Odborné články Základní vzdělávání Mapování a prezentace novodobých turistických cílů v okolí mého bydliště prostřednictvím nástrojů ArcGIS online
Odborný článek

Mapování a prezentace novodobých turistických cílů v okolí mého bydliště prostřednictvím nástrojů ArcGIS online

Anotace

Žáci naplánují exkurzi po netradičních turisticky zajímavých lokalitách ve své obci nebo jejím okolí, která kopíruje současné trendy (např. moderní gastronomie, streetart, urbex). Jejich úkolem následně bude vytvořit trasu, která naláká potenciální cílovou skupinu k návštěvě těchto míst. Vše vizualizují pomocí nástroje StoryMaps aplikace ArcGIS Online. zeměpis; geografie; kartografie; mapa; cestovní ruch; digitální kompetence; digitální technologie; digitální gramotnost

Pomůcky:

  • hardware: počítač s přístupem k internetu, zařízení s fotoaparátem
  • software: internetový prohlížeč

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní orientace v mapě, znalost kartografické terminologie, znalost bezprostředního okolí bydliště
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textového a tabulkového editoru, fotoaparátu

 

Vzdělávací cíle:

  • Žák na základě lokalizačních faktorů vybere turisticky atraktivní místo novodobého charakteru.
  • Žák vytvoří (případně upraví) fotografie těchto vybraných turistických cílů nebo vyhledá a řádně cituje další související multimédia z relevantních zdrojů.
  • Žák vizualizuje vybrané turistické cíle včetně multimediálního obsahu v interaktivní mapě vybrané webové aplikace.
  • Žák vytváří doprovodné texty a vkládá odkazy na související relevantní zdroje informací o daném tématu.
  • Žák publikuje a sdílí hotový materiál se spolužáky a veřejností.

Přínos využití digitálních technologií:

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že vytipuje neotřelé, turisticky atraktivní cíle, vizualizuje je v interaktivní mapě včetně multimediálního obsahu a na tomto materiálu pak postaví webovou stránku, vybízející k návštěvě těchto míst. 

Metodická poznámka: 

  • Žákům je třeba vytisknout přílohu (tj. pracovní list pro samostatnou práci).
  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC s připojením k internetu.
  • Žákům je třeba zadat body 1 a 2 z pracovního listu s předstihem, aby přišli na výuku připraveni, tj. měli vybraná místa a multimediální podklady (viz příloha).
  • Učitel po ukončení aktivity vyhodnotí, která forma společného sdílení výsledků práce žáků bude vhodná a zda si budou například své výtvory veřejně prezentovat v následující hodině, nebo zvolí jinou formu. Podstatou je, aby žáci věděli, co se touto aktivitou naučili a co procvičili a že je možné podobný princip uplatnit i při řešení jiných projektů.

Popis vzdělávací aktivity:

PŘÍPRAVA (1x 30 min.)

  • Budeme pracovat s aplikací MapViewer a StoryMaps, dostupnou v rámci programu ArcGIS Online.
  • Nejdřív nahlédněte v MapViewer do galerie hotových webových stránek s mapovými doplňky a zjistěte, co vše lze v aplikaci vizualizovat a jaký tedy může být výsledný formát práce vašich žáků.
  • Je třeba napsat si o bezplatnou licenci pro školy prostřednictvím tohoto odkazu, kde vpravo dole naleznete tlačítko Napište nám. V řádu několika hodin (maximálně dní) vám bude udělena licence na širokou škálu aplikací platformy ArcGIS Online, které nabízejí velké množství aktivit od sběru kartografických dat přes jejich třídění a vizualizaci až po tvorbu mapových příběhů aj.
  • Po přihlášení k vašemu novému účtu na stránce ArcGIS Online je třeba nastavit licence žákům:
  • Na horní liště hlavní obrazovky zvolte možnost Členové.
  • Zvolte možnost Přidat členy a vyberte Přidejte členy a upozorněte je e-mailem.
  • Přidejte jednotlivě nebo hromadně vaše žáky s předstihem, aby si mohli stránku otevřít a vytvořit heslo.

  • Nyní se seznamte s prostředím webové aplikace StoryMaps:
  • V pravém horním rohu zvolíte rozbalovací nabídku s množstvím dílčích aplikací a vyberete StoryMaps.
  • Zvolte Vytvořit příběh a nahlédněte do prostředí, které žáci naplní individuálním obsahem; následně publikují hotovou stránku, doplněnou o již dříve vytvořenou mapu.

REALIZACE (1x 45 min.)

Organizace:

  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC s připojením k internetu s pracovním listem (viz příloha).
  • Učitel individuálně dopomáhá jednotlivcům s nejasnostmi, případně řeší aktuální technické obtíže.
  • Výstupem je webová stránka s mapovým doplňkem, kterou lze prezentovat v následující vyučovací hodině spolužákům, sdílet a případně i vzájemně hodnotit a komentovat.

 Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že někteří žáci potřebují více času na zorientování se v aplikaci a je třeba některé kroky promítat a ukazovat celé třídě.

Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.

 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
6.45 MB
Dokument
Pracovní list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Očekávané výstupy:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna