Odborné články Základní vzdělávání Třídní sčítání lidu
Odborný článek

Třídní sčítání lidu

Anotace

Žáci formulují relevantní otázky na základě studia vybraných výsledků sčítání lidu. Vytvoří tak dotazníkové šetření ve vybrané webové aplikaci Survio, které následně realizují prostřednictvím svých rodičů (zákonných zástupců). Výsledky pak porovnají s výsledky posledního sčítání a zdůvodní rozdíly. Výstup bude graficky zpracován a prezentován formou webové aplikace MS Whiteboard.

Pomůcky:

  • hardware: počítač s přístupem k internetu
  • software: internetový prohlížeč

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní orientace v mapě, znalost kartografické terminologie, znalost bezprostředního okolí bydliště
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textového a tabulkového editoru, fotoaparátu

Vzdělávací cíle:

  • Žák na základě studia vybraných digitálních podkladů formuluje otázky do dotazníkového šetření tak, aby byly relevantní.
  • Žák čte, třídí a interpretuje data získaná dotazníkovým šetřením.
  • Žák na základě porovnání dat získaných dotazníkovým šetřením a oficiálních výsledků sčítání lidu zobecňuje vysledované demografické principy našeho kulturního regionu.
  • Žák sdílí výsledky svého výzkumu s ostatními.

Přínos využití digitálních technologií:

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že vytváří elektronický dotazník a následně vizualizuje nasbíraná data pomocí vybrané webové aplikace do podoby grafů. Výsledné grafy pak srovná s grafy z posledního sčítání lidu.

Metodická poznámka: 

  • Žáci pracují samostatně pod vedením učitele na notebooku nebo PC s připojením k internetu.

Popis vzdělávací aktivity:

PŘÍPRAVA 1x 30 min.

  • Na počítači s internetovým připojením se zdarma zaregistrujte a seznamte se s intuitivním prostředím webové aplikace Survio, jejímž účelem je vytvářet dotazníky a vyhodnocovat dotazníková šetření.
  • V prohlížeči rovněž stáhněte aplikaci MS Whiteboard.
  • Po otevření aplikace absolvujte bezplatnou registraci (lze využít jen telefonní číslo nebo libovolný email) a přihlaste se.
  • Zorientujte se v intuitivním prostředí aplikace MS Whiteboard:
  • Poklepejte na možnost Nová tabule.
  • Na spodním panelu najdete celou řadu nástrojů pro tvorbu materiálu (mentální mapy, časové osy, poznámkové tabule aj.), vyzkoušejte si nanečisto jejich používání.

  • Žáci budou pracovat s předem připraveným materiálem, do kterého budou vizualizovat výsledky svého výzkumu níže popsaným způsobem.

REALIZACE 2x 45 min.

  1. Rozdělte třídu do 10 skupin.
  2. Sdílejte každé skupině přiložený soubor v aplikaci MS Whiteboard.
  3. Každá skupina prozkoumá jeden odkaz a pokusí se vytvořit takovou otázku, aby odpovědí na ni získala relevantní data; lze porovnat s daty v následujících odkazech: 
  4. Každá skupina formuluje na sdílenou tabuli pod své číslo.
  5. Ostatní na pokyn učitele vyhodnotí (dají like, případně přidají komentář pod svým jménem), zda je otázka v pořádku, případně jestli je třeba ji přeformulovat. Učitel diskuzi facilituje.
  6. Určený zástupce se zdarma zaregistruje ve vybrané webové aplikaci Survio pomocí školního účtu a z předem připravených otázek vytvoří dotazníkové šetření.
  7. Žáci požádají své rodiče o vyplnění anonymního dotazníkového šetření, které jim učitel nasdílí pomocí odkazu (viz poslední screen shot).
  8. V následující hodině se žáci opět ve stejných skupinách připojí k hotovému dotazníkovému šetření. V sekci analýza výsledků zástupce každé ze skupin vybere svou otázku, případně graficky upraví výsledný graf nebo tabulku a vloží ho do sdíleného souboru v aplikaci MS Whiteboard.
  9. Nasbíraná data v příslušných skupinách žáci srovnají s celorepublikovými výsledky z odkazů výše a formulují hlavní zjištění. Dále na pokyn učitele vyhodnotí, zda dobře položili otázku (případně jak by ji opravili).
  10. Výsledky žáci prezentují ostatním a učitel na závěr shrne a zobecní demografická zjištění na celorepublikové úrovni.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že největším problémem je správně formulovat otázky v dotazníkovém šetření. K tomu je třeba učitele, aby pomáhal otázky smysluplně přeformulovat.

Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků