New song. Je třeba, aby žáci svůj výtvor již na začátku pojmenovali, pro další snadnou orientaci v hodnocení doporučuji pojmenovat soubor podle svého jména.
  1. Experimentování
  • Necháme žáky, aby sami určitou dobu, ideálně pět až deset minut, experimentovali s programem. Ideální bude, pokud sami na začátku přijdou na princip komponování, tzn. vkládání jednotlivých zvukových efektů za sebou či jejich prolínání.
  1. Zadání úkolu
  • U žáků ověříme, jak pochopili fungování programu, například otázkami: Co vám dělalo problémy při práci s programem? Co jste si vyzkoušeli? Čemu nerozumíte? Víte, jak vytvoříte novou skladbu? Víte, jak svou práci uložíte? Následně sami vysvětlíme jeho fungování, jednotlivé vkládání hudby,   Žákům zadáme úkol, kdy mají na délku třiceti vteřin vytvořit skladbu z minimálně tří hudebních nástrojů tak, aby se jednotlivé nástroje prolínaly. Připomeneme žákům, že je žádoucí, aby hudba měla rytmus. Následně můžeme u žáků ověřit, zda vědí, co je rytmus, například s praktickou ukázkou.
  1. Vytváření hudební kompozice v programu
  • Žákům necháme čas patnáct až dvacet minut na samostatnou tvorbu.
  1. Ukládání a prezentace
  • Žáci své práce ukládají a zkopírují je buď na školní úložiště, nebo úložiště na Padletu. Své práce ukládají tak, aby je dokázali vždy najít.
  1. Závěrečná reflexe
  • S žáky diskutujeme o otázkách: Jak se vám s programem pracovalo? Dokázali jste uložit svůj výtvor? Čím jste se při komponování inspirovali? Co je to kompozice? Jaký je rozdíl mezi skládáním hudby na papír a skládáním digitálně v programu WalkBand? Kdo chce pustit ostatním svou skladbu?

Reflexe

Projekt byl ověřen během jedné vyučovací hodiny, žáci sami aplikaci vyhledali, stáhli a nainstalovali. Celý proces se stihl poměrně krátce. Následně jim byl vysvětlen pojem kompozice. V programu žáci pracovali intuitivně, vyzkoušeli si nahrát i pěvecký doprovod. Problém byl během závěrečného ukládání, protože program umožňuje uložit skladbu pouze v dané aplikaci nebo ji sdílet. Žáci své práce nasdíleli na Google Disk do příslušných složek.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít