V předdigitální době se obraz zaznamenával na fotografický materiál neboli film.
K záznamu se využívaly především analogové kamery.
V současné době je nejpoužívanějším přístrojem pro animaci digitální zrcadlový fotoaparát.
Ten nabízí možnosti manuálního nastavení, díky němuž můžeme ovlivnit jednotlivé světelné a barevné parametry. Podrobnosti se dozvíte v lekci Základy práce s fotoaparátem. Fotoaparát je vhodné využít ve spojení s počítačem a softwarem.
Ve škole či doma lze využít finančně dostupnější techniku, jako je tablet nebo mobilní telefon.
Vhodný je prakticky jakýkoliv „chytrý“ telefon s fotoaparátem, do kterého můžeme stáhnout potřebnou aplikaci. V současné chvíli má již většina telefonů a tabletů dostatečně výkonný fotoaparát. U tabletu je výhodou větší náhled a díky tomu přesnější animace. Pro animaci pomocí telefonu či tabletu potřebujeme také vhodnou aplikaci. Doporučujeme využít samospoušť či připojenou klávesnici, viz. níže.
Další možností snímání je v případě kreslené animace scanner.
Standardní filmový obraz je na šířku a nejuniverzálnější poměr stran je 16:9, ostatní formáty obrazu se již v praxi téměř nevyužívají. Formát 4:3 je pro starší televize a monitory. Naopak formát 1,85:1 takzvaný widescreen, se používá pro projekci výhradně v prostoru kina.
S formátem videa na výšku se setkáváme především na sociálních sítích.
Pro samotné snímání filmu fotoaparátem není třeba nijak výkonný počítač, jedná se o výpočetně nenáročný proces.
Vhodný počítač a software potřebujeme pro následný střih, úpravu či přidání zvukové stopy. Pro střih videa je již potřeba počítač s dostatečným výkonem.
Profesionálním počítačovým programem pro stop motion animaci je Dragonframe, levnější variantou je Stop Motion Studio.
Pro snímání mobilem či tabletem je vhodný program Stop Motion Studio.
Ke střihu, obrazové a zvukové postprodukci videa jsou nejpoužívanější profesionální programy Adobe Premiere či Adobe After Effects. Tyto programy jsou nicméně velmi drahou variantou. Existuje řada jiných levnějších programů či zcela zdarma. V současné chvíli doporučujeme využít pro střih program DaVinci Resolve.
Podrobnější informace, které programy zvolit a jak je pro střih využívat, uvádíme v lekci Postprodukce.
V lekci druhy animace najdete vysvětlené dva základní druhy snímání:
snímání shora - plošná animace
a snímání vertikálně - prostorová animace.
Podle způsobu snímání vyberte možnost uchycení.
Nejlevnější, ale poněkud vratkou variantou je uchycení bez stativu. Zde necháme na vaší imaginaci, jak takové uchycení může vypadat.
Tlakem prstu na spoušť, a tedy na samotné snímací zařízení můžeme nechtěně pohnout záběrem. Doporučujeme se vyhnout tomuto způsobu snímání.
Předejít nechtěnému pohybu můžete použitím dálkové spouště, nabo připojené klávesnice. Využít můžeme také časovač.
Program Dragonframe umožňuje fotit pomocí klávesnice počítače, neboť je s ním fotoaparát propojený.
Časosběr neboli Timelapse umožňuje nastavit časový úsek, po kterém nám snímací zařízení udělá jeden snímek opakovaně ve stejném časovém rozmezí, například pět vteřin. Takto lze v několika vteřinách zaznamenat přírodní jevy jako rozednění nebo převalování mlh, které jinak trvají několik hodin.
A na závěr jeden tip. Zkuste snímací zařízení s nastaveným Timelapse položit horizontálně na kuchyňskou minutku a natáhnout její časovač. Vznikne vám krásný záběr, který se otočí o 360 stupňů.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Animetod.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025