Vzdělávací obor: němčina
Tematický okruh: představení se, lze jakékoliv téma
Očekávané výstupy:
Žák/žákyně:
Časová dotace: výuka – 2 hodiny, příprava – 1 hodina
Pomůcky: PC nebo notebooky, připojení k internetu, projektor, interaktivní tabule, chytrý telefon
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci/žákyně:
Digitální:
Žáci/žákyně:
Vzdělávací cíle:
Žáci/žákyně:
Metodická poznámka:
Další informace: https://www.guruveskole.cz/storyboardthat/
Komiks mohou žáci vytvářet samostatně nebo ve dvojicích/skupinách. V případě, že budou pracovat ve dvojicích/skupinách, je při prezentaci hezké využít role-play, kdy žáci představují jednotlivé postavy v komiksu.
Popis vzdělávací aktivity:
Učitel napíše na tabuli nadpis COMICS. Ptá se německy žáků, co to je a jestli znají nebo i četli nějaké komiksy. Výsledky zapisuje na tabuli, vznikne tak úvodní myšlenková mapa.
Učitel se ptá, jestli žáci znají i nějaký německý komiks. Na tabuli napíše jméno Wilhelm Busch.
Učitel žákům rozdá pracovní list od nakladatelství Klett (Wilhelm Busch daf.pdf + v příloze), který si společně přečtou a žáci vyplní Steckbrief. Tím se seznámí s autorem i jeho slavným komiksem o Maxovi a Moritzovi.
Učitel rozdělí žáky do skupin a žáci složí první příběh z knihy, tzv. první Streich. K tomu využijí připravené domino domino-max-und-moritz-1-streich.docx. Učitel obchází skupinky a pomáhá žákům. Poté následuje společná kontrola a případně otázky ke slovní zásobě.
Tvorba vlastního komiksu na zadané téma
Slovní zásoba
Učitel se žáky zopakuje důležitou slovní zásobu související s tvorbou komiksu.
Storyboardthat
Učitel ukáže žákům základní funkce v online editoru. Použijte různé šablony a přidávejte obrázky a text, popisky a bubliny. Ukažte také, že mohou přidané objekty prostřednictvím přednastavených funkcí různě upravovat, např. zmenšovat, měnit barvy.
Je důležité žáky upozornit, že v bezplatné verzi nelze komiks uložit. Pokud by si ho chtěli uložit, bude komiks opatřen vodoznaky. Ideální tedy je udělat komiks celý najednou, jinak to znamená, že budou celý komiks dělat znovu.
Upozorněte je, že hotový komiks je potřeba pomocí funkce PrtSc nebo Shift + Win + S uložit do počítače, protože ukládání obrázků přímo přes online editor vyžaduje jejich registraci a poplatek. Obrázek mohou vložit např. do aplikace Malování nebo Word a odeslat vyučujícímu.
Zadání a kritéria práce
Učitel seznámí žáky s kritérii jejich práce:
Žáci začnou plánovat příběh a psát dialogy pro své komiksy. Měli by se zaměřit na použití slovní zásoby a gramatické struktury, kterou se učili. Po dokončení by měli studenti provést revizi svých komiksů. Učitel žákům pomáhá a kontroluje gramatické chyby a přesnost dialogů.
Prezentace
Každý student představí svůj komiks třídě.
Po prezentaci můžete vést diskuzi o tom, co se jim líbilo na komiksech jejich spolužáků a co se dá ještě zlepšit.
Žáci na závěr zhodnotí proces tvorby komiksu a získané dovednosti. Dobře k tomu slouží tzv. exitka s následující otázkou: Jak bys ohodnotil/a na stupnici od jedné do pěti tvorbu komiksu z hlediska obtížnosti? Napiš proč. Co tě baví nejvíc a nejmíň?
Učitel může využít aplikaci Mentimeter nebo žákům rozdá papírky a otázku napíše na tabuli nebo promítne pomocí dataprojektoru.
Lze také diskutovat o tom, jakým způsobem jim tvorba komiksu pomohla s učením němčiny a jaké další téma by je zajímalo v budoucnu.
Další tipy, jak pracovat s komiksem v hodinách cizích jazyků:
Zkušenosti s použitím materiálu:
S aktivitou jsem pracovala v 7. třídě (téma jídlo) a v 1. ročníku gymnázia (téma seznamování). Obě skupiny vymyslely vtipné komiksy a práce je bavila. Bylo skvělé vidět, jak byli žáci schopni vyprávět příběh pomocí obrázků a textu. I použití německých výrazů a gramatických struktur bylo celkově dobré. Doporučuji, aby si žáci věty do komiksu nejdřív napsali na papír, aby je mohl učitel zkontrolovat, zamezíte tak chybám v hotovém komiksu. Doporučuji také, aby žáci pracovali na tabletech nebo počítačích, na mobilních telefonech se jim komiks špatně tvoří. Nabízela jsem také formu fotokomiksu s tím, že by nafotili sami sebe, ale do toho se ani jedné skupině nechtělo.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025