Zdroj obrázku: www.clemi.fr
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ / střední škola / gymnázium
Věková skupina: 14–16 let
Vzdělávací obor: výchova k občanství, mediální výchova
Tematický okruh: mezilidské vztahy, diskriminace
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Žáci a žákyně se naučí používat nástroje aplikace Canva k tvorbě graficky poutavých sloganů (rozvrhnou text a slogan doplní obrázky, sjednotí barvy). To rozvine jejich schopnost efektivně využívat digitální technologie pro tvorbu vizuálních sdělení.
Žáci a žákyně porozumí konceptu diskriminace a její přítomnosti ve společnosti. Budou schopni identifikovat různé formy diskriminace, pochopit jejich příčiny a důsledky a tvořit pozitivní poselství, která upozorní na potřebu respektu a rovnosti.
Žáci a žákyně
V úvodní části hodiny učitel žákům představí téma hodiny - respekt a boj proti diskriminaci (zejména o případech lidí, kteří jsou diskriminováni kvůli své sexuální orientaci nebo genderové identitě).
Zadání: Učitel se ptá před celou třídou na to, co podle nich přesně znamená slovo diskriminace. Řešení: Jednoduše řečeno se jedná o nespravedlivé zacházení s někým kvůli rozdílům, jako je barva pleti, pohlaví nebo sexuální orientace.
Poté učitel rozdá žákům do dvojic text o iniciativě #MeToo, který předem rozstřihne na pět částí.
Autor obrázku: Pavlína Jurzykowská
Úkolem žáků je poskládat text tak, aby dával smysl jako celek. Učitel žáky poté, co ověří správnost seskupení textů, poprosí, aby shrnuli jednou větou hlavní myšlenku, téma. Řešení: Události kolem iniciativy #MeToo poprvé ve větší míře na celospolečenské úrovni upozornily na problém sexuálního obtěžování na pracovišti.
V aplikaci Slido vytvořte otázku „Kde všude se můžu setkat s diskriminací?“ nebo „Setkal/a ses někdy s diskriminací?“ Žákům zveřejněte na sdílené ploše odkaz na připojení a počkejte na odpovědi.
Výstup ankety ve Slido, žáci a žákyně SŠ Futurum, 3. ročník
Po zveřejnění výsledků dotazování rozdělte žáky do malých skupin a požádejte je, aby diskutovali o situacích, kdy viděli nebo slyšeli o diskriminaci ve své škole nebo jinde. Pomozte jim přemýšlet o pozitivních způsobech, jak tyto problémy řešit.
Zadání: Vyberte si ve své skupině (2–3 žáci) jednu z forem diskriminace, na kterou upozornil některý z vašich spolužáků v dotazníku v aplikaci Slido, a vymyslete slogan, který by upozornil na to, že se jedná o diskriminaci, a zdůraznil rovnost, respekt a uznání individuality, což je klíčové pro boj proti diskriminaci ve všech jejích podobách.
Slogan graficky upravte v aplikaci Canva a sdílejte (e-mailem, v Teams nebo GCR) svému učiteli.
Ukázka výstupů, žáci a žákyně SŠ Futurum, 3. ročník
Učitel postupně čte ze sdíleného prostředí pro třídní management návrhy sloganů, které v hlavní části hodiny žáci vytvořili a nasdíleli. Žáci zpětně přiřazují ke sloganům svůj názor na to, na jakou formu diskriminace slogan reaguje. V závěru hodiny učitel žákům připomene důležitost respektu vůči každé lidské bytosti.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Hned na začátku hodiny studenty třetího ročníku Střední školy Futurum zaujala úvodní část textu, která popisovala události související s iniciativou #MeToo. Reakce byla pozitivní – studenti byli překvapeni a ocenili, že se takové téma ve společnosti otevřelo. Následně jsme definovali pojem diskriminace, což vedlo k hlubším diskuzím. Největší ohlas měla aktivita, při níž měli žáci možnost anonymně sdílet své zkušenosti s diskriminací a specifikovat její formu. Závěr hodiny byl tvořivý – v Canvě vytvořili originální letáky se slogany proti diskriminaci. Nejlepší návrhy jsme vytiskli a vystavili na třídní nástěnce.
Zdroje:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025