Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Zajímavosti daného místa – plán výletu – itinerář
Odborný článek

Zajímavosti daného místa – plán výletu – itinerář

Anotace

Jak nejlépe naplánovat výlet, exkurzi, prohlídku daného místa? Jak vtáhnout své žáky do plánování a vytvořit podmínky pro pocit žáků „náš výlet“? Dozvědět se o daném místě to podstatné, než jej navštívíme. Najít o něm, co nás zajímá a je v daném místě jedinečné. Sestavit plán cestování. K tomu vedou následující aktivity a činnosti podporující získání potřebných dovedností: Jak důležité informace najít, jakým způsobem s nimi pracovat, jak naplánovat výlet a sestavit jeho itinerář.

Zajímavosti daného místa – plán výletu – itinerář    

Cíl: Sestavit soubor informací o daném místě, vyhledat a vybrat zajímavá místa k návštěvě – výletu. Místa a informace o nich prozkoumat, sestavit je do tabulky a vzájemně porovnat. Na základě společně vybraných míst sestavit plán výletu – exkurze. 

Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ 

Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět

Tematický okruh: (Specifikací vybraných míst, oblastí, regionů apod. můžeme posouvat níže uvedené tematické okruhy či očekávané výstupy.)

  • MÍSTO, KDE ŽIJEME
    • ČJS-3-1-01 vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
  • LIDÉ A ČAS
    • ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu
    • ČJS-5-3-02 využívá knihovny, sbírky muzeí a galerií jako informační zdroje pro pochopení minulosti
    • ČJS-5-3-03 srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik
  • ROZMANITOST PŘÍRODY
    • ČJS-3-4-01 pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
  • ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
    • ČJS-5-5-03 účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob
    • ČJS-5-5-04 uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události; vnímá dopravní situaci, správně ji vyhodnotí a vyvodí odpovídající závěry pro své chování jako chodec a cyklista

Časová dotace:

  • Výuka: 2× 45 minut
  • Příprava: 20 minut

Pomůcky:

mobilní telefon, tablet, notebook, připojení na internet, prohlížeč internetu, online dokument – prezentace

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: povědomí o oficiálních zdrojích historických a kulturních památek – informační centra, regionální muzea, historické a kulturní památky, zámky, hrady, výstavní síně, galerie, další muzea a další
  • Digitální: vyhledávání prostřednictvím klíčových slov, vyhledávání obrázků, kopírování či stažení nalezených obrázků

Vzdělávací cíle:

  • vyhledat a zpracovat potřebná data a informace;
  • vyhledávat informace v předem nastavených oficiálních zdrojích;
  • vytvořit portfolio regionálně zajímavých míst – historicky, kulturně;
  • sestavit itinerář historicky a kulturně zajímavých míst vybrané lokality k návštěvě;
  • vytvořit dokument mapující historicky a kulturně zajímavá místa vybrané lokality a připravit prezentaci spolužákům s argumentací jejich výběru;
  • kriticky hodnotit prezentovaná místa a vytvořit finální výběr daných míst pro případnou návštěvu.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Aktivita nabízí základní dovednosti v cíleném vyhledávání informací z ověřených, oficiálních zdrojů, jejich analýzu, kopírování a vytváření digitálního dokumentu z vybraných informací. Cílem činností je vznik digitálního obsahu a jeho prezentace ostatním spolužákům. Základem práce je sestavení itineráře, jak bude postupně probíhat návštěva, exkurze, výlet třídy. Dokument je vytvářen ideálně v otevřené sdílené formě. Online forma umožňuje spolupráci ve skupině, zapojení dalších spolužáků a např. participaci ostatních skupin, které mohou připravený dokument doplňovat o své náměty a návrhy.

Metodická poznámka:

  • Aktivitu si tematicky i dovednostně upravte podle věku dětí. Je možné pracovat individuálně, ale ideálně ji nastavte do několika pracovních skupin – podle případných variant míst, která chcete navštívit; např. podle historie, kultury, přírody, zajímavostí již vybraného místa; podle stejného místa, které bude zpracováno několika skupinami a výsledky porovnány a argumentačně zvolena finální varianta. Skupiny vytváří větší dynamiku a mají potenciál ke vzájemnému učení novým dovednostem. Zároveň si vytváří vzájemnou podporu.
  • Velkou příležitostí je spolupráce ve třídě. Skupiny si rozdělí klíčové záměry (místa, lokality, kategorie – historie, kultura, příroda, zajímavosti…) a vyhledávají potřebné informace k tématu. Vytváří z nich digitální online dokument a díky sdílení si mohou skupiny dávat vzájemnou zpětnou vazbu, přinášet náměty k vylepšení práce i upravovat sdílený obsah.
  • Pro práci s nalezenými informacemi doporučuji si předem vytvořit návrh, scénář či strukturu, která bude formovat samotný výstup, např. prezentaci.
  • Velkou příležitostí je práce s pravidly. Osvědčuje se vytvořit prostor, kdy pravidla vytváří děti a učitel proces moderuje. Základní oblastí může být bezpečné prostředí – užívání zvolených technologií, např. vyhledávání prostřednictvím klíčových slov, práce s online dokumenty, spolupráce ve skupině, která vede k cíli a další. Je jen na vás, která jsou ta „krizová místa“, kdy předem nastavená společně formovaná pravidla mohou pomoci.
  • Pokud cestu dle vybraného itineráře uskutečníte, bylo by dobré ji využít k následujícím aktivitám:
    • dokumentovat cestu a vytvářet společnou sdílenou fotogalerii v prostředí např. MS Sway, fotogalerie Google (aplikace Fotky) či v obou platformách do sdílené prezentace vkládat pořizované fotografie;
    • nahrávat „cestovatelská audia“, budoucí podcasty, sestavovat s nimi „rozhlasové“ reportáže, pořizovat krátká videa;
    • mapovat skutečnou trasu, vyhodnocovat ji, její profil a další;
    • vytvářet „digitální zastavení – vyhlídky“ (místa, která se zdokumentují, popíše se jejich příroda, místní speciálnost a další), jejich zdokumentování, popis, video a další umístit do mapy.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

Potřeba vědět o daném místě, než jej navštívíme, najít o něm to důležité, co nás zajímá, je v daném místě jedinečné. To jsou klíčové informace ovlivňující náš plán, cestování, poznávání vybraného místa. Jak informace najít, jak s nimi pracovat, vyhodnotit je, naplánovat výlet, sestavit jeho itinerář? Jak by nám mohl itinerář na cestě pomáhat?

To jsou otázky, na které pojďme nejprve hledat potřebné odpovědi.

Uvědomění

Společně se ve třídě dohodněte, na čem budou pracovat jednotlivé skupiny: 

  • každá skupina bude zpracovávat jiné místo a dle výsledku prezentace jednotlivých míst rozhodnete, které navštívíte, kam bude směřovat např. školní výlet;
  • místo je vybráno a jednotlivé skupiny budou zkoumat určité kategorie, např. historii, kulturu, přírodu, zajímavosti apod.;
  • cestovatelská varianta se nebude koncentrovat na jedno místo, ale na trasu ve vybraném regionu, kde vybere určitá vhodná místa k návštěvě dle jejich regionální významnosti;
  • další cestovatelská varianta pokrývající vybraný region povede skupiny k tomu, aby si vybraly jednu z kategorií, např.: historii, kulturu, přírodu, zajímavosti apod., a ty regionálně zpracují.

Výstupem společné práce bude ITINERÁŘ (organizační záznam návštěvy daného místa, lokality; co, kdy, kde navštívíme, jak půjdeme/pojedeme, jak dlouho se zde zdržíme a další). Navrhněte (ideálně společně) kritéria kvality připravovaného itineráře, např.:

  • itinerář obsahuje úvodní titulek – jak by se mohla „cesta“ nazývat a proč; text titulku je výraznější a větší než ostatní text;
  • pod titulkem je úvodník, který stručně vysvětlí, proč je trasa navržena daným způsobem, k čemu vede a s jakým poznáním.

Následuje popis jednotlivých tras a míst obsahující:

  • stručný popis cesty k danému místu a potřebný čas na její překonání;
  • popis daného místa – co zde navštívíme, čím nás dané místo obohatí – co je na něm zajímavé, jakou dobu strávíme na místě či v jakých částech daného místa se budeme pohybovat, případně jakým způsobem zde můžeme čas strávit.

            (Stejným způsobem se popíší navazující místa celé trasy.)

  • Pokud žáci naleznou vhodné obrázky k navrhovaným místům, mohou je zde doplnit.
  • Na závěr cesty proveďte její určité shrnutí, například:
    • jaký celkový čas na trasu budeme potřebovat;
    • jak dlouhá je trasa – například kolik kilometrů nachodíme;
    • shrnutí klíčových navštívených míst trasy;
    • možné zážitky, které na trase můžeme zažít;
    • proč, z jakých důvodů svou trasu doporučujete.
  • Všechny vyhledané a doplňované informace mohou být sestavovány a skládány ve formě:
    • papírového plakátu doplněného psaným textem, tištěnými či kreslenými obrázky;
    • elektronického dokumentu ideálně v online podobě, do které se mohou v jeden okamžik zapojovat všichni žáci skupiny a pracovat na vybrané části;
    • elektronické prezentace, která má stejné parametry jako elektronický dokument, avšak umožňuje jednoduchou elektronickou prezentaci výsledného itineráře.

Jakmile budete mít nastaveno, dohodnuto, rozděleno, vysvětleno a pochopeno, na čem pracovat a jak, pusťte se do vyhledávání potřebných informací a sestavování dohodnutých dokumentů.

Pro vytváření itineráře si můžete rozdělit následující role:

  • zpracovatel – sestavuje prvotní návrh daného místa dle dohodnuté struktury (každý člen skupiny pravděpodobně jedno či více míst zpracuje);
  • editor – pročítá jednotlivé texty a navrhuje drobné úpravy, aby texty byly srozumitelné, měly určitou logiku a návaznost (žáci se v této roli mohou vzájemně na jednotlivých místech střídat);
  • kontrolor – sleduje, zda struktura daného místa a celkového itineráře odpovídá kritériím;
  • časoměřič – hlídá poskytnutý čas, posouvá práci a diskuzi vzhledem k času, navrhuje efektivní kroky přinášející časovou úsporu.

Pozn.: Všichni členové skupiny jsou zapojeni a ideálně potvrzují každý pracovní krok ke vzniku itineráře.

Jakmile budou mít skupiny hotovo a vyčerpají poskytnutý pracovní čas, připraví se na prezentaci svého itineráře. Do prezentace se zapojí každý člen skupiny a jednotlivé itineráře prezentují ostatním skupinám.

Reflexe

Ve skupinách reflektujte jednotlivé itineráře např. následujícím postupem:

  • prezentující skupina nejprve vyhodnotí kritéria sestavení svého itineráře;
  • ostatní skupiny vyhodnotí naplnění kritérií prezentovaného itineráře;
  • členové ostatních skupin navrhují konkrétní ocenění k prezentovanému itineráři;
  • členové ostatních skupin navrhují, co by mohlo pomoci, pokud prezentující skupina nenaplnila kritéria itineráře, zároveň se všichni zamýšlejí, co by mohlo posunout práci dané skupiny, zkvalitnit spolupráci, výsledný itinerář apod.    

Pokud vznikne příznivé klima, můžete zkusit rozhodovat, který výlet podle kterého itineráře byste chtěli realizovat. Bylo by dobré, aby nešlo jen o hlasování, ale o argumentaci výběru, proč danou trasu podporuji, co mě k tomu vede.

Na závěr práce reflektujte a diskutujte: Co vám zpracování itinerářů přineslo? Co jste si na své práci uvědomili? Jak jste si svou práci užili a proč? Jak může posunout vytvoření itineráře celou cestu? Co vše jste se při zpracovávání itineráře naučili?

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel obdobné formy práce, spolupráci skupin, vyhledávání a vkládání informací do dokumentu, včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme s online dokumenty, s kritérii hodnocení. Doporučuji si popsaný záměr upravit dle svých podmínek a zkušenosti z práce s dětmi.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Daniel Janata

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.