Odborné články Gymnaziální vzdělávání Administrativní styl I – Životopis, motivační dopis
Odborný článek

Administrativní styl I – Životopis, motivační dopis

20. 1. 2025
Gymnaziální vzdělávání
Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Anotace

Tento článek se zaměřuje na praktický nácvik tvorby vybraných slohových útvarů (životopis, motivační dopis) patřících do jednoho z funkčních stylů, tzv. stylu administrativního. Pracuje se s volně dostupnými šablonami těchto útvarů na internetu (případně jsou šablony generovány umělou inteligencí). Konkrétní funkce útvarů je následně ověřována při simulaci reálné životní situace s žáky v rolích herců (pracovní pohovor).

Cíl

Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:

Žáci sdílejí prostřednictvím digitálních technologií data, informace a obsah s ostatními (modelová osobní data pro účely fiktivního pracovního pohovoru).

Žáci pozměňují, vylepšují a zdokonalují obsah nebo ho zapracovávají do stávajících děl s cílem vytvořit nový, originální a relevantní obsah (využití volně dostupných šablon životopisů a jiných zdrojů, případně využití šablon vygenerovaných umělou inteligencí).

Pomůcky pro žáky: 

  1. Mobilní telefon / tablet / PC pro práci s šablonami / dalšími zdroji a pro psaní poznámek
  2. Google Classroom nebo jiné podobné prostředí pro možnost nasdílet šablonu / další zdroj
  3. ChatGPT nebo jiný podobný chatbot pro inspiraci při tvorbě šablony / dalšího zdroje

Pomůcky pro učitele:

  1. Dataprojektor, PC pro promítání zadání a následně žákovských výstupů
  2. Google Classroom nebo jiné podobné prostředí

Popis činností – výuková situace: 

Nutně předchází: úvod do administrativního stylu. Základní znaky životopisu a motivačního dopisu lze s žáky probrat v předcházející hodině, případně je s nimi rozebrat až po této hodině formou reflexe/opakování.

  1. Uvedení tématu hodiny: Životopis a motivační dopis
  2. Výběr reálné životní situace: Učitel promítá třídě portál jobs.cz nebo jiný podobný a požádá je, aby vybrali konkrétní profesi (např. realitní makléř) a lokalitu (např. Ostrava).

Příklad:

Následně si třída společně zvolí jeden konkrétní inzerát.

3. Rozdělení do skupin: Všechny skupiny budou pracovat se stejným inzerátem, ale každá jiným způsobem. S ohledem na počet žáků ve třídě vytvoříme takový počet skupin, aby počet členů v žádné z nich nepřesahoval zhruba 5 žáků (pokud máme např. 30 žáků ve třídě, můžeme mít 2 uchazeče o práci, 2 členy výběrové komise a 2 členy vedení společnosti).

4. Práce ve skupinách:

UCHAZEČI O PRÁCI – tvorba jednoduchého životopisu uchazeče o danou pracovní pozici (z šablon dostupných na internetu, případně s pomocí umělé inteligence) a příprava na pracovní pohovor (důkladné pročtení inzerátu). Každá skupina vygeneruje jeden životopis, který nasdílí do Google Classroom nebo jiného podobného prostředí, a zvolí si jednoho zástupce, který sehraje roli uchazeče o práci na pohovoru.

Žákům doporučíme, aby údaje v životopisu přizpůsobili zvolené životní situaci (pokud zvolený inzerát vyžaduje určitou praxi v oboru, nebylo by pro účely simulace funkční, aby uchazeč hrál roli žáka gymnázia bez potřebné praxe) a aby nezveřejňovali citlivé osobní údaje (vzhledem k tomu, že životopisy budou promítány před třídou).[1]

ČLENOVÉ VÝBĚROVÉ KOMISE (např. HR) – příprava pracovního pohovoru, zejména otázek pro uchazeče a jednoduchého úkolu pro něj (v případě realitního makléře by mohlo jít například o vyhledání určitého inzerátu bytu k pronájmu/prodeji, který by uchazeč v rámci pohovoru měl „prodat“ výběrové komisi – uchazeč zde přechází do role prodejce, výběrová komise do role zájemce o byt). Každá skupina si zvolí jednoho zástupce, který sehraje roli člena výběrové komise u pohovoru.

VEDENÍ SPOLEČNOSTI – vyhodnocení pracovního pohovoru a rozhodnutí o přijetí některého z uchazečů. Členové této skupiny / těchto skupin se především zaměřují na webové stránky dané společnosti, na nichž získávají informace např. o klíčových hodnotách pro tuto organizaci. Rovněž například s dopomocí umělé inteligence zjišťují informace o různých doporučeních v oblasti přijímání nových pracovníků. Každá skupina si zvolí jednoho zástupce, který sehraje roli člena vedení společnosti.

Každá skupina pracuje s různými rychle dostupnými elektronickými zdroji. Ty si skupiny vyhledávají ideálně samostatně, učitel jim může poskytovat zpětnou vazbu (pokud je to potřeba, učitel sám některé zdroje doporučuje). V každé skupině jsou efektivně rozděleny role (např. jeden člen vyhledává šablony životopisů, jiný člen důkladně pročítá inzerát apod.). Pokud k takovému efektivnímu rozdělení nedospěla skupina samostatně, pomáhá učitel.

5. Simulace

Přímo ve třídě zasedne výběrová komise, učitel promítá životopis (se kterým se rychle seznámí především členové komise).

Příklad části výstupu:

Uchazeči o práci přistupují postupně (pokud jich je více, další v pořadí vyčká za dveřmi). Členové vedení společnosti pozorně všechny pohovory sledují a píšou si poznámky.

Výběrová komise postupně klade otázky a zadává úkoly (případně s promítnutím potřebného materiálu). Jeden pohovor by neměl přesáhnout cca 5 minut.

Po skončení všech pohovorů se vedení společnosti poradí a rozhodne o přijetí určitého uchazeče, které přesvědčivě zdůvodní.

6. Reflexe

Zaměříme se zejména na strategie, které je potřeba zohlednit v přípravě na pracovní pohovor a které se promítají i do tvorby životopisu / motivačního dopisu.

Zdroje

Jobs.cz / prace.cz nebo jiný podobný portál pro vyhledávání pracovních příležitostí

Webové stránky umožňující stažení šablony životopisu zdarma

ChatGPT nebo jiný podobný chatbot

[1] K tomuto viz například zde: https://commission.europa.eu/law/law-topic/data-protection/reform/rules-business-and-organisations/legal-grounds-processing-data/sensitive-data/what-personal-data-considered-sensitive_cs.

Reflexe

Metodické poznámky:

Pokud by ten uchazeč o práci, který by v simulaci přišel na řadu při pohovoru až jako druhý, zůstal po dobu prvního pohovoru v učebně, jednak by hrozilo víceméně opakování původního scénáře, jednak by tento uchazeč získal výhodu nad uchazečem prvním, který ještě neměl zřetelnou představu o průběhu pohovoru. Alternativou k dočasnému opuštění místnosti jsou například sluchátka s puštěnou hudbou.

Postřehy z ověřování v praxi:

Vzhledem k praktické potřebě žáků útvary motivačního dopisu a životopisu tvořit (brigády, přijímací řízení na vysoké školy atp.) bylo uchopení této látky ze strany žáků velmi ceněno (administrativní styl byl navíc probírán v maturitním ročníku, kdy se uvedená potřeba žáků jeví jako naléhavá).

Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.