Stupeň vzdělávání: druhý stupeň základní školy, střední škola
Věková skupina: žáci ve věku 12–18 let
Vzdělávací obor: přírodopis/biologie
Tematický okruh: biologie rostlin, biologie živočichů
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Klíčová slova: biodiverzita, iNaturalist, BioBlitz, ekologie, digitální kompetence, digitální technologie, digitální gramotnost, mobilní aplikace, sběr dat
Pomůcky: chytré telefony nebo tablety s nainstalovanou aplikací iNaturalist, počítače s přístupem k internetu, terénní pomůcky (lupy, určovací klíče)
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Aktivita významně rozvíjí digitální kompetence žáků v několika oblastech:
Metodická poznámka: Před aktivitou je nutné zajistit, aby všichni žáci měli přístup k zařízením s aplikací iNaturalist a byli na platformě zaregistrováni. Pro žáky mladší 13 let je potřeba získat souhlas rodičů s používáním aplikace. Pro fungování aplikace je potřeba mít mobilní data. Proto je vhodné skupiny tvořit i na základě toho, jestli každá skupina má k dispozici mobilní telefon s datovým připojením k internetu. Alternativně je možné žákům nabídnout osobní hotspot, nicméně tady je problém výrazně omezeného dosahu připojení pro žáky. Doporučuji aktivitu realizovat v blízkém přírodním prostředí školy nebo v městském parku.
Popis vzdělávací aktivity:
1. Úvod (30 minut)
Krátce představte žákům koncept BioBlitz a webovou platformu iNaturalist. BioBlitz je intenzivní biologický průzkum, při kterém se účastníci snaží zdokumentovat co nejvíce druhů organismů na určitém místě v krátkém časovém úseku (obvykle 24 hodin nebo méně). Cílem je vytvořit „snímek“ biodiverzity dané oblasti. Vysvětlete, že BioBlitz kombinuje vědecký výzkum, environmentální vzdělávání a zapojení veřejnosti do ochrany přírody. Dále představte iNaturalist jako online platformu a mobilní aplikaci, která umožňuje zaznamenávat pozorování přírody, sdílet je s komunitou vědců a nadšenců a přispívat tak k vědeckému poznání biodiverzity. Zdůrazněte, že iNaturalist je příkladem občanské vědy, kde i laici mohou přispívat k vědeckému výzkumu.
Následně veďte s žáky diskuzi o biodiverzitě a jejím významu. Ptejte se žáků na jejich znalosti o místní flóře a fauně a veďte je k zamyšlení nad důležitostí rozmanitosti druhů v ekosystémech. Následně žákům ukažte, jak se aplikace iNaturalist používá. Ukažte jim, jak pořídit fotografii organismu, jak přidat základní informace o pozorování (datum, místo) a jak nahrát pozorování do systému. Vysvětlete také, jak funguje proces identifikace druhů komunitou uživatelů iNaturalist.
Obr. 1: Webová platforma iNaturalist.org
2. Terénní část – BioBlitz (90 minut)
Rozdělte žáky do skupin po 3–4 a přidělte jim oblasti pro průzkum v blízkém okolí školy nebo v místním parku. Každá skupina dostane za úkol zdokumentovat co nejvíce různých druhů organismů pomocí aplikace iNaturalist. V terénu žáci fotografují rostliny, živočichy, houby a další organismy, které najdou. Pomocí aplikace iNaturalist zaznamenávají svá pozorování, přidávají fotografie a základní informace. Obcházejte jednotlivé skupiny, pomáhejte jim s identifikací obtížnějších druhů a řešte případné technické problémy s aplikací. Motivujte žáky k pečlivému pozorování a dokumentaci i zdánlivě běžných druhů. Zdůrazňujte, že každé pozorování je cenné pro vytvoření komplexního obrazu místní biodiverzity.
Obr. 2: Aplikace umožňuje založit projekt na dokumentaci např. jarních rostlin a průběžně zobrazuje statistiku pozorování.
3. Analýza dat (45 minut)
Po návratu do učebny žáci společně prohlížejí sesbíraná data na webové platformě iNaturalist. Promítněte stránku projektu, kde jsou shromážděna všechna pozorování žáků. Společně diskutujte o nalezených druzích a biodiverzitě zkoumané oblasti.
Žáci pracují ve skupinách na počítačích nebo tabletech s přístupem k webové platformě iNaturalist. Veďte je k základní analýze dat pomocí nástrojů dostupných na platformě:
Vyzvěte žáky k interpretaci těchto dat a diskuzi o jejich významu. Vysvětlete proces ověřování pozorování komunitou iNaturalist a důležitost přesné identifikace pro vědecký výzkum.
4. Prezentace a reflexe (45 minut)
Každá skupina žáků krátce prezentuje své nejzajímavější nálezy. Mohou ukázat fotografie organismů, které považují za nejzajímavější, nejkrásnější nebo nejneobvyklejší. Následuje diskuze o přínosu aktivity pro poznání místní přírody. Pokládejte žákům otázky jako:
Žáci také reflektují práci s digitálními technologiemi. Diskutujte s žáky o tom, jak technologie jako iNaturalist mohou pomáhat ve vědeckém výzkumu a ochraně přírody. Ptejte se žáků na jejich zkušenosti s používáním aplikace a na to, jak by mohli iNaturalist využívat i v budoucnu. Na závěr shrňte význam občanské vědy a povzbuďte žáky k dalšímu používání iNaturalist i mimo školní výuku.
Obr. 3: Ukázka jedné jarní rostliny zaznamenané žákem při školní BioBlitz výzvě
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Při prvním použití této aktivity jsem zjistil, že je důležité věnovat dostatek času úvodním informacím k používání aplikace iNaturalist. Někteří žáci potřebovali více podpory při práci s aplikací v terénu. Osvědčilo se mi vytvořit smíšené skupiny, kde technicky zdatnější žáci pomáhali méně zkušeným.
Další související materiály: Jako navazující aktivitu lze využít tvorbu digitálního herbáře s využitím dat z iNaturalist. Doporučuji také článek o využití občanské vědy ve výuce biologie, který poskytuje širší kontext pro tuto aktivitu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025