Odborný článek

Die welt der mode

17. 1. 2025
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Veronika Korbelová
Spoluautor
Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA

Anotace

Tato výuková aktivita se zaměřuje na procvičení slovní zásoby týkající se oblečení a módy. Téma luxusu a špičkového řemeslného umění v oblasti oblečení nesmí chybět ani v hodinách němčiny. Žáci si vytvoří svůj vlastní módní flipbook, automatizují slovesa spojená s tématem a naučí se používat frázi Am liebsten trage ich….

Očekávané výstupy:

Žáci/žákyně

  • rozumí slovům a jednoduchým větám, které se vztahují k tématu oblečení, a tvoří věty s použitím zvratného slovesa sich anziehen a jednodušších sloves týkajících se oblasti oblékání (tragen – nosit, probieren – vyzkoušet, lieben – mít rád, passen/stehen – hodit se, hassen – nesnášet);
  • s pomocí vizuální a lexikální opory porozumí krátkému jednoduchému textu o módě a vyhledají v něm požadovanou informaci (viz aktivita Pexetrio);
  • napíšou jednoduché texty týkající se osvojovaného tématu;
  • používají vazbu Am liebsten trage ich…

Časová dotace:

Výuka: 90 minut

Příprava: 20 minut

Pomůcky: mobil, PC, internet

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

Žáci/žákyně

  • časují pravidelná, nepravidelná a zvratná slovesa;
  • umí tvořit zápor;
  • rozumí jednoduchým otázkám.

Digitální:

Žáci/žákyně

  • pořizují, ukládají a sdílí fotografie;
  • znají základní funkcionality nástrojů pro úpravu fotografií;
  • pracují v prostředí virtuální třídy (týmu) v Microsoft Teams (nebo v jiné platformě pro třídní management).           

Vzdělávací cíle:

Žáci/žákyně

  • uvádí věty vazbou Am liebsten trage ich…;
  • ovládají slovní zásobu týkající se oblečení, módy a s tím souvisejících sloves (sich anziehen, tragen, probieren, lieben, passen/stehen, hassen);
  • nahrají své vlastní upravené, kvalitní fotografie do aplikace pro tvorbu flipbooku (https://www.flipsnack.com/);
  • aplikaci pro vytvoření flipbooku použijí k tvorbě módního portfolia, ve kterém využijí slovní zásobu na téma oblečení a móda.

 

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci/žákyně

  • se naučí tvořit animované interaktivní a vizuálně atraktivní materiály, které jim mohou pomoci si rychleji a lépe zapamatovat novou slovní zásobu;
  • se naučí pořizovat kvalitní fotografie, upravit je a využít pro další kreativní digitální tvorbu;
  • aplikaci pro vytvoření flipbooku budou používat k prezentacím a tvorbě žurnalistických celků (portfolio, internetový časopis, reklamní sdělení) či sdělení na sociálních sítích.

Popis vzdělávací aktivity:

První vyučovací hodina

Evokace

Krabička (10 min) – opakování slovní zásoby oblečení

Učitel přinese do výuky jakoukoliv krabičku / velkou nákupní tašku / kufr a poprosí žáky, aby přišli na to, jaký kus oblečení do ní ukryl. Místo reálného oblečení lze využít předpřipravené vizualizační karty – např. zde jsou  moje výukové karty (úroveň A1), které jsem si připravila v Canvě. Karty vytiskněte oboustranně tak, aby po zalaminování byl na jedné straně pod obrázkem nápis a na druhé pouze obrázek. Postupně pak učitel vytahuje různé oblečení nebo karty a opakuje slovní zásobu. Zpočátku lze použít karty s nápisem, později už žáky motivujeme k individuálnímu vyslovování slov dané slovní zásoby.

Kolo šteští (10 minut) – opakování časování sloves týkajících se tématu oblečení

Pomocí virtuálního kola štěstí učitel před hlavní aktivitou hodiny o módě ještě zopakuje slovesa sich anziehen, tragen, probieren, lieben, passen/stehen, hassen. Na virtuálním kole štěstí učitel losuje slovesa a poté žáci jednotlivě musí s daným slovesem vytvořit věty – jednu kladnou a jednu se záporem (Vzor: Ich trage die Hose, ich trage nicht den Rock.) 

Kolo štěstí si během několika vteřin lze připravit například zde:

https://wheelofnames.com/  

Uvědomění

Pexetrio (15 minut) – rozvoj slovní zásoby na téma móda, překlad

Učitel rozdá žákům do dvojic předem nastříhaná pexetria a k nim potřebný slovník neznámých těžších výrazů. Zdrojový materiál naleznete ZDE.

Upozornění: Je důležité, aby učitel pexetria předem nastříhal a pořádně promíchal. Poté si vytvoří pro každou dvojici obálku.

Úkolem je najít správnou trojici NÁZEV + POPIS + OBRÁZEK.

Ukázky výstupů:

       

Dílčí reflexe

Učitel žákům pomáhá a na závěr zkontroluje jejich práci. Poté zadá domácí úkol.

Domácí úkol:

Vylosuj si z klobouku jeden lísteček (viz obrázek). Připravenou editovatelnou A4 naleznete ZDE.

Na další hodinu němčiny přines oblečení podle zadání z lístečku a jedno ramínko. 

Přines s sebou i mobilní telefon, případně fotoaparát.

Druhá vyučovací hodina

Evokace

Názvy oblečení (5 minut) – kreslicí diktát

Zadání:

Učitel postupně říká názvy oblečení, které potřebuje zopakovat v rámci doporučené slovní zásoby pro úroveň A1 (téma oblečení). Žáci kreslí do sešitu vše, co slyší: die Hose, das Hemd, der Rock

Poté se role vymění: Žák/žákyně jednotlivě podle obrázků přečte, co vše si stihl(a) nakreslit. Ostatní kontrolují. Učitel opravuje výslovnost.

Vazba lieber / am liebsten trage ich… (5 minut)

Díky aktivitě připravené ve Wordwallu učitel zopakuje použití této vazby ve větách.

https://wordwall.net/resource/14456574/kleidung-lieber-am-liebsten.

Žáci poté mohou buď využít své přinesené oblečení, nebo kartičky z předcházející hodiny a za použití této vazby ukazovat ostatním, jaké oblečení nejraději nosí.

Uvědomění

Tvorba flipbooku  (30 minut)

Flipbook může být virtuálním sešitem, časopisem, portfoliem. V tomto případě budou žáci tvořit módní doporučení, jak se vhodně a moderně obléknout v konkrétních situacích. Cílem je vytvořit interaktivní flipbook modelů oděvů vhodných pro různé příležitosti.

Zadání:

1. Učitel žáky seznámí nejdříve s cílem aktivity, kterým je tvorba flipbooku „Móda a já“. Lze ukázat tento výstup.

Ilustrační fotografie výstupu: flipbook velikosti bukletu, autor: Polina, 9. B, ZŠ Zeleneč

2. Poté zopakuje pravidla bezpečného sdílení fotografií (tady se žáci, snad ne poprvé, dozvědí, proč by nebylo vhodné fotit v modelech je samotné) a pár tipů, jak pořídit kvalitní fotografii.

Pravidla i tipy naleznete na portálu RVP pod následujícími odkazy:

3. Žáci se rozdělí do dvojic. Jeden z nich plní roli fotografa a druhý designéra „ramínkového modelu“. Ten na ramínko nachystá a upraví typ oblečení podle události, kterou si žák vylosoval na předchozí hodině. Fotograf poté model vyfotí. Role se teď obrátí – začíná designování a focení oblečení, které si měl podle vylosovaného zadání přinést druhý žák ze dvojice.

4. Žáci fotografie upraví, mohou vylepšit barvy, upravit jas a poté sdílejí pomocí Teams, GCR nebo podobného nástroje pro třídní management svým spolužákům.

5. Poté žákům představte aplikaci pro tvorbu flipbooků: https://app.flipsnack.com/.

 Tutoriál naleznete zde: How To Create a flipbook Online | Flipsnack.com.

6. Každá dvojice následně vytvoří ze čtyř fotografií flipbook podle vzorového zadání:

  • Strana ve virtuálním portfoliu musí obsahovat název (pro jakou příležitost se hodí dané oblečení), výraz man trägt (nosí se, dává se na sebe) a krátký popis alespoň tří kusů oblečení, které model na ramínku obsahuje.
  • Strana musí obsahovat také autora fotografie (tedy spolužáka, který fotografii pořídil).

Metodická poznámka: Pro sdílení flipbooků povoluje bezplatná verze pouze čtyři fotografie. Proto se číslo čtyři vyskytuje i v zadání. Ve třídě ale lze přímo v aplikaci promítat na plochu bez omezení i flipbooky s více fotografiemi.

Reflexe

Prezentace flipbooků (10 minut)

Dvojice žáků na závěr hodiny odprezentují svůj flipbook na digitální ploše před celou třídou. Pomocí některé z aplikací pro měření hluku (měříme sílu potlesku spolužáků) vybereme ten nejlepší.

Zkušenosti s použitím materiálu výuce:

Tvoření flipbooků žáky velice bavilo. Někteří fotili modely na ramínkách, jiní si dali na tvář masku nebo ji pomocí grafického editoru v mobilu opatřili smajlíkem a zapózovali osobně. Pokud chcete v hodině tvorbě lapbooku věnovat méně času, je možné, aby si děti fotografie oblečení na ramínkách nafotily už doma a přinesly je ve svých mobilních telefonech nebo nasdílely na cloudové úložiště, které jim škola poskytuje.

Hodinu jsme si moc užili a aktivitu vřele doporučuji nejen do hodin němčiny, ale například i angličtiny nebo francouzštiny.

Zdroje:  

  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • HLADÍK, Petr. Tipy a triky pro výuku cizích jazyků: inspirace pro všechny jazykáře. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3194-5.
  • https://www.flipsnack.com/
  • www.canva.com
  • https://wheelofnames.com/
  • aplikace pro mobily: CapCut Video Editor nebo Film Maker Pro
  • https://www.fotoguru.cz/uvod-do-fotografovani/

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Veronika Korbelová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • efektivně využívá moderní informační technologie
  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • vytváří, vylepšuje a propojuje digitální obsah v různých formátech; vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků;
  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, využívá je jako prostředku proseberealizaci a osobní rozvoj

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sociální komunikace
  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Spolupráce a soutěž

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída