Stupeň vzdělávání: ZŠ
Věková skupina: 11–15 let
Vzdělávací obor: výchova ke zdraví
Tematický okruh: ochrana člověka za mimořádných událostí
Očekávané výstupy:
Žák uplatňuje adekvátní způsoby chování a ochrany v modelových situacích ohrožení, nebezpečí i mimořádných událostí.
Časová dotace:
Pomůcky: tablet, počítač, mobilní telefon s připojením na wifi
Zdroje: Qrkviz [online]. 2024 [cit. 2024-06-20]. Dostupné z: https://qrkviz.com/
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Žák na základě osvojených znalostí o mimořádných situacích a evakuačním zavazadle tvoří QR kvíz a vytváří tak vzdělávací pomůcku, kterou lze následně využít kdekoliv v přírodě (tedy při školních vycházkách, výletech) a propojit tak pohyb se znalostmi, které jsou pro každého člověka zásadní.
Metodická poznámka:
Téma evakuační zavazadlo se dá využít kdykoli v průběhu školního roku a propojit s výletem, vycházkou do přírody, s projektem OČMS.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
Učitel na tabuli sdílí tyto situace:
Úkolem žáků je rozřadit je do tří skupin:
A) Živelní pohromy B) Havárie C) Ostatní události
Společně pak o nich diskutují. Učitel pokládá doplňující otázky, aby podpořil diskuzi.
Jak se takové mimořádné události ohlašují?
VŠEOBECNÁ VÝSTRAHA = kolísavý tón sirény po dobu 140 vteřin (třikrát po sobě v tříminutových intervalech)
POŽÁRNÍ POPLACH = přerušovaný tón sirény po dobu 1 minuty (25 vteřin trvalý tón, 10 vteřin přestávka, 25 vteřin trvalý tón)
ZKOUŠKA = nepřerušovaný tón sirény po dobu 140 vteřin, zpravidla každou první středu v měsíci ve 12:00
Učitel názorně ukáže rozdílné zvuky sirén.
Uvědomění:
Cílem dnešní hodiny je osvojit si a připomenout si téma evakuačního zavazadla, které je při mimořádných situacích velmi důležité. Vytvořte dvojice a zodpovězte tyto otázky:
Podívejme se nyní na instruktážní video: video, kde si naše odpovědi ověříme, případně doplníme.
Následuje společná reflexe se studenty. Co zodpověděli správně, co nevěděli, v čem se mýlili apod. Společně vše shrneme. Co je tedy důležité vědět pro zabalení si vhodného evakuačního zavazadla?
Osvěžili jsme a upevnili naše znalosti. Pojďme je nyní přeměnit do podoby kvízových otázek, které můžeme využít kdykoli v terénu mimo školu (při různých výletech) a vše si tak snadno znovu připomenout.
Zadání zní:
Vytvořte minimálně 4 různé otázky z probraného tématu. Při tvorbě využijte 2 různé typy kvízových otázek – výběr z možností, výběr správných tvrzení. Zadejte postupně do kvízu minimálně 2 z nich, připojte ilustraci, zvuk, řešení, pokud je vhodné. Pracujete jako tým, pročítejte si přidané otázky ostatních, cílem je vytvořit kvíz, který bude ucelený, nebudou se opakovat stejné otázky.
Na školních tabletech se přihlaste do aplikace https://qrkviz.com pomocí údajů na tabuli. Po zadání uvidíte předpřipravený název kvízu Evakuační zavazadlo.
Klikněte na ikonu upravit kvíz a začněte tvořit.
Klikněte na ikonu nová otázka a zadejte otázku a různé možnosti odpovědí. Označte, která odpověď je správná. Můžete volit i více správných odpovědí.
Ikona média umožňuje vložit obrázek, zvukový záznam přímo z počítače či tabletu nebo z webových stránek.
Dialogové okno umožňuje zadat řešení k položené otázce, které zobrazí následně po zodpovězení otázky.
Po zadání otázky vždy kvíz uložte. Vyvarujete se tak ztráty celé otázky. Aplikace vás případně upozorní na možné chyby.
Vzhůru do práce. Pečlivě promyslete zadání, možnosti odpovědí, vkládání zvuku, obrázků či dialogového okna. Na práci ve dvojicích máte 10 minut.
Reflexe:
Následuje společná reflexe celé hodiny. Co bylo cílem hodiny? Co jsme dělali? Co si odnášíme a jak toto můžeme využít v našem každodenním životě?
Následnou hodinu začneme společně ověřením znalostí ve vámi vytvořeném kvízu. Učitel si kvíz projde, prověří a v příští hodině ověří jeho funkčnost a může přímo v terénu – spojí pohyb s procvičením znalostí, QR kódový kvíz mu to snadno umožňuje.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Hodina probíhala poměrně plynule. Největší výzvou byla správná formulace otázek a odpovědí. I z tohoto důvodu je důležité zadávat žákům tyto úlohy, kdy si nejen ověřují získané znalosti, ale i procvičují formulaci otázek a odpovědí.
Následující hodinu jsme spojili s vycházkou do parku, kde jsem rozmístila kódy k jednotlivým otázkám. Cílem žáků bylo je najít a správně odpovědět.
Další související materiály:
Správně seřazené mimořádné situace:
Odpovědi na otázky:
z důvodu evakuace, mimořádné situace, která nastala; abychom byli schopni minimálně na 1 den, ideálně na 2–3 dny přečkat mimo domov
zásadní věci pro přežití, přiměřená váha zavazadla, štítek se jménem
konzerva, sušené maso, čokoláda, sušenky, balená voda
mýdlo, pasta a kartáček na zuby, ručník, toaletní papír, kapesníky, vlhčené/dezinfekční ubrousky
Odkazy:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025