Stupeň vzdělávání: ZŠ/SŠ/gymnázium/lyceum (úroveň A1)
Věková skupina: 14–18 let
Vzdělávací obor: další cizí jazyk (FRJ)
Tematický okruh: povolání/profese
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Žáci a žákyně znají základní slovní zásobu na téma povolání. Časují sloveso být, a to i v záporu. Používají základní předložky (v, vedle). Oborové dovednosti stačí tedy minimální, protože se jedná o jednu z úvodních hodin francouzštiny.
Žáci a žákyně ovládají principy tvorby v jednoduchých vizualizačních aplikacích (např. Canva, Crello apod.). To znamená, že znají základní funkce kreslicích nástrojů a nástrojů pro úpravu textu (přidávání prvků a jejich úprava, výběr z palety barev, ovládání vrstev, práce s textovými poli) a rozlišují různé formáty.
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci a žákyně
Žáci a žákyně
Učitel na tabuli nakreslí šibenici a pod ní naznačí 14 čar – pro 14 písmen, která prozradí téma této hodiny (les professions).
Zadání:
Před samotnou tvorbou hry pexetrio obeznamte žáky s krátkými medailonky (pokud zakryjete název, tak mohou posloužit jako hádanky) jednotlivých profesí. Jedná se o jednoduché básničky, které si společně přeložte, například pomocí mediačních aktivit – vyzvěte zdantnější žáky, aby spolužákům jednotlivá slovíčka ozřejmili, například pomocí angličtiny.
Medailonky profesí
Acteur/Actrice
Il joue sur scène, dans les films aussi,
Les spectacles, c'est sa vie!
Programmeur/Programmeuse
Il code, il écrit des logiciels,
Avec l'ordinateur, il est toujours fidèle.
Infirmier/Infirmière
À l’hôpital, il soigne les gens,
Toujours là, attentif et présent.
Étudiant/Étudiante
Il apprend beaucoup à l’école,
Étudier, c’est son rôle.
Avocat/Avocate
Il connaît les lois, il défend,
Au tribunal, il est confiant.
Professeur/Professeure
Il enseigne avec passion,
Partager, c’est sa mission.
Policier/Policière
Dans la rue, il protège tous les jours,
Avec courage et beaucoup d’amour.
Vendeur/Vendeuse
Il vend dans son magasin,
Aux clients, il dit «Merci, à demain!»
Coiffeur/Coiffeuse
Il coupe et rend beaux les cheveux,
Son travail est merveilleux.
Journaliste
Il écrit pour les journaux,
Cherchant les nouvelles, toujours nouveau.
Poté si žáci losují šest profesí – lístky obsahují název a definici. Žáci si otevřou aplikaci Canva a vyrobí pexetrio. Vyberou z nabídky takový obrázek, který bude odpovídat definici. V Canvě pak postupně tvoří pexetria – šest obrázků doplní názvem a definicí. Aktivita má za cíl nejen výrobu hry pro začátek příští hodiny, ale i nácvik psaní slov, jednoduchých slovních spojení a krátkých vět. Pracovní list se zadáním a definicemi naleznete ZDE.
Ukázka výstupu: Akademické lyceum Futurum, 3. ročník (první rok výuky FRJ). Autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
Učitel může na závěr hodiny ještě rozdělit žáky do dvojic a nechat je vytvářet a vést krátké dialogy – žáci se navzájem představí a připojí informaci o své smyšlené profesi (např. „Je suis médecin.“). V dialogu se snaží uplatnit vše, co po zhruba deseti hodinách francouzštiny už umí o sobě říct. Žáci si mohou vymýšlet.
Osnova dialogu:
Personne A: Bonjour! Comment tu t’appelles?
Personne B: Bonjour! Je m’appelle Marie. Et toi?
Personne A: Je m’appelle Paul. Où tu habites?
Personne B: J’habite à Paris. Et toi, où tu habites?
Personne A: J’habite à Lyon. Quelle est ta couleur préférée?
Personne B: Ma couleur préférée est le bleu. Et toi?
Personne A: Moi, j’aime le vert. Tu as quel âge?
Personne B: J’ai 20 ans. Et toi?
Personne A: J’ai 22 ans. Qu’est-ce que tu fais dans la vie?
Personne B: Je suis étudiante. Et toi?
Personne A: Je suis ingénieur.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Práce v Canvě středoškoláky obecně velice baví. Výroba pexetria jim zabrala pouhých dvacet minut, což pro mě znamenalo více času na dialogy. A protože obecně zastávám názor, že v cizím jazyce je potřeba hlavně mluvit, stihla jsem díky pěti minutám navíc oběhnout všechny žáky a jejich dialogy individuálně vyslechnout. Pexetria jsem si nechala poslat do Teams a o den později jsem jim je rozdala, pomíchaná. Snažila jsem se, aby nikdo nedostal to, které vyrobil – formou hry si pak v úvodu další hodiny žáci zopakovali i názvy a definice profesí, které si sami pro tvorbu pexetria den předtím nevybrali.
Zdroje:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025