Odborné články Základní vzdělávání Animetod – Princip animace
Odborný článek

Animetod – Princip animace

5. 12. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Vít Voráček

Anotace

Jak je to možné, že se obraz hýbe? V čem spočívá to báječné kouzlo filmu – umění pohybujících se obrázků? V této lekci se věnujeme základnímu vysvětlení, jak funguje lidské oko, díky němuž filmové dílo vidíme. Ukážeme rozdíly mezi hraným a animovaným filmem. Hlavním tématem je 12 principů animace.
Ve videu se dozvídáme:
  • Záznam pohybu ve filmu

Film se skládá z mnoha filmových políček. Jde o fotografie, které zachycují jednotlivé fáze pohybu. Počet fází počítáme na 1 sekundu. U filmu natočeného kamerou je frekvence 25 nebo 30 snímků za sekundu (fps).

Film využívá nedokonalosti lidského oka, naše smysly a centrální nervová soustava totiž mají určitou setrvačnost. Jestliže oko sleduje obrazy ve frekvenci 25–30 snímků za vteřinu, centrální nervová soustava vyhodnotí informaci se zpožděním a v mozku tím vzniká iluze pohybu.

animetod

 

  • Rozdíl mezi hraným a animovaným filmem

Zásadní rozdíl je v technice snímání. Pro hraný film používáme kameru, zatímco animovaný film snímáme obvykle fotoaparátem, dnes také mobilním telefonem.

U hraného filmu se herci pohybují, jednají sami pod vedením režiséra. Kameraman spustí kameru a ta sama v reálném čase „točí“ situaci, která se před kamerou odehrává.

U animovaného filmu je tomu jinak. Herci-loutky jsou neživí a život i charakter jim vdechují samotní animátoři tím, jak s nimi políčko po políčku pohybují. V tradiční stop motion animaci se každé políčko fotí samostatně a pohyb se vytváří posunem, změnou situace v daném záběru tak, aby se vytvořila iluze pohybu. Záznam pohybu tak v animaci trvá mnohem delší čas. Animované filmy se často točí s polovičním počtem snímků za sekundu.

animetod

 

  • 12 principů animace

Animátoři ze studia Disney popsali 12 principů animace (kniha Iluze života 1981, Ollie Johnson, Frank Thomas) 

 Na příkladech kreslené, ploškové a loutkové animace si ve videu ukážeme, jak se jednotlivé principy odráží v těchto základních druzích animace, které jsou svým způsobem animace odlišné.

Squash and stretch

Anticipation

Staging

Straight-ahead action and pose-to-pose animation

Follow through and overlapping action

Slow in and slow out

Arc

Secondary action

Timing

Exaggeration

Solid drawing

Appeal

Deformace

Očekávání

Upoutání pozornosti

Animace políčko po políčku a klíčové pozice

Setrvačnost

Rozjezd a dojezd

Oblouk

Doplňující pohyby

Načasování

Nadsázka

Přesvědčivost

Osobnost

Tyto principy najdete také v pracovním listu ke stažení.

Metodická část:

Už děti 1. stupně ZŠ jsou schopné chápat základní princip animace jako kouzlo oživení, rozpohybování, bez dlouhého teoretického vysvětlování.

 Stačí jednoduchá ukázka přímo u snímacího místa. Ideální je začít ploškovou loutkou nebo animaci předmětu. Při ukázce se prvně zaměříme na rozdíl plynulosti pohybu s odlišným posunem objektu při frekvenci 12 fps. 

 V druhém kroku ukážeme možnosti rozdílné rychlosti více pohybujících se objektů a teprve později se zaměříme na možnosti dokonalejší a přesvědčivější animace dle 12 principů animace. I zde platí pravidlo nespěchat, zaměřit se v jednoduchých cvičeních na jednotlivé cíle, představovat principy krok za krokem.

Další zdroje:
Zajímavosti z historie:

Proč se kdysi lidé pohybovali tak legračně?

V dobách němého filmu byla frekvence promítání 16 obrázků za sekundu, proto nám při dnešní produkci starého filmu herci připadají hodně pohybliví, jejich pohyby jsou rychlé, trhavé a směšné. Ve skutečnosti je to jen důsledek zrychlení, které vznikne u filmů snímaných s frekvencí 16 obrázků za sekundu a promítaných s frekvencí 25 snímků za sekundu.

Krása nedokonalého pohybu

Některé animované filmy vytváří dojem trhaného, až skákavého pohybu. Filmové vyprávění není postaveno na dokonalé plynulosti pohybu, ale spíše na jeho stylizaci. (př. Otýlie a 1580 kaněk, 1965, Jan Brychta, Stanislav Látal a Miloš Macourek) – některé zdroje uvádí pojem limitovaná animace nebo pro nás asi výstižněji úsporná animace.

animetod

Brychta, Látal, Macourek: Otýlie a 1580 kaněk, 1965

Totální animace

Zatímco klasická animace využívá kresby postav na samostatných listech průhledného materiálu, který se pokládá na nehybné pozadí, v totální animaci platí: co filmové políčko, to komplet nová kresba. Veškerá kresba je tedy v neustálém pohybu. Často se využívá metamorfózy – proměny, jak postav, tak celého pozadí. Totální animací vznikají obvykle autorské filmy – nápad, výtvarno i animace jsou dílem jednoho člověka (například filmy Pavla Koutského).

animetod

Pavel Koutský: Curriculum vitae, 1986

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Očekávané výstupy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna