Odborný článek

iNaturalist BioBlitz

Anotace

Výuková aktivita seznamuje žáky s platformou iNaturalist a konceptem BioBlitz. Žáci se v rámci ní naučí dokumentovat biodiverzitu ve svém okolí pomocí digitálních technologií. Aktivita významně rozvíjí digitální kompetence žáků v oblasti sběru dat, práce s mobilními aplikacemi a online platformami. Zároveň podporuje environmentální vzdělávání a propojuje moderní technologie s přírodovědným pozorováním. Žáci tak získají praktické zkušenosti s využitím technologií pro vědecké účely a prohloubí své porozumění místní biodiverzitě.

Stupeň vzdělávání: druhý stupeň základní školy, střední škola

Věková skupina: žáci ve věku 12–18 let

Vzdělávací obor: přírodopis/biologie

Tematický okruh: biologie rostlin, biologie živočichů

Očekávané výstupy:

  • rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů
  • rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin

Časová dotace:

  • Výuka: 3–4 výukové hodiny, včetně terénní části
  • Příprava: 2 hodiny

Klíčová slova: biodiverzita, iNaturalist, BioBlitz, ekologie, digitální kompetence, digitální technologie, digitální gramotnost, mobilní aplikace, sběr dat

Pomůcky: chytré telefony nebo tablety s nainstalovanou aplikací iNaturalist, počítače s přístupem k internetu, terénní pomůcky (lupy, určovací klíče)

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní znalosti o biodiverzitě a ekosystémech
  • Digitální: základní ovládání chytrého telefonu nebo tabletu

Vzdělávací cíle:

  • Žáci se naučí používat aplikaci iNaturalist k dokumentaci organismů v terénu.
  • Žáci provádí inventarizaci biodiverzity ve vybrané lokalitě pomocí metody BioBlitz.
  • Žáci analyzují a prezentují sesbíraná data o biodiverzitě s využitím digitálních nástrojů.
  • Žáci rozvinou své digitální kompetence v oblasti sběru, správy a sdílení dat.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Aktivita významně rozvíjí digitální kompetence žáků v několika oblastech:

  1. Využití a zapojení: Žáci se učí ovládat mobilní aplikaci iNaturalist a webovou platformu, čímž rozvíjejí schopnost využívat digitální technologie pro konkrétní vědecké účely.
  2. Tvorba a vyjádření: Žáci vytvářejí digitální obsah v podobě fotografií organismů a záznamů pozorování. Učí se tento obsah správně kategorizovat a popisovat.
  3. Informace a komunikace: Žáci vyhledávají, získávají a sdílejí data o biodiverzitě. Učí se kriticky posuzovat získané informace a pracovat s digitálním obsahem v kontextu přírodovědného bádání.

Metodická poznámka: Před aktivitou je nutné zajistit, aby všichni žáci měli přístup k zařízením s aplikací iNaturalist a byli na platformě zaregistrováni. Pro žáky mladší 13 let je potřeba získat souhlas rodičů s používáním aplikace. Pro fungování aplikace je potřeba mít mobilní data. Proto je vhodné skupiny tvořit i na základě toho, jestli každá skupina má k dispozici mobilní telefon s datovým připojením k internetu. Alternativně je možné žákům nabídnout osobní hotspot, nicméně tady je problém výrazně omezeného dosahu připojení pro žáky. Doporučuji aktivitu realizovat v blízkém přírodním prostředí školy nebo v městském parku.

 

Popis vzdělávací aktivity:

1. Úvod (30 minut)

Krátce představte žákům koncept BioBlitz a webovou platformu iNaturalist. BioBlitz je intenzivní biologický průzkum, při kterém se účastníci snaží zdokumentovat co nejvíce druhů organismů na určitém místě v krátkém časovém úseku (obvykle 24 hodin nebo méně). Cílem je vytvořit „snímek“ biodiverzity dané oblasti. Vysvětlete, že BioBlitz kombinuje vědecký výzkum, environmentální vzdělávání a zapojení veřejnosti do ochrany přírody. Dále představte iNaturalist jako online platformu a mobilní aplikaci, která umožňuje zaznamenávat pozorování přírody, sdílet je s komunitou vědců a nadšenců a přispívat tak k vědeckému poznání biodiverzity. Zdůrazněte, že iNaturalist je příkladem občanské vědy, kde i laici mohou přispívat k vědeckému výzkumu.

Následně veďte s žáky diskuzi o biodiverzitě a jejím významu. Ptejte se žáků na jejich znalosti o místní flóře a fauně a veďte je k zamyšlení nad důležitostí rozmanitosti druhů v ekosystémech. Následně žákům ukažte, jak se aplikace iNaturalist používá. Ukažte jim, jak pořídit fotografii organismu, jak přidat základní informace o pozorování (datum, místo) a jak nahrát pozorování do systému. Vysvětlete také, jak funguje proces identifikace druhů komunitou uživatelů iNaturalist.

Obr. 1: Webová platforma iNaturalist.org

2. Terénní část – BioBlitz (90 minut)

Rozdělte žáky do skupin po 3–4 a přidělte jim oblasti pro průzkum v blízkém okolí školy nebo v místním parku. Každá skupina dostane za úkol zdokumentovat co nejvíce různých druhů organismů pomocí aplikace iNaturalist. V terénu žáci fotografují rostliny, živočichy, houby a další organismy, které najdou. Pomocí aplikace iNaturalist zaznamenávají svá pozorování, přidávají fotografie a základní informace. Obcházejte jednotlivé skupiny, pomáhejte jim s identifikací obtížnějších druhů a řešte případné technické problémy s aplikací. Motivujte žáky k pečlivému pozorování a dokumentaci i zdánlivě běžných druhů. Zdůrazňujte, že každé pozorování je cenné pro vytvoření komplexního obrazu místní biodiverzity.

Obr. 2: Aplikace umožňuje založit projekt na dokumentaci např. jarních rostlin a průběžně zobrazuje statistiku pozorování.

3. Analýza dat (45 minut)

Po návratu do učebny žáci společně prohlížejí sesbíraná data na webové platformě iNaturalist. Promítněte stránku projektu, kde jsou shromážděna všechna pozorování žáků. Společně diskutujte o nalezených druzích a biodiverzitě zkoumané oblasti.

Žáci pracují ve skupinách na počítačích nebo tabletech s přístupem k webové platformě iNaturalist. Veďte je k základní analýze dat pomocí nástrojů dostupných na platformě:

  1. Počet druhů: Využijte funkci Species na stránce projektu k zobrazení celkového počtu pozorovaných druhů.
  2. Nejčastější druhy: V sekci Species seřaďte druhy podle počtu pozorování.
  3. Vzácné nebo neočekávané druhy: Prozkoumejte sekci Identifications a hledejte druhy s nejmenším počtem pozorování nebo ty, které jsou označeny jako Research Grade.
  4. Vizualizace dat: Využijte funkci Stats k zobrazení grafů a map, které ilustrují rozložení pozorování v čase a prostoru.

Vyzvěte žáky k interpretaci těchto dat a diskuzi o jejich významu. Vysvětlete proces ověřování pozorování komunitou iNaturalist a důležitost přesné identifikace pro vědecký výzkum.

4. Prezentace a reflexe (45 minut)

Každá skupina žáků krátce prezentuje své nejzajímavější nálezy. Mohou ukázat fotografie organismů, které považují za nejzajímavější, nejkrásnější nebo nejneobvyklejší. Následuje diskuze o přínosu aktivity pro poznání místní přírody. Pokládejte žákům otázky jako:

  • Co nového jsme se dozvěděli o biodiverzitě našeho okolí?
  • Překvapilo vás něco z toho, co jste objevili?

Žáci také reflektují práci s digitálními technologiemi. Diskutujte s žáky o tom, jak technologie jako iNaturalist mohou pomáhat ve vědeckém výzkumu a ochraně přírody. Ptejte se žáků na jejich zkušenosti s používáním aplikace a na to, jak by mohli iNaturalist využívat i v budoucnu. Na závěr shrňte význam občanské vědy a povzbuďte žáky k dalšímu používání iNaturalist i mimo školní výuku.

Obr. 3: Ukázka jedné jarní rostliny zaznamenané žákem při školní BioBlitz výzvě

 

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Při prvním použití této aktivity jsem zjistil, že je důležité věnovat dostatek času úvodním informacím k používání aplikace iNaturalist. Někteří žáci potřebovali více podpory při práci s aplikací v terénu. Osvědčilo se mi vytvořit smíšené skupiny, kde technicky zdatnější žáci pomáhali méně zkušeným.

Další související materiály: Jako navazující aktivitu lze využít tvorbu digitálního herbáře s využitím dat z iNaturalist. Doporučuji také článek o využití občanské vědy ve výuce biologie, který poskytuje širší kontext pro tuto aktivitu.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Ekosystémy