Odborné články Základní vzdělávání Srovnání chladící funkce veřejné zeleně v okolí školy pomocí mobilní aplikace
Odborný článek

Srovnání chladící funkce veřejné zeleně v okolí školy pomocí mobilní aplikace

Anotace

Aktivita navazuje na terénní průzkum okolí školy a je zaměřena na vyhledávání a analýzu informací ve specializovaném mapovém portálu a následné zpracovaní dat v aplikaci pro výpočet chladící funkce veřejné zeleně.

Pomůcky:

  • Hardware: telefon nebo tablet s přístupem k internetu, počítač s přístupem k internetu
  • Software: internetový prohlížeč, textový editor, editor fotografií

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní znalost biologie rostlin a ekologie
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textové editoru, editoru fotografií, telefonu nebo tabletu

Vzdělávací cíle:

  • Žák s použitím potřebných aplikací analyzuje dřeviny ve vybrané lokalitě.
  • Žák vyhledá potřebná data o dřevinách a provede výpočet jejich chladící funkce.
  • Žák vyhodnotí, zda dřeviny okolí významně ochlazují.
  • Žák prezentuje a sdílí výsledky výzkumu s okolím.

Přínos využití digitálních technologií:

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že během pozorování pořizuje fotografii vybraného organismu a pomocí potřebné aplikace okamžitě s vysokou přesností vyhodnotí, o jaký druh se jedná. Žákova pozorování se včetně všech přidružených dat automaticky ukládají do herbáře v aplikaci, kde je možné je srovnávat. Ta následně vypočítá množství odpařené vody a chladící efekt příslušných dřevin. To by bez digitální aplikace obsahující příslušné vlastnosti nebylo možné.
  • Aplikace žáky motivuje v aktivitách pokračovat (navštěvovat a starat se o dřeviny) sběrem bodů a průběžně jim odkrývá příběh.

Popis vzdělávací aktivity:

PŘÍPRAVA 1: 1× 15 min

  1. V přístroji (mobilním telefonu nebo tabletu), který chcete v terénu využít k terénnímu výzkumu (ideálně školní zařízení), si stáhněte aplikaci Treecheck a přihlaste se na svůj profil.

      2. Zorientujte se v intuitivním prostředí aplikace pro sběr terénních dat:

    • Na spodní liště v sekci Profil najdete Herbář, který obsahuje běžných 26 rodů dřevin a který je možné plnit.
    • Na spodní liště dále najdete možnost určit druh dřeviny (Poznej) nebo si přímo přidat (Přidej) dřevinu do herbáře.
    • Při poklepání na vybranou zaregistrovanou dřevinu v mapě se vám zobrazí podrobnosti o ní.

TERÉNNÍ VÝZKUM A SBĚR DAT (1 x 45 min.)

  • V poslední hodině před terénním cvičením pustíme žákům následující motivační video a krátce Diskutujeme o otázkách jako například: 
    • Jaká je situace v okolí školy, je zde aktuální fenomén tepelného ostrova města?
    • Existují v okolí školy místa, která se v létě extrémně rozpalují a která by bylo lepší pokrýt zelení?
    • Kde se v okolí školy lze v létě efektivně schovat před žárem, aniž by člověk musel dovnitř?
    • Co je z hlediska efektivity zastínění rozpálených městských ploch lepší – vysazovat novou zeleň, nebo nekácet (kultivovat) původní vzrostlé stromy?
  • Žáci si do školních tabletů (v případě práce na vlastních mobilních telefonech je třeba předem informovat zákonné  zástupce a požádat o povolení ke stažení aplikace) stáhnou aplikaci Treecheck (vytvoří si bezplatnou registraci) a zorientují se v jejím prostředí (viz výše).
  • Učitel určí prostor, ve kterém se žáci budou pohybovat a pořizovat záznamy pozorování, dobu, po jakou bude tato aktivita  probíhat, a cíl (tj. najít a Přidat alespoň 10 různých rodů dřevin uvedených v sekci Herbář v aplikaci Treecheck).
  • Žáci nasbírají a uloží záznamy pozorování a identifikují pozorované druhy dřevin, aplikace je provede jednotlivými kroky identifikace:

VYHODNOCENÍ A PREZENTACE VÝSLEDKŮ (1× 45 min)

  • V aplikaci v sekci ProfilHerbář vidí žáci nahrané rody identifikovaných dřevin a při poklepání na konkrétní dřevinu se jim zobrazí obecné informace a druhy, které již identifikovali:
  • V sekci Osobní herbář pak najdou žáci informace přímo o dřevině, kterou pozorovali a hodnotili, včetně výpočtu energie využité na ochlazení okolí (za rok/den), množství vody odpařené skrze listy (za rok/den) a pro lepší představu také přirovnání k počtu běžných klimatizací, využívaných v komerčních prostorách:

  •    Pro shrnutí a prezentaci výsledků mohou žáci využít aplikaci Padlet.

 

PŘÍPRAVA 2: (1× 15 min)

  •       Vytvoříme si bezplatnou registraci v editoru pro organizaci a sdílení vizuálního obsahu Padlet.
  •       Zorientujeme se v prostředí editoru Padlet (prostředí je velmi intuitivní).
  •       V pravém horním rohu poklepeme na možnost Vytvořit Padlet a z nabídky vybereme variantu Mapa. Poklepáním na na pravé liště se otevře nabídka rozsáhlého Nastavení, kde vytvoříme název a popis mapy, případně upravíme její vzhled apod.
  • V části Rozvržení lze nastavit řazení příspěvků.
  • V části Publikování pak upravíme příspěvky tak, aby byl zveřejněn autor, zapneme komentáře a hodnocení příspěvkůnapříklad formou hlasování, aby žáci mohli aktivně posuzovat kvalitu a obsah jednotlivých příspěvků.
  •  Předpřipravenou mapu sdílíme žákům (pomocí tlačítka   zkopírujeme příslušný link).

  • Žáci přidávají jednotlivé dřeviny, fotky a informace o nich.
  • Na závěr můžeme použít funkci Spustit prezentaci a srovnat nasbíraná data vizuálně atraktivní formou.

  •       V závěrečné diskuzi s žáky vyhodnotíme, který strom bude nejúčinnější z hlediska ochlazování okolí a proč.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že žáci pracují s vlastním zařízením a jedná se o děti, jejichž přístup k internetu a možnost stahování aplikací podléhá rodičovskému zámku. Je dobré dopředu rodiče upozornit na to, kdy a jak bude aktivita probíhat, případně zajistit náhradní zařízení, na kterých mohou žáci pracovat.

Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.

 

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/