Věková skupina: 15–18 let
Vzdělávací obor: další cizí jazyk / francouzský jazyk
Tematický okruh: budoucnost, bydlení, vzdělávání, sport, vesmír, životní prostředí, jídlo, doprava (dle konkrétního výběru)
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci
Digitální:
Žáci
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci by mohli tvořit papírový plakát s podobnou tematikou, ale věřím, že digitální formát PowerPoint prezentace přináší do výuky několik významných přínosů:
Při vytváření prezentací učitel žákům umožní poradit se po uplynutí určitého času i s chatbotem ChatGPT, který jim nabídne další nápady či myšlenky, jež se pak mohou objevit v jejich práci. Umělá inteligence zde slouží jako zdroj inspirace a nových podnětů, žáci slepě nekopírují věty z chatu, ale ve skupině se zamyslí nad jejich přínosem pro prezentaci a po odsouhlasení mohou některé z nich použít. Digitální přínos ChatGPT spočívá zejména v rychlosti jeho reakce, personalizovaném obsahu, neustálé dostupnosti a široké škále znalostí, které konkrétně u této prezentace nemusí být ověřovány.
Metodická poznámka:
Rozdělení žáků do skupin hodně záleží na konkrétní třídě. Já střídám různé metody, někdy se mohou rozdělit sami, někdy je rozděluji sama – buď náhodně, nebo dle předem zadaných kritérií. Někteří učitelé se snaží mít skupiny „vyrovnané“, ale mně se osvědčilo žáky tolik neškatulkovat, jelikož i ti žáci, kteří v běžných hodinách tolik nevynikají, jsou schopni vytvořit originální prezentaci, pokud k tomu mají potřebné nástroje. Během tvorby po ukázce možností nechávám žákům dost volnosti a zasahuji jen, když si sami řeknou o pomoc. Použití ChatGPT je možné jen po nějaké době, kterou zvolí učitel v závislosti na situaci. Pokud mají žáci na tvorbu dvě vyučovací hodiny, první hodinu bych dala prostor pouze jejich nápadům a v druhé jim povolila zeptat se v chatu. Pro tvorbu samotné prezentace se mi osvědčilo ponechat dvě hodiny, z nichž první hodinu zabralo rozdělení do skupin, zvolení konkrétního tématu, seznámení s PowerPointem a začátek tvorby prezentace. Pokud je ještě potřeba zopakovat le futur simple, přidala bych do přípravy další vyučovací hodinu. Následné hodnocení prezentací by mělo probíhat podle pevně daných kritérií, aby žáci měli jasnou představu, co se od nich očekává.
Zde jsou moje konkrétní kritéria:
Žáci a žákyně
POPIS VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY
Evokace – Ukázka z filmu Návštěvníci (5 minut)
Učitel žákům pustí krátkou ukázku z kultovní francouzské komedie Les visiteurs. Příběh je o „návštěvnících“ jménem Godefroy de Montmirail a Jacquouille la Fripouille, kteří se omylem přenesou ze středověku do současnosti.
Autor ilustračního obrázku: Pavlína Jurzykowská
Poté, co žáci zhlédnou úsměvnou ukázku, učitel jim představí cíl dnešní hodiny – připravit prezentaci na téma La vie en 2100 s použitím budoucího času (le futur simple). Úvodní otázka vyučovací hodiny tedy zní: Jak bude vypadat život na naší planetě v roce 2100?
Zadání:
Učitel rozdělí podle svých požadavků žáky do skupin po 4–5 členech nebo je nechá, ať se rozdělí sami (viz metodická poznámka). Na tabuli napíše název projektu La vie en 2100 a nechá žáky vymyslet témata, kterým by se mohli věnovat. Žáci napíší témata na tabuli nebo použijí webovou aplikaci https://www.mentimeter.com/. Každá skupina si poté vybere jedno téma a učitel zadá kritéria, podle kterých žáci mohou začít pracovat (viz metodická poznámka).
Autor ilustračního obrázku: Pavlína Jurzykowská
Aktivita by měla navazovat na hodiny, v nichž se žáci naučili vytvářet a používat francouzský budoucí čas. Pokud to tak není, je samozřejmě žádoucí zopakovat tvoření a použití tohoto času. Zde jsou tipy, jak je možné zopakovat le futur simple:
Žáci si otevřou na školních počítačích nebo tabletech PowerPoint.
Autor obrázku: Pavlína Jurzykowská
Učitel žáky provede jednotlivými nástroji, které PowerPoint nabízí, žáci si mohou zvolit vlastní šablonu, při tvorbě prezentací si také nastaví přechod mezi jednotlivými snímky a animaci prvků. Do prezentace je možné přidávat textové bloky a titulky či grafické prvky jako obrázky, grafy nebo tabulky. Obsah by však v tomto případě neměl zastínit formu, učitel žáky vede, aby nepoužívali příliš textu, ten si mohou k prezentaci připravit do telefonu nebo na papír a využít jej k prezentování (neměli by ho však číst, ideální je napsat si jen pár poznámek).
Žáci mohou využít online slovníky:
Je možné také stahovat fotografie z různých fotobank, jejichž obsah je k dispozici zdarma, zde jsou příklady:
Žáci ve svých skupinách při tvorbě prezentace vymýšlí co nejzajímavější a více či méně pravděpodobné scénáře ke zvolenému tématu. Tato fáze probíhá co nejvíce samostatně, učitel však práci žáků průběžně monitoruje a může v případě potřeby pomoci.
Nejprve žáci vymýšlí své vize budoucnosti samostatně, po nějaké době (např. 30 minut) dá učitel pokyn, že mohou využít ChatGPT, a ukáže jim, jak zadat správný prompt, aby získali co nejrelevantnější informace.
Zde je můj příklad využití ChatGPT na téma bydlení v roce 2100:
Úvodní prompt:
Upřesňující prompt:
Autor ilustračních printscreenů: Pavlína Jurzykowská
Žáci ve své skupině konzultují, které nápady použijí do prezentace, a převádějí odpovědi z chatu do „své“ školní francouzštiny. Rozhodně věty pouze nekopírují. Na konci prezentace uvedou ChatGPT jako zdroj, například takto:
„Obsah byl generován pomocí modelu AI od společnosti OpenAI poskytnutého chatbotem ChatGPT v září 2024.“
Ukázka prezentace jedné ze skupin:
Autor obrázku: Pavlína Jurzykowská
Před samotnou prezentací učitel se žáky projde slovní zásobu a zásady správné prezentace:
Nebo se žáky můžete projít 5 kroků správné prezentace:
Žáci svůj projekt prezentují před celou třídou dle předem zadaných kritérií a na závěr zhodnotí, jak se jim spolupracovalo, jak si rozdělili role, jak se jim aktivita líbila, co je na tom bavilo či nebavilo.
Ostatní žáci-diváci zhodnotí prezentaci nejen, co se týká francouzského jazyka, ale i dovedností spojených s prezentováním. Je nutné si zde uvědomit, že nehodnotíme profesionály, ale žáky, kteří se prezentovat teprve učí, a brát jejich výkon jako proces učení.
Závěrem přidá svou zpětnou vazbu i učitel, a pokud chce hodnotit sumativně, udělí skupině závěrečnou známku.
Zdroje:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Práce ve skupinách žáky baví, zvlášť když mohou využít nové technologie. Místo powerpointové prezentace je možné vytvořit i plakát v Canvě a poté ho odprezentovat, nicméně ráda střídám formy prezentace a PowerPoint má u mě rovněž své místo. Hodně také pracujeme se zpětnou vazbou, žáci jsou schopni si navzájem sdělit pozitiva i negativa. Důležitým aspektem je i samotná spolupráce ve skupině, kde si mají jasně rozdělit role a poté být schopni říct, jak přesně se na projektu podíleli. Co se týká využití ChatGPT, našly se skupinky, které ho využily ve větší míře, stalo se však i to, že některé týmy tuto nabídku odmítly a bavilo je samostatné vymýšlení nápadů do projektu. Využití ChatGPT se nikdy nepromítá do hodnocení ve smyslu, že by ho snížilo. Pro mě jako pro učitelku je důležité, že žáci ChatGPT nevyužívají hned, ale až po nějaké době, kdy se nejdřív sami pokusí něco vymyslet.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025